ویتامین E و واکنش منفی پوست
24 فروردین 1399 ساعت: 08:1



دریافت بیش از حد ویتامینE می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. پس اگر پس از دریافت ویتامینE با بثورات پوستی مواجه شدید، حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
مصرف یا دریافت ویتامین E در حالت عادی نباید باعث برانگیختگی واکنش‌های منفی پوست شود. پس اگر چنین حالتی نمایان شود، احتمالا مشکل به نوعی واکنش آلرژیک برمی‌گردد. واکنش آلرژیک نسبت به ویتامینE می‌تواند باعث شکل‌گیری کهیر شود که از علائم شایع شوک آنافیلاکتیک (نوعی وضعیت نادر اما خطرناک) است. دریافت بیش از حد ویتامین E می‌تواند عوارض زیادی داشته باشد. پس اگر پس از دریافت ویتامین E با بثورات پوستی مواجه شدید، حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

علت و علائم

واکنش منفی پوست پس از دریافت ویتامین E، نتیجه افزایش سطح هیستامین در پوست است. هیستامین نوعی ماده شیمیایی طبیعی در بدن است که در محافظت از بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها نقش کمکی دارد. این در حالی است که افزایش بیش از حد سطح هیستامین در بدن باعث برانگیختگی التهاب پوستی می‌شود و نهایتا بثورات پوستی متداول را به‌وجود می‌آورد. در واکنش منفی پوست نسبت به ویتامین E، بدن نمی‌تواند ویتامین E را به‌درستی شناسایی کند و درنتیجه با کمک آنتی‌بادی‌های IgE از خودش در برابر ویتامین E دفاع می‌کند. همین آنتی‌بادی‌ها هستند که باعث تولید هیستامین در بدن می‌شوند.

حساسیت یا آلرژی نسبت به ویتامینE می‌تواند باعث بروز کهیر، درماتیت یا خارش‌های عمومی و تورم پوست شود. دهان نیز ممکن است دچار خارش شود یا حالت جزجز در آن احساس شود. کهیرها به شکل دسته‌ای از جوش‌های پوستی نمایان می‌شوند که رنگ قرمز دارند. درماتیت هم با بثورات پوستی خاصی همراه می‌شود که حس خارش زیادی را ایجاد می‌کنند.

تشخیص و درمان

اگر پس از دریافت مکمل ویتامین E با واکنش منفی پوست مواجه شوید، ممکن است که پزشک شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد. متخصصان آلرژی هم تست‌های مختلفی برای کسب اطمینان درباره آلرژی داشتن شما نسبت به این ماده خاص انجام می‌دهند. این تست‌ها یا آزمایش‌ها می‌توانند شامل تست پوستی پریک (Skin prick) یا آزمایش خون باشند.
در صورت تایید شدن آلرژی شما نسبت به ویتامینE، پزشکان به شما می‌گویند که از مصرف مکمل‌های ویتامینE خودداری کنید. ضمن این‌که ممکن است توصیه‌های لازم برای اصلاح رژیم غذایی نیز به شما ارائه شوند.

علائم شایع آلرژی نسبت به ویتامینE را می‌توان با کمک آنتی‌هیستامین‌های خوراکی یا کرم‌های موضعی استروئیدی برای مقابله با بثورات پوستی برطرف کرد. اگر این داروهای غیرتجویزی به نتیجه مناسب نرسند، پزشک شیوه‌های درمانی لازم را با شما در میان خواهد گذاشت.

واکنش آلرژیک شدید نسبت به ویتامینE از احتمالات نادر است، اما خطر زیادی دارد. علائم شایع آنافیلاکسی عبارتند از کهیرها، خس‌خس سینه، تنگی نفس،‌ سبکی سر، نبض سریع و اضطراب. در صورت مواجهه با این علائم حتما باید با مراکز مراقبت‌های فوری پزشکی تماس بگیرید.

ترجمه: راضیه فیضی
منبع: Live Strong
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو