مزایای شگفت‌انگیز اهدای خون
20 شهریور 1400 ساعت: 20:6



اهدا یک واحد خون کامل می‌تواند جان سه نفر را نجات دهد، اما مزایایی نیز برای اداکننده دارد.

احساس خوب 


بسیاری از جنبه‌های ذهنی بسیار مثبت با اهدا خون همراه است. نوع‌دوستی همچنین ممکن است به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید.


بررسی سلامتی رایگان 


هر اهداکننده قبل از اهدا خون باید یک ارزیابی فیزیکی انجام دهد. این شامل بررسی فشار خون، نبض، دمای بدن و سطح هموگلوبین است. برخی مکان‌ها کلسترول را نیز بررسی می‌کنند. 


اطلاع از کم‌خونی 


آزمایش هموگلوبین به عنوان بخشی از فرآیند قبل از اهدا انجام می‌شود و به شما آگاهی درباره ابتلا به کم‌خونی می‌دهد. 


کاهش سطح آهن 


برای افراد سالم به طور کلی چندان مهم نیست، اما افرادی که هموکروماتوز ارثی دارند، اینطور است. این افراد دارای سطح بالایی از آهن هستند که در نهایت می‌تواند به اندام‌ها آسیب برساند. درمان هموکروماتوز شامل فلبوتومی منظم- خارج کردن خون از سیستم شما است. هر اهدای خون کامل 225 تا 250 میلی‌گرم آهن را حذف می‌کند.


بررسی ابتلا به بیماری‌های مقاربتی


اهداء خون به طور خودکار برای تعدادی از بیماری‌های مختلف، از جمله سیفلیس و HIV آزمایش می‌شود. آزمایشات مورد استفاده بسیار حساس هستند و اگر مثبت بود، آنها مجدداً شما را آزمایش می‌کنند. اما هرگز از اهدای خون به عنوان راهی برای غربالگری بیماریهای مقاربتی استفاده نکنید.


بررسی ابتلا به بیماری‌های عفونی دیگر


خون اهدایی فقط برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش نمی‌شود. برای ویروس نیل غربی، هپاتیت B و C، زیکا و بیماری شاگاس (که توسط انگل ایجاد می‌شود) نیز آزمایش می‌شوند. 


افزایش سلامت قلب 


مطالعه‌ای نشان داد که افراد دارای فشار خون بالا که 4 بار خون اهدا کردند، فشار خون آنها کاهش یافته است. 


سوزاندن (چند) کالری


مقدار کالری زیادی نیست که بتوانید وزن خود را کاهش دهید، اما در چه مواقعی این فرصت را خواهید داشت که دراز بکشید و کالری بسوزانید! 


تشخیص گروه خونی 


اهدا خون گروه خونی شما را مشخص می‌کند. 


مجددا احساس خوب


با وجود اینکه اهدا خون‌ ناشناس است، برخی از مراکز در حال یافتن راهی هستند تا اهداکننده را بیشتر درگیر این روند کند. مثلا با ارسال پیامکی که به اهداکنندگان اطلاع می‌دهد که از اهدای خون آنها در زمان واقعی استفاده شده است.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو