در زمان همه‌گیری کروناویروس، زینت‌آلات نیندازید
23 فروردین 1399 ساعت: 14:1



احتمالا می‌دانید که کروناویروس ممکن است تا ۳ روز روی برخی سطوح زنده بماند، بنابراین ممکن است حلقه، انگشتر، دستبند، النگو، گردنبند و ساعت دلبندمان تبدیل به لانه ویروس تازه‌وارد و به‌طور کلی میکروب‌ها شوند.
در این روزهای همه‌گیری کووید-19 همه ما کم ‌و بیش به فکر پیشگیری از بیماری هستیم: اینکه در منزل بمانیم، داخل آرنج‌مان عطسه یا سرفه کنیم، دست‌هایمان را مرتب بشوییم، خریدها و منزل را ضدعفونی کنیم و غیره، اما شاید یکی از لانه‌های واقعی میکروب‌ها و این ویروس را فراموش بکنیم یعنی طلاها و احتمالا ناخن‌های مصنوعی را.

طلا و اکسسوری‌ها را در زمان همه‌گیری ویروس در بیاورید

از قرنطینه و در خانه ماندن که بگذریم، یکی از اقدامات اصلی در پیشگیری از انتشار کووید-19 شستن مرتب دست‌ها است. اگرچه به قانون مهم شستشوی درست دست‌ها یعنی استفاده از آب و صابون (به‌ویژه صابون مایع) برای شستن دست‌ها احترام می‌گذاریم اما معمولا یکی از مراحل مهم یعنی در آوردن انگشتر و غیره را فراموش می‌کنیم. این اکسسوری‌ها لانه اصلی میکروب‌ها هستند.

متخصصان حوزه بهداشت همیشه توصیه کرده‌اند که در حین کار، انگشتر، دست‌بند و حتی گردنبند و گوشواره درآورده شود. چون ممکن است منبع آلودگی باشند، بنابراین بهتر است این روزها در بحبوحه اپیدمی کروناویروس نیز این توصیه را آویزه گوشتان کنید.

اگر جزو افرادی هستید که نمی‌توانید به‌هیچ عنوان از طلا و جواهرات و ساعت‌ دوست داشتنی‌تان جدا شوید بدانید که ضدعفونی کردن آن‌ها چندان راه‌گشا نیست. چون با یکبار ضدعفونی کردن کاری از پیش نمی‌رود و شما باید مدام و به‌طور مرتب اینکار را تکرار کنید. بدون شک اینکار چندان ساده نیست و حتی به اکسسوری‌ها نیز آسیب می‌رساند، بنابراین توصیه می‌شود در این روزهای همه‌گیری ویروس کرونا طلا و جواهرات و ساعت خود را در بیاورید.

حواستان به ناخن مصنوعی‌تان باشد

علاوه بر اکسسوری‌ها باید از خیر لاک، ناخن مصنوعی و کاشت ناخن نیز بگذرید. در این روزها اصلا لاک نزنید. چون به محض اینکه کنده و پوسته پوسته شود به یک لایه حمایتی برای باکتری‌ها تبدیل می‌شود. این مسئله در خصوص ناخن مصنوعی یا ناخن‌های کاشته‌شده نیز صدق می‌کند.

البته نباید از ناخن‌های خود نیز غافل شوید چون به دلیل تجمع آلودگی‌ها و رطوبت در زیر آن‌ها مشکل‌ساز می‌شوند. محققان دانشگاه آستون شهر بیرمنگام در سال 2007 به این نتیجه رسیدند که در 24درصد شکاف‌ ناخن‌های آقایان و 15درصد ناخن خانم‌ها باکتری‌هایی وجود دارد که به‌طور بالقوه مضر هستند. برای جلوگیری از آلودگی حتما ناخن‌ها را کوتاه و مرتب نگهدارید. دست‌ها را با آب و صابون بشویید و از جوییدن ناخن‌ها خودداری و زیر ناخن‌ها را با مسواک‌های کوچک تمیز کنید.

شال و روسری و مقنعه‌ها را به خوبی بشویید

عده زیادی از افراد در نبود ماسک، روسری یا شالی را مقابل بینی و دهان خود می‌گیرند. البته این روش بیش از اینکه یک لایه محافظتی واقعی باشد بیشتر معادل ضرب‌المثل «کاچی به از هیچی» است. در عوض با این کار روسری و شال و مقنعه تبدیل به لانه میکروب می‌شود، بنابراین لازم است به‌طور مرتب آن‌ها را شستشو دهید. یادتان باشد اگر جنس و بافت پارچه شال‌تان اجازه می‌دهد آن را با دمای 40 درجه و بیشتر بشویید. چون دمای 30 درجه برای کشتن میکروب‌ها اندکی سرد و بی‌تاثیر است.


ترجمه: فاطمه مهدی‌پور
منبع: e-sante
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو