اگر استرس دارید این ده راهکار را انجام دهید.
18 شهریور 1400 ساعت: 19:6



وقتی فشار بیشتر از آنچه قابل تحمل است بر ما وارد می‌شود، استرس به ما دست می‌دهد. روان و بدن واکنش‌های گوناگونی به استرس نشان می‌دهند، از جمله تند شدن تپش قلب و سرعت تنفس.
به گزارش سلامت به نقل از  دویچه‌وله، استرس می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های ما را تحت تاثیر قرار دهید، به همین دلیل کنترل آن بسیار حائز اهمیت است.
در این مطلب با ۱۰ راهکار مقابله با استرس آشنا می‌شوید.

۱- پژوهش‌های دانشمندان نشان می‌دهد که شنیدن موسیقی به کاهش و رفع استرس کمک می‌کند. موسیقی‌های آرام و بدون کلام از سایر موسیقی‌ها مناسب‌تر هستند.

۲- بکوشید روش‌ها و راه‌هایی را برای استرس‌زدایی به کار ببندید. تمرینات تنفسی یا تمرینات ویژه باز شدن عضلات و همچنین یوگا موثر است. یوگا ورزشی است که به انرژی و تمرکز نیاز دارد و ممکن است در نگاه اول سخت و دشوار باشد اما فرد را آرام می‌کند و به توازن و تعادل او کمک می‌کند. یکی از نکات مهم استمرار و تداوم در انجام تمرینات است. به قول معروف کار نیکو کردن از پر کردن است.

۳- قدم زدن در فضای سبز و آزاد در رفع استرس بسیار تاثیرگذار است. دیدن درختان و فضای سبز معمولاً روح انسان را آرام می‌کند و مغز استرس‌زده نیز بر اثر هوای تازه جانی دوباره می‌گیرد.

۴- وقتی انسان دچار استرس می‌شود، غالبا فراموش می‌کند که نگرانی‌ها و فشارها را می‌توان با دوستان و نزدیکان در میان گذاشت. گفت‌وگو و صحبت با دوستان معمولاً در کاهش و رفع استرس موثر است و موجب می‌شود تا انسان با دیدی دیگر و تازه به مسائل نگاه کند.

۵- استرس فقط فشار روحی نیست، بلکه جسم و بدن انسان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. حمام یا وان آب گرم در رفع استرس موثر است، چرا که بر اثر این گرما ماهیچه‌های بدن نرم می‌شوند و روح انسان نیز به‌تدریج آرام می‌شود.

۶- ورزش نیز در رفع استرس بسیار مفید است. ورزشی را انتخاب کنید که برایتان لذت‌بخش است و استرس‌تان را کاهش می‌دهد؛ مانند دویدن، دوچرخه‌سواری یا شنا. فعالیت‌های ورزشی مستمر و درازمدت کمک می‌کند تا با معضل استرس بهتر کنار بیایید.

۷- افرادی که دچار استرس هستند، غذا خوردن آنها نیز با سرعت و اضطراب همراه است. بسیاری‌ در لحظات پراسترس غذا را به جای آنکه بخورند، می‌بلعند. سعی کنید که در چنین مواردی در آرامش غذا بخورید و از آن لذت ببرید. همین استراحت و وقفه‌های کوتاه از استرس می‌کاهد.

۸- نکته‌ دیگری که باید به آن توجه داشت، خواب کافی است. در موارد یا روزهایی که دچار استرس هستید، بکوشید که به موقع بخوابید و به بدن و روح خود فرصت استراحت بدهید.

۹- وقفه و استراحت کلا نقش مهمی در دوران و ساعات پراسترس بازی می‌کنند. گاهی حتی استراحت‌ها و تنفس‌های ۵ دقیقه‌ای کافی است تا از استرس کم کند. سعی کنید این وقفه‌های کوچک را در برنامه روزانه خود بگنجانید و درنظر بگیرید.

۱۰- خندیدن نیز به کاهش و رفع استرس کمک می‌کند. خندیدن موجب باز شدن عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود و همچنین با هورمون‌های استرس‌زا مقابله می‌کند. جالب توجه این که خندیدن حتی در مواردی که از روی ادب می‌خندید یا لبخند می‌زنید هم تاثیر دارد.

تهیه: مهتا زمانی‌نیک
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو