فواید خواب راحت کدامند؟
8 شهریور 1400 ساعت: 23:6



خواب راحت و کافی می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد.


 از جمله این فواید می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ترمیم سریع پوست

تاثیر زیبایی خواب واقعی است. پوست در ساعت‌های خواب، برای درمان و جبران آسیب‌های ناشی از روز استفاده می‌کند. هنگامی که خوب می‌خوابید، پوست شانس بهبود و ترمیم پیدا می‌کند. به همین دلیل ممکن است با ظاهری شاداب و سرخ رنگ از خواب بیدار شوید.

 استراحت کمتر

خواب بیشتر، پوست را شفاف‌تر می‌کند. کمبود خواب می‌تواند منجر به استرس شود و حتی در بزرگسالان موجب ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شود. در یک مطالعه، متخصصان دریافتند که دانشجویان هنگام استرس، مانند زمان امتحان، بیشتر دچار بی‌خوابی می‌شدند.

 چشمان درخشان

آیا می‌خواهید چشمتان زیبا باشد؟ اجازه ندهید سیاهی دور چشم زیبایی‌تان را کمتر کند. حلقه‌های تیره اغلب در زیر چشم ایجاد می‌شود اما اگر به اندازه کافی نخوابید، ممکن است این حلقه تیره‌تر به نظر برسد. برای پنهان کردن آن، یک لایه از کرم دور چشم روشن به عنوان آرایش چشم داشته باشید. سپس از یک کانسیلر یک تا دو درجه روشن‌تر از رنگ پوست خود به روی آن بزنید.

 رنگ پوست

بیداری در شب می‌تواند پوست را رنگ‌پریده یا لکه‌دارتر نشان دهد. خواب موجب گردش خون سالم در پوست می‌شود. اگر با پوست خسته و کدر از خواب بیدار شدید، کرم پودر بزنید و یا آن را با یک پودر شفاف(یا پودر سبز رنگ برای متعادل شدن قرمزی) بپوشانید.

 شاداب‌تر به نظر برسید

مطمئنا بعضی اوقاتً ممکن است احساس کنید که خیلی خواب‌آلوده هستید و دوستان، خانواده و همکاران هم متوجه آن ‌شوند. محققان سوئدی از یک گروه تحقیقاتی خواستند تا تصاویر افرادی که نیاز به خواب داشتند، با افرادی که هشت ساعت می‌خوابیدند، را مقایسه کنند. افرادی که استراحت خوبی داشتند، سالم‌تر، شادتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسیدند.

 چشم‌ پف‌کرده

شما با چشم‌های پف کرده از خواب بیدار می‌شوید زیرا هنگامی که سرتان روی بالش فرو رفته، مایع در اطراف چشمتان جمع شده است. 
راه حل: شب با چند بالش، زیر سر خود را بالاتر از سطح قلب نگه‌دارید. آیا هنوز زیر چشمانتان متورم است؟ یک یا دو دقیقه صبح‌ها، یک پارچه سرد روی حلقه چشم قرار دهید.

 نمک را حذف کنید

اگر شب‌ها بیدار می‌مانید و میل به خوردن میان وعده دارید، میوه بخورید. میان وعده‌های شور می‌توانند صبح‌ها صورت را متورم کند. این به این دلیل است که غذاهای سرشار از نمک می‌توانند موجب تجمع مایعات در پوست شوند و در نتیجه موجب متورم شدن صورت می‌شوند.

 قبل خواب آب بنوشید

ممکن است نوشیدن یک لیوان شربت برایتان آرامش‌بخش باشد اما بیشتر مستعد پوست خشک شده و منفذهای بزرگ و آشکار در صورتتان پدیدار می‌شود. بنابراین به جای آن مقدار زیادی آب بنوشید. صبح‌ها از تونری استفاده کنید که حاوی سولفات روی یا آلومینیوم است تا این منافذ کوچکتر به نظر برسند.

 یک آرایش عالی مناسب پوست

برای اینکه صورت خود را صاف، یکدست و نرم نگه‌دارید، از یک پاک‌کننده ملایم برای پاک کردن آلودگی، کثیفی و آرایش استفاده کنید. سپس مرطوب‌کننده به روی آن بزنید. برای حفظ آب بدن در طول شب، پزشکان توصیه می‌کنند از کرم دور چشم حاوی گلیسیرین و بالم لب بر پایه روغن استفاده کنید.

 حمام گرم

یکی از بهترین فواید خوابیدن این است که می‌تواند پوست را نیز التیام ببخشد. قبل از خواب دوش گرم بگیرید. از رایحه‌ها، روغن و اسکراب بدن استفاده کنید و کمی دمای بدن خود را بالا ببرید. وقتی دمای بدن کاهش می‌یابد، مانند بعد از حمام، احساس خواب‌آلودگی می‌کنید.

 رتینوئیدها در شب بهتر عمل می‌کنند

رتینوئیدها، محصولات پوستی حاوی ویتامین‌آ، استاندارد لازم را برای صاف کردن چین و چروک‌ها دارند. شب‌ها از این محصولات استفاده کنید زیرا می‌توانند پوست را لطیف‌تر کنند. استفاده از رتینول در طول روز ممکن است تحمل فرد را در برابر نور خورشید کاهش دهد و موجب قرمزی و لک روی پوست شود.

 برای کاهش چین و چروک صورت به پشت بخوابید

آیا دوست شما چهره‌ای زیبا و بی‌عیب و نقص دارد؟ این افراد بیشتر به پشت می‌خوابند. خوابیدن مستقیماً با صورت به روی بالش اغلب منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک در پوست شده و به مرور زمان این خطوط دائمی می‌شوند. اگر نمی‌توانید به پشت بخوابید، سعی کنید از ملحفه‌های ساتن (یا حداقل از روکش ساتن بالش) استفاده کنید چون ممکن است احتمال چین و چروک‌های مربوط به خواب را کاهش دهد.

 به انگشتان دست و پایتان توجه کنید.

در برنامه شبانه‌تان‌ ممکن است فقط به روی صورتتان متمرکز باشید، اما انگشتان دست و پایتان را نیز فراموش نکنید. متخصصان پوست پیشنهاد می‌کنند که شب‌ها از کرم مرطوب‌کننده، کره بدن یا پمادهای نرم‌کننده بر روی دست و پا استفاده کنید. برای کمک به جذب کرم در پایتان، هنگام خواب جوراب بپوشید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
 منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو