اگر به اندازه کافی میوه‌ و سبزی‌ نخوریم، چه اتفاقی می‌افتد؟
24 شهریور 1400 ساعت: 08:6



میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از مواد مغذی مهمی هستند که همگی اهمیت ویژه‌ای برای عملکردهای بدن دارند و خوش‌‌بختانه به شیوه‌های مختلفی هم می‌توان از آنها استفاده کرد. اما آمارهای جهانی نشان می‌دهند که درصد زیادی از انسان‌ها هنوز در طول روز به اندازه کافی از میوه‌ها و سبزیجات استفاده نمی‌کنند، درحالی که بزرگسالان روزانه باید حداقل 2 لیوان میوه و 2.5 تا 3 لیوان سبزی مصرف کنند. 

یکی از سوالاتی که در این مورد مطرح می‌شود، این است که اگر به اندازه کافی از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده نکنیم، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟ 

 

1. ممکن است دچار کمبود فیبر و کم‌آبی بدن شوید 

میوه‌ها و سبزی‌ها سرشار از فیبر هستند، خصوصا میوه‌های روشنی که پوست خوراکی دارند و فیبرشان در همان لایه پوستی نهفته است. اگر رژیم غذایی شما صرفا شامل گوشت‌ها و چربی‌ها باشد و استفاده از این میوه‌ها و سبزی‌ها را جدی نگیرید، یعنی اصل تنوع و تعادل را رعایت نمی‌کنید، درحالی که دریافت فیبر غذایی برای داشتن گوارش سالم و مطلوب ضروری است. شما روزانه باید بین 25 تا 38 گرم فیبر غذایی دریافت کنید که این مقدار می‌تواند از چنین منابعی انتخاب شود؛ سیب، کیوی، انواع کلم‌ها، سبز‌ی‌های برگدار، انواع توت‌ها و... . علاوه بر اینها، ممکن است که دچار کم‌آبی بدن شوید. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب هستند که نفخ را کاهش می‌دهد و تعادل آب را هم در بدن حفظ می‌کند. اگر در طول روز از میوه‌ها و سبزیجات استفاده نکنید، بدن‌تان دچار کم‌آبی می‌شود و با مشکلاتی مثل خستگی و گرفتگی عضلات مواجه می‌شوید. 

 

2. شادابی و طراوت پوست تان را از بین می‌برید 

بعضی از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی هستند که اهمیت ویژه‌ای برای پوست دارند و حتی به کاهش جوش‌های آکنه‌ای و خشکی پوست کمک می‌کنند. همین آنتی‌اکسیدان‌ها با روندهای پیری پوست مبارزه می‌کنند، سرعت این روندها را کاهش می‌دهند و به‌طور کلی کاری می‌کنند که پوست جوان‌تر و شاداب‌تری داشته باشید. 

 

3. ممکن است دچار کمبود ویتامین‌ها و املاح شوید 

ویتامین‌هایی مانند ویتامین C، A و K به میزان بالایی در میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند میوه‌های قرمز، نارنجی، سبز و زرد یافت می‌شوند. بنابراین، با حذف محصولاتی مانند فلفل دلمه‌ای، انواع ‌ملون‌ها (خربزه، طالبی و...)، کیوی، مرکبات (پرتقال، نارنگی و...)، سیب، توت‌ها، سبزی‌های برگدار و... از رژیم غذایی به‌راحتی ممکن است دچار کمبود بعضی از ویتامین‌ها و املاح شوید. این ترکیبات مغذی برای سلامت چشم، سیستم ایمنی، مغز، قلب و... اهمیت خاصی دارند و در نتیجه باید روزانه دریافت شوند. 

 

4. ممکن است دچار افسردگی شوید 

استفاده نکردن از میوه‌ها و سبزی‌های روشن می‌تواند خلق‌وخوی شما را ضعیف کند و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. این منابع غذایی مهم که مواد مغذی ویژه‌ای را در خود گنجانده‌اند، می‌توانند وضعیت روانی شما را بهتر کنند و خلق‌وخوی شادتری را در شما به‌وجود بیاورند. بنابراین، اگر احساس خستگی و بی‌حالی دارید، حتما استفاده بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌های متنوع را جدی بگیرید. 

 

5. خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهید 

با توجه به اینکه میوه‌ها و سبزیجات از نظر ترکیبات مغذی دارای ساختار متراکمی هستند، استفاده منظم و مستمر از آنها خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، آلزایمر، سرطان و... را کاهش می‌دهد. بنابراین، کسانی که این اصل تغذیه‌ای مهم را جدی نمی‌گیرند، خطر ابتلا به این بیماری‌ها را در خودشان بیشتر می‌کنند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: eatingwell

تاثیر چای در بهبود هوشیاری و کاهش خستگی ذهنی 

5 دلیل برای خوردن آلو

3 منبع کربوهیدراتی جایگزین برای نفخ‌زدایی!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو