آنچه در مورد روغن زیتون شنیده‌اید ولی حقیقت ندارد
25 شهریور 1400 ساعت: 12:6



وقتی در حال خرید روغن پخت‌وپز هستید، پیدا کردن روغن زیتون   خوب و باکیفیت کار چندان آسانی نیست. روغن زیتون سرشار از چربی‌های غیراشباع مفید برای بدن و سنگ‌بنای یک رژیم‌غذایی مدیترانه‌ای مفید برای قلب سالم است
 اما دانستن اینکه کدام روغن زیتون را انتخاب کنید و نحوه استفاده از آن در خانه کمی مبهم‌ است. به نظر می‌رسد، اطلاعات نادرست زیادی در مورد روغن زیتون وجود دارد. وقت آن است تا همه آن اطلاعات را از ذهن پاک کنید.

 روغن زیتون خالص بالاترین کیفیت را دارد.

اصطلاح "خالص" تضمین‌کننده یک روغن باکیفیت است اما به این معناست که مواد یا روغن دیگری در آن وجود ندارد. روغن زیتون سبک درواقع درجه پایین‌تری نسبت به نوع خالص آن است و سالم‌ترین نوع روغن محسوب می‌شود زیرا بالاترین غلظت پلی‌فنول را داراست، ترکیب گیاهی طبیعی موجود در زیتون مانند یک آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند. روغن زیتون "خالص" دارای پلی‌فنول‌های کمتری است اما باز هم مزایای بالقوه‌ای برای سلامتی دارد. همچنین طعمی خنثی‌ دارد.

روغن زیتون "سبک" چربی و کالری کمتری دارد.

واژه "سبک" بر روی بسته‌های غذایی به این معنی است که این محصول دارای چربی و کالری کمتری است اما در مورد روغن زیتون، این کلمه فقط به طعم روغن اشاره دارد. همه روغن‌ زیتون‌ها به ازاء هر قاشق غذاخوری کالری و چربی یکسانی دارند. امتیاز روغن زیتون سبک این است که قیمت آن کمتر از سایر انواع روعن‌های زیتون است.

 نباید با روغن زیتون خالص آشپزی کنید.

برخی از مردم می‌گویند روغن زیتون خالص برای پخت‌وپز بسیار حساس است. این روغن بهتر است برای سس‌ها و سالادها استفاده شود. درست است که دود آن نسبت به برخی روغن‌های پخت‌وپز مانند کلزا کمتر است اما برای پخت‌وپز روزانه به حد کافی پایدار است. به خاطر داشته باشید که روغن زیتون خالص نسبت به سایر انواع روغن‌های زیتون، بو و طعم غلیظ‌تری دارد. بنابراین اگر به دنبال طعم خنثی هستید، روغن زیتون سبک یا روغن ساده‌ای که برچسب آن "روغن زیتون" است را انتخاب کنید (یا از روغن دیگری مانند کلزا استفاده کنید). اگر روغن زیتون گران قیمت و با بوی زیاد دارید، آن را برای پانسمان، آغشته کردن و یا چکاندن روی غذاها استفاده کنید.

 خواص روغن زیتون در پخت‌و‌پز غذا از بین می‌رود.

هنگام گرم کردن روغن زیتون، خواص سلامتی آن را از بین نمی‌برید. ممکن است طعمش را از دست بدهد اما هنوز هم بیشتر پلی‌فنول‌هایی که به طور طبیعی در روغن وجود دارد را دریافت می‌کنید.

 بیشتر روغن‌های زیتون تقلبی هستند.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه تعداد زیادی از روغن زیتون‌های موجود در قفسه‌ فروشگاه‌ها اصلاً  واقعی نیست، بلکه با سایر روغن‌های ارزان‌تر ترکیب شده‌اند و باید به دنبال روغن گران قیمت باشید تا بتوانید نوع واقعی آن را پیدا کنید اما بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان غذا و دارو آمریکا، در  انواع روغن‌های زیتون خالص، تنها سه نمونه روغن از ۸۸ روغن آزمایش شده با استانداردهای خلوص مطابقت نداشته است (و محققان اذعان کردند که ممکن است "خوش‌بینی کاذب" باشد). بنابراین مگر اینکه برچسب آن را با روغن دیگری جابجا کرده باشند، در غیر اینصورت بدانید که روغن واقعی است و نوع روغن زیتون واقعی و طعم دلخواه خود را خریداری می‌کنید. 

همچنین اگر می‌توانید، یک بطری روغن زیتون تیره‌تر را انتخاب کنید، زیرا روغن را از نور که ممکن است آن را خراب کند، محافظت می‌کند. هنگامی که روغن زیتون را به خانه می‌برید، آن را در یک مکان تاریک و خنک(مانند داخل کابینت)نگه دارید و پس از باز شدن ظرف ۳-۱ ماه از آن استفاده کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو