شیرین‌کننده‌های مصنوعی با بدن ما چه می‌کنند؟!
3 مهر 1400 ساعت: 09:7



وقتی که از کاهش مصرف قندها صحبت می‌کنیم، خیلی‌ها فکر می‌کنند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی گزینه‌های جایگزین مناسبی هستند چون هم طعم شیرینی را به برنامه غذایی ما برمی‌گردانند و هم کالری اضافی ندارند. اما ماجرا به این سادگی‌ها نیست زیرا شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند مشکلات مختلفی برای بدن به‌وجود بیاورند. 

سردرد، ناراحتی‌های گوارشی، هوس‌های غذایی شدید، کاهش وزن یا حتی افزایش وزن همگی جزو همین مشکلات احتمالی هستند که در ادامه به هر یک از آنها پرداخته ایم.

 

1. سردرد 

اگرچه گزارش‌های ثبت‌شده نشان می‌دهند که بعضی افراد پس از مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی دچار سردرد یا میگرن می‌شوند اما یک بررسی جامع منتشر شده در Nutrition Journal در سال 2017 نشان داد که هیچ ارتباط معنی‌داری میان شیرین‌کننده‌های بدون کالری و سردرد وجود ندارد. اما بنیاد میگرن آمریکا (AMF) نام شیرین‌کننده‌های مصنوعی، خصوصا آسپارتام را در فهرست محرک‌های احتمالی میگرن آورده است. پس اگر کسی واقعا دچار سردردهای میگرنی باشد، ممکن است با مصرف خوراکی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی دچار سردرد شود. 

 

2. مشکلات گوارشی 

بعضی افراد با مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی دچار معده‌درد، اسهال یا نفخ می‌شوند. انواع ترکیبات قندی مانند سوربیتول، مانیتول و زایلیتول می‌توانند دارای اثرات ملین برای بعضی افراد باشند و بنابراین دلیل چنین اتفاقاتی به همین ترکیبات برمی‌گردد. اگر دستگاه گوارشی شما هم به شیرین‌کننده‌های منصوعی حساسیت دارد، حتما فهرست ترکیبات تشکیل‌دهنده آدامس‌ها و آب‌نبات‌های بدون قند را قبل از خوردن بررسی کنید زیرا بیشتر این محصولات حاوی یکی از ترکیبات نام‌برده هستند. 

 

3. هوس‌های غذایی 

با توجه به این‌که بسیاری از شیرین‌کننده‌های منصوعی درواقع شیرین‌تر از قندهای طبیعی هستند، استفاده مکرر یا زیاد از آنها می‌تواند هوس‌های غذایی خاصی مانند تمایل شدید به مصرف خوراکی‌های بسیار شیرین را به‌وجود بیاورد. برای مثال، سوکرالوز 600 برابر شیرین‌تر از قند طبیعی است، درحالی که آسپارتام هم 180 برابر شیرینی بیشتری نسبت به قند طبیعی دارد. ساخارین هم حدود 300 برابر شیرین‌تر از قند طبیعی است. استفاده منظم و بیش‌از‌حد از این شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند ذائقه شما را به مصرف خوراکی‌های خیلی شیرین متمایل کند، شما را به ترکیبات قندی وابسته سازد و حتی میزان کالری‌های دریافتی روزانه را هم افزایش دهد. 

 

4. افزایش وزن 

اگرچه افراد بسیاری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای کمک به کاهش کالری‌های دریافتی روزانه، مدیریت وزن و حتی کاهش وزن استفاده می‌کنند اما مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند اثرات وارونه داشته باشند و درنهایت باعث افزایش وزن شوند. این درست است که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی به‌عنوان جایگزینی برای قندهای معمولی و طبیعی، به کاهش کالری‌های دریافتی روزانه کمک می‌کند. اما بیشتر افرادی که چنین تصمیمی می‌گیرند، معمولا میزان استفاده از غذاهای پُرکالری دیگر را افزایش می‌دهند؛ مثلا بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر نوشابه رژیمی را انتخاب کرده‌اند، پس می‌توانند کنارش سیب‌زمینی سرخ‌کرده هم داشته باشند، درحالی که با این کار قطعا به تعادل در رژیم غذایی‌شان آسیب می‌رسانند و در طولانی‌مدت باعث افزایش وزن خودشان می‌شوند. 


به همین دلیل هم استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی باید به‌عنوان یک جایگزین واقعی در کل رژیم غذایی در نظر گرفته شود. یافته‌های علمی دیگری هم نشان داده‌اند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند تعادل باکتری‌های روده را مختل کنند، درحالی که این تعادل نقش مهمی در متابولیسم و سلامت عمومی بدن دارد. مطالعه‌ای که سال 2014 در Nature منتشر شد، نشان می‌دهد که زیاده‌روی در دریافت ساخارین به نوعی از تغییرات در باکتری‌های روده منتهی می‌شود که با عدم تحمل گلوکز همراه است؛ یعنی همان مشکل متابولیکی خاصی که با عنوان «پیش‌دیابت» ‌شناخته می‌شود. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

چرا همیشه نباید با روغن زیتون پخت‌وپز کنیم؟ 

بهترین میوه‌های همراه صبحانه
3 نوشیدنی‌ لاغری با لیموترش​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو