آیا شمارش کالری می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
16 شهریور 1400 ساعت: 17:6



رایج‌ترین روش برای کاهش وزن است، اما آیا این کار برای شما مفید است؟



نکته این است که شمارش کالری به این معنی نیست که کالری تغییرناپذیر نیست. کیفیت کالری که می‌خورید ب اندازه کمیت آن اهمیت دارد.


اگر تا به حال سعی کرده‌اید وزن خود را کاهش دهید، می‌دانید که کاهش کالری (و ثابت ماندن)  سخت‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. اغلب شمارش کالری می‌تواند منجر به خوردن میان‌وعده‌هایی شود که ممکن است با هدف کالری شما مطابقت داشته باشد اما به زودی شما را گرسنه می‌کند.


500 کالری از کیک شکلاتی تاثیر مشابهی همانند یک وعده غذایی متعادل روی بدن شما نخواهد داشت.


 سینه مرغ با برنج قهوه‌ای و کلم بروکلی ممکن است به اندازه یک تکه کیک کالری داشته باشد، اما مرغ شما را ساعت‌ها سیر و پر انرژی نگه می‌دارد، زیرا بدن شما چیزهایی مانند پروتئین و فیبر را به آرامی هضم می‌کند، درحالیکه قند موجود در کیک می‌تواند باعث نوسانات قند خون شود که باعث گرسنگی می‌شود.


متابولیسم چیست و چرا اهمیت دارد؟


یکی از عواملی که رژیم‌گیرنده بر آن نظارت چندانی ندارد این است که بدن در هنگام استراحت چه مقدار کالری می‌سوزاند. و این به عنوان متابولیسم شما شناخته می‌شود. 


تحقیقات نشان می‌دهد که محدود کردن کالری ممکن است بدن شما وادار کند که از راه‌های دیگر جبران کند. ممکن است عاقلانه باشد که کاهش کالری خود را به چیزی حدود 250 کالری (به جای 500 کالری معمول) محدود کنید و وزن مورد نظر خود را با سرعت کمتری از بین ببرید که در متابولیسم راحت‌تر و در طولانی‌مدت قابل حفظ است.


آیا شمارش کالری به کاهش وزن کمک می‌کند؟


اگر می خواهید به وزن سالم برسید، شمارش کالری یکی از استراتژی‌های ممکن است. به فرد در ایجاد آگاهی و یادگیری تغذیه کمک می‌کند. اگر این کار را به شکلی انجام دهید که باعث کمبود کالری شود، وزن خود را کاهش می‌دهید. اما همیشه انجام سالم‌ترین یا رضایت‌بخش‌ترین انتخاب‌ها را ترویج نمی‌کند.


 اگر احتیاط نکنید، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. این کاری نیست که برای همه مفید باشد. به ویژه، افرادی که سابقه تغذیه نامنظم دارند باید از این استراتژی اجتناب کنند. 


اگر به تدریج به سمت رژیم غذایی گیاهی و عمدتاً کامل بر اساس غذاهای با چگالی کم حرکت کنید، اگر اضافه وزن دارید بدون احتساب کالری به آرامی لاغر می‌شوید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو