4 علامتی که نشان می‌دهد فرزندتان بیش از اندازه نمک می‌خورد
26 شهریور 1400 ساعت: 15:6



نمک یکی از ترکیبات اصلی و رایج غذاهای روزانه ما است. با این حال مصرف بیش از اندازه این ماده برای بدن و به‌خصوص برای بدن کودکان مناسب نیست. یادتان باشد که عملکرد اصلی نمک برای بهبود طعم غذا است. اما این ماده می‌تواند اثرات منفی روی سلامت انسان بگذارد. 

متاسفانه برخی عادت‌ها باعث می‌شوند که میزان مصرف نمک بیش از میزان توصیه شده باشد. در ادامه به مواردی که نشان می‌دهند کودک شما بیش از نیاز نمک مصرف می‌کند می‌پردازیم.

 

نمک و سلامتی

 

نتایج پژوهشی که در مجله Nutrients منتشر شده است نشان می‌دهد که مصرف منظم و زیاد نمک با ابتلا به فشارخون بالا ارتباط دارد. با وجود اینکه پرفشاری خون به برخی عوامل ژنتیکی مربوط می‌شود اما فراموش نکنید که مصرف بیش از حد نمک نیز زمینه را برای ابتلا به این بیماری فراهم می‌کند. 

 

نتایج بررسی‌هایی که در International Journal of Epidemiology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این تاثیر صرفا مختص بزرگسالان نبوده و کودکان و نوجوانان را نیز تهدید می‌کند. با وجود اینکه عوامل متعددی در بروز این مشکل دخیل هستند اما باید بدانید که تغذیه یکی از عوامل اصلی ابتلا به آن محسوب می‌شود. به همین دلیل لازم است که در افزودن نمک به غذای خانواده حد اعتدال را رعایت کنید.

 

آیا فرزند شما بیش از اندازه نمک مصرف می‌کند؟

 

برخی علائم هستند که نشان می‌دهند کودکان بیش از اندازه نمک جذب می‌کنند که بدون شک برای سلامتی‌شان مضر است:

 

مصرف موادغذایی فرآوری‌شده و صنعتی 

 

زمانی که غذا در منزل تهیه می‌شود تمام ترکیبات آن کنترل شده است. به این ترتیب نیز میزان نمکی که به غذا اضافه می‌شود مناسب است. مگر در برخی موارد که اتفاقی غذا پرنمک و شور از آب در می‌آید که بدون شک با یکی دو بار مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند. 

 

اما موادغذایی آماده و صنعتی حاوی میزان زیادی نمک هستند. در واقع کارخانجات تولیدکننده غذاهای آماده برای طعم‌دهی به غذاهایشان از میزان زیادی نمک و البته مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند که هر دو برای سلامتی سم محسوب می‌شوند. بنابراین اگر کودکی در برنامه غذایی روزانه خود به میزان زیادی از غذاهای آماده و کنسروی استفاده می‌کند بدین معنی است که نمک بیش از حدی وارد بدنش می‌شود. یادتان باشد برنامه غذایی سالم حاوی مواد غذایی سالم و تازه است و جایی برای غذاهای آماده و صنعتی ندارد.


غذا خوردن خارج از خانه

 

اگر سبک زندگی‌تان طوری است که عادت دارید بیشتر اوقات، غذا را در رستوران صرف کنید، زمینه را برای جذب نمک بیش از اندازه در کودکان فراهم می‌کنید. اکثر رستوران‌ها به دنبال رضایت مشتری هستند بنابراین در افزودن چاشنی‌ها و به‌خصوص نمک دست و دلباز عمل می‌کنند. غذا خوردن منظم در رستوران به معنای جذب کالری و نمک بیشتر و عدم دریافت مواد غذایی باکیفیت و سالم در کودکان است.

 

مصرف منظم نوشیدنی‌های گازدار

 

آب بهترین نوشیدنی برای تامین آب بدن و رفع تشنگی است. مصرف نوشیدنی‌های گازدار به معنای آسیب مستقیم به سلامتی بدن است. این قبیل نوشیدنی‌ها نه‌تنها حاوی قند زیادی هستند بلکه نمک و افزودنی‌های دیگری نیز دارند که برای سلامتی خطرناک محسوب می‌شوند. بنابراین بهتر است از خرید و عادت دادن کودکان به این قبیل نوشیدنی‌ها خودداری کنید.

 

تشنگی مداوم

 

یکی از مکانیسم‌هایی که وضعیت تامین آب بدن را نشان می‌دهد میزان تشنگی است. کاملا طبیعی است که کودک در طول روز به‌خصوص در گرمای شدید و تعریق بالا چندین لیتر آب مصرف کند. اما اگر فرزند شما عطش بیش از حدی دارد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که نمک بیش از اندازه‌ای مصرف می‌کند. 


زمانی‌که میزان الکترولیت‌هایی مانند سدیم بالا باشد بدن برای حفظ تعادل اُسمزی به جذب مایعات بیشتر نیاز دارد. در غیر این‌صورت ادرار غلیظ‌تر شده و دیگر پارامترهای فیزیولوژیکی بدن با مشکل مواجه می‌شود.

 

نمک مصرفی فرزندتان را کنترل کنید


همانطور که گفته شد مصرف نمک زیاد برای کودکان مضر است. البته نیازی نیست که زیاده‌روی کرده و غذاها را بی‌نمک درست کنید. فقط کافیست که از افزودن نمک زیاد خودداری و حد تعادل را رعایت کنید. 


لازم است که از همان سنین پایین ذائقه کودکان را به نمک زیاد عادت ندهید. مهمترین قانون این است که بیشتر وعده‌های غذایی را در منزل مصرف کنید و از غذاهای آماده و صنعتی دور باشید. یادتان باشد برنامه غذایی کودک باید حاوی مواد غذایی تازه و به دور از کنسرو یا سوسیس و کالباس و هله هوله باشد چون این موادغذایی حاوی بیشترین میزان نمک و افزودنی‌ها هستند. فراموش نکنید که در کنار غذا به کودکان آب نیز بدهید.

 

ترجمه: فاطمه مهدی‌پور

منبع:  etreparents 


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو