آیا نوشیدن آب می‌تواند بر خواب شما تاثیر بگذارد؟
5 مهر 1400 ساعت: 08:7



 آب‌رسانی کافی برای اطمینان از عملکرد بدن نه فقط در طول روز بلکه در شب نیز ضروری است و کم‌آبی بدن می‌تواند روی خواب فرد تاثیر منفی بگذارد. با این حال، نوشیدن بیش از حد آب قبل از خواب نیز می‌تواند در خواب اختلال ایجاد کند.

آنچه علم درباره آب‌رسانی و خواب می‌گوید


تحقیقات محدودی در مورد رابطه بین آب‌رسانی و خواب وجود دارد. اما شواهد تا کنون نشان می‌دهد که بین این دو رابطه وجود دارد، مدت زمان خواب کوتاه‌تر با وضعیت آب‌رسانی کمتر.


تحقیق دیگری نشان داده است که هورمون وازوپرسین با افزایش جذب آب در کلیه‌ها در چرخه خواب، از کم‌آبی بدن در هنگام خواب جلوگیری می‌کند. 


آیا کم‌آبی می‌تواند خواب را مختل کند؟


حتی علائم جزئی کم‌آبی می‌تواند به دلیل ناراحتی روی خواب تاثیر منفی بگذارد. و می‌تواند علائم زیر را ایجاد کند که در نتیجه می‌تواند خواب را مختل کند:


• اسپاسم عضلانی: کم‌آبی بدن می‌تواند منجر به اسپاسم ماهیچه‌ها شود، خوابیدن را دشوار کرده یا فرد در نیمه شب بیدار شود. 


• گرفتگی عضلات: یکی دیگر از علائم کم‌آبی بدن است که گاهی اوقات می‌تواند منجر به سفت شدن دردناک عضلات ساق پا یا پا شود و فرد را نیمه شب بیدار کند.

• سردردها: سردردها و حملات میگرنی می‌تواند خواب و بیدار ماندن را پیچیده کند.


• تشنگی صبحگاهی: تشنه بودن می‌تواند باعث بیدار شدن شخصی در نیمه شب یا صبح زود شود.


• خشکی دهان: می‌تواند باعث ناراحتی شود که ممکن است خواب را مختل کند.


آیا نوشیدن زیاد آب خواب را مختل می‌کند؟


نوشیدن بیش از حد آب، در ساعات اول شب یا نزدیک به خواب، می‌تواند بر خواب تاثیر منفی بگذارد. کلیه‌ها خون بیشتری را فیلتر می‌کنند در حالی که فرد در حالت خوابیده قرار دارد، که مثانه را سریعتر پر کرده و خروجی ادرار را افزایش می‌دهد.


بنابراین، چقدر آب باید قبل از خواب بنوشید؟


اگر روی بهبود خواب خود کار می‌کنید، در طول روز آب‌رسانی کنید و سعی کنید مصرف مایعات را به ویژه درست قبل از خواب، کاهش دهید. آب را در طول روز و بیشتر بین وعده‌های غذایی مصرف کنید. (نوشیدن در طول غذا می‌تواند اسید معده را رقیق کند، که می‌تواند هضم را به طور بالقوه پیچیده کند.)


مصرف قهوه و میزان عرق کردن می‌تواند باعث کم‌‌آبی بدن شده و به طور بالقوه بدن را از مواد معدنی ضروری تخلیه کند. اما مصرف غذاهای غنی از آب می‌تواند به شما در هیدراته ماندن کمک کند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth


دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو