۸ سوپرفود برای تقویت بدن در قرنطینه خانگی
24 فروردین 1399 ساعت: 08:1



این روزها با شیوع روزافزون کروناویروس مواجه هستیم و قرنطینه خانگی بهترین روش پیشگیری خواهد بود. اما مدت طولانی حضور در منزل می تواند با بی تحرکی و استرس نیز همراه باشد. مسلما تغذیه صحیح تاثیر انکارناپذیری بر حفظ سلامت ما دارد و به همین دلیل توصیه می شود در دوران قرنطینه خانگی برخی مواد غذایی بسیار مفید یا به عبارتی "سوپرفود" در تغذیه روزانه گنجانده شود تا علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، انرژی مورد نیاز تامین شده و از بروز چاقی و اختلالات خلقی پیشگیری شود.
این مواد غذایی عبارتند از:

۱. سبزیجات چلیپایی

انواع کلم، تربچه، شلغم و شاهی، سبزیجات چلیپایی یا صلیبی نام دارند که سرشار از فیبرها، ویتامین های محلول در آب B و C و محلول در چربی K و به خصوص ترکیباتی مانند ایندول و گلوکوزینولات هستند که خواص ضدسرطانی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند. البته بهتر است این سبزیجات به شکل خام یا پس از پخت کوتاه، میل شده تا خواص آن حفظ شود.

۲. حبوبات

حبوبات در وهله اول به عنوان منبع غنی پروتئین های گیاهی شناخته می شود. البته مقدار فراوان مواد معدنی مانند کلسیم و آهن، فیبرهای غذایی، فولات و آنتی‌اکسیدان‌ها دیگر فواید این مواد غذایی هستند. حبوبات شاخص گلیسمی پایینی دارند و به همین دلیل در کنترل قند خون نقش دارد. احساس سیری طولانی پس از خوردن حبوبات نیز نقش مهمی در جلوگیری از پرخوری خواهد داشت.

۳. ماهی های چرب

پروتئین و اسیدهای چرب امگا-۳ مزیت عالی ماهی های چرب است که تاثیر ضدالتهابی داشته و از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کنند. ساردین، تن و قزل آلا از جمله این نوع ماهی ها هستند که توصیه می شود ۲ تا ۳ نوبت در هفته میل شود. البته برای جلوگیری از مصرف روغن اضافی، بهتر است ماهی به صورت کبابی یا بخارپز طبخ شود.

۴. خشکبار

بادام، گردو، پسته و دیگر خشکبار، میان وعده های سالم و مغذی محسوب می شوند زیرا سرشار از فیبر و پروتئین‌های گیاهی هستند. البته اسیدهای چرب غیراشباع نیز فاکتور مهم دیگری در کاهش التهاب ها و بروز بیماری های قلبی عروقی خواهند بود. با این حال، بیش از چند عدد در روز توصیه نمی شود و انواع خام شان بر مغزهای شور و بوداده ارجحیت دارد.

۵. روغن زیتون

روغن زیتون منبع غنی ویتامین E، پلی فنول ها و اسیدهای چرب غیراشباع است که خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آنها مانع از بروز بسیاری از بیماری‌ها می شود. البته روغن زیتون حاوی ویتامین های E،D،A و K است و به دلیل محافظت از سیستم عصبی می تواند برای درمان افسردگی و اضطراب موثر باشد.

۶. زنجبیل

زنجبیل به دلیل خواص آرام بخشی و ضدالتهابی گیاه عالی برای محافظت از مغز و سایر اندام های بدن در شرایط استرس است. البته زنجبیل سرشار از ویتامین های مختلف، مواد معدنی مانند روی، آهن و منیزیم و همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است. به علاوه، زنجبیل تاثیر خوبی بر عملکرد صحیح سیستم گوارش، مقابله با خستگی، کنترل دیابت و سلامت سیستم قلبی دارد.

۷. چای

چای سبز و سیاه حاوی پلی فنول ها هستند که خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. همچنین ترکیباتی به نام تیانین نیز دارد که در حفظ آرامش و مقابله با استرس موثر خواهد بود. نوشیدن 3 فنجان چای تازه دم و کمرنگ علاوه بر این تاثیرها به تامین آب مورد نیاز بدن نیز کمک می کند. البته بهتر است انواع چای طبیعی و بدون افزودنی و رنگ انتخاب شود.

۸. کاکائو

کاکائو نیز سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام فلاونوئیدها است که به کاهش فشار و کلسترول بد خون همچنین پیشگیری از ایجاد لخته های خونی کمک می کند. به علاوه، ترکیبات محرک آن بر احساس نشاط تاثیر داشته و مانع از بی حوصلگی و استرس می شود. البته در صورت امکان مصرف دانه های خام کاکائو تاثیر بهتری نسبت به محصولات فرآوری شده دارد.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: La Nutrition.fr
[url=http://salamat.ir/admin.php?mod=editnews&action=editnews&id=195]مواد غذایی تازه تر، سیستم ایمنی قوی تر[/url]
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو