چرا همیشه نباید با روغن زیتون پخت‌وپز کنیم؟
30 شهریور 1400 ساعت: 07:6



امروزه، می‌دانیم که روغن زیتون فرابکر جزو روغن‌های بسیار سالمی است که استفاده از آن در درازمدت می‌تواند فواید مختلفی برای سلامت بدن ما داشته باشد. درواقع، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون فرابکر که پلی‌فنول نام دارند، برای محافظت از سلامت قلب مهم هستند. از طرف دیگر، چربی‌های غیراشباع موجود در روغن زیتون فرابکر می‌توانند به کاهش کلسترول بد خون یا LDL کمک کنند و سطح کلسترول خوب خون یا HDL را افزایش دهند.

با این‌حال، آیا استفاده از روغن زیتون فرابکر یا بکر در همه موقعیت‌ها کار درستی است؟ اساسا در چه مواقعی باید از روغن زیتون استفاده کرد و در چه مواقعی باید از روغن‌های دیگر کمک گرفت؟ 

 

در چه مواقعی از روغن زیتون استفاده کنیم؟ 

زمانی که می‌خواهید از یک چاشنی برای تهیه سالاد استفاده کنید، روغن زیتون فرابکر یا بکر گزینه خوبی خواهد بود. این روغن‌ها برای تفت دادن سبزیجات با حرارت متوسط هم گزینه‌های عالی و بی‌نقصی خواهند بود. با توجه به این‌که روغن زیتون فرابکر یا بکر طعم برجسته‌ای دارد، بنابراین می‌تواند طعم و عطر تازه و متفاوتی به غذاهای شما بدهد. پس می‌توانید از روغن زیتون فرابکر یا بکر به‌عنوان چاشنی برای سبزیجات بخارپز، سوپ‌ها یا انواع نان‌ها استفاده کرد. روغن زیتون فرابکر یا بکر دارای چربی‌های غیراشباع و سالمی است که سلامت قلب و عروق را تقویت می‌کنند. بنابراین، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند، بهتر است از روغن زیتون فرابکر یا بکر به‌عنوان چاشنی ایده‌آلی برای غذاهای شان استفاده کنند. 

 

روغن زیتون برای کدام موقعیت‌ها مناسب نیست؟ 

اگر غذای شما باید روی حرارت زیاد پخته یا سرخ شود، به‌هیچ‌وجه از روغن زیتون فرابکر یا بکر استفاده نکنید. این روغن‌ها نقطه‌دود پایین‌تری نسبت به دیگر روغن‌ها دارند و درنتیجه نمی‌توانند حرارت زیاد را تحمل کنند. منظور از نقطه‌دود همان محدوده‌ای است که یک روغن واقعا می‌سوزد و دود می‌کند. نقطه‌دود روغن زیتون فرابکر یا بکر بین 185 تا 215 درجه سانتی‌گراد است. وقتی که روغن زیتون فرابکر یا بکر با حرارت زیاد تماس پیدا کند و از نقطه‌دودش بگذرد، ترکیبات مفید درونش تجزیه می‌شوند و از بین می‌روند. اما بهتر است بدانید که همین روند تجزیه ترکیبات مفید به شکل‌گیری ترکیبات مضر و زیان‌باری منتهی خواهد شد که سلامت شما را به خطر می‌اندازند. 

 

از کدام روغن‌ها به‌عنوان جایگزینی برای روغن زیتون استفاده کنیم؟ 

اگر پخت‌وپز شما با دمای بالا انجام می‌گیرد، مثلا می‌خواهید سبزیجات را با حرارت زیاد تفت بدهید یا غذاها را با حرارت زیاد سرخ کنید، می‌توانید از روغن کانولا به‌عنوان جایگزن مناسبی برای روغن زیتون فرابکر یا بکر کمک بگیرید. روغن کانولا هم طعم و عطر خنثایی دارد و سرشار از اسیدهای آلفا‌ـ‌لینولنیک (نوعی امگا-3) است که برای سلامت قلب مفید هستند. ضمنا روغن کانولا ارزان‌تر از روغن زیتون است و بنابراین با این جایگزین‌سازی می‌توانید هزینه‌های مالی را هم کاهش دهید. روغن بادام‌زمینی هم نقطه‌دود بالایی دارد و اگر در دسترس‌تان بود، می‌تواند گزینه خوبی برای سرخ کردن غذاها با حرارت زیاد باشد. روغن‌های گرانی مانند روغن بادام، آووکادو و چای هم وجود دارند که در همه نقاط جهان به فروش نمی‌رسند ولی گزینه‌های خوبی برای استفاده روزمره محسوب می‌شوند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

3 نوشیدنی‌ لاغری با لیموترش 

اگر به اندازه کافی میوه‌ و سبزی‌ نخوریم، چه اتفاقی می‌افتد؟​​​
در زمان ابتلا به اسهال چه رژیم غذایی داشته باشیم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو