ژنتیک بر تمایل به خوراکی‌های چرب، شور و شیرین تاثیر دارد!
8 شهریور 1400 ساعت: 11:6



محققان با آنالیز ساختار مغز گروهی از افراد دریافتند که زمینه ژنتیکی زمینه‌ساز افزایش تمایل افراد به خوراکی‌های چرب، شور و شیرین است. شناخت این مسئله می‌تواند به‌ تشخیص بروز چاقی در بعضی افراد کمک کند. 

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد شمار افراد دچار اضافه وزن و چاقی  در سال 2020 به بیش از 2 میلیارد نفر رسیده‌ است. چاقی علاوه بر تاثیراتی که بر سلامت جسم دارد، منشا نوعی دغدغه روانی نیز خواهد بود زیرا این افراد معمولا از عدم‌کنترل خود نسبت به غذاهای چرب، شور و شیرین و همچنین نگرش اطرافیان در این مورد رنج می‌برند. 

 

البته باید اشاره کرد که افراد چاق همیشه مسئول انتخاب‌های ناسالم غذایی خود نیستند زیرا بر اساس پژوهشی که اخیرا توسط محققان ایالات متحده صورت گرفت، مشخص شد که بیش از 20 ساختار ژنتیک در تمایل غذایی افراد تاثیر دارد.

 

 در این پژوهش، محققان دریافتند که چگونه مغز تحت‌تاثیر سیگنال‌های مختلف قرار می‌گیرد که بر رفتارهای غذایی تاثیر می‌گذارد و تعادل انرژی بدن را تنظیم می‌کند. البته تنوع ژنتیکی می‌تواند منجر به گرسنگی شدید و بروز چاقی شود. آنها برای شناخت این مسئله به تجزیه و تحلیل ژنتیکی و سبک غذایی بیش از 282 هزار فرد اروپایی‌تبار پرداختند و در مجموع 26 ناحیه ژنتیکی با ترجیح بیشتر مصرف غذاهای حاوی چربی، پروتئین یا کربوهیدرات شناسایی شد. همچنین، تجزیه و تحلیل کامپیوتری نیز نشان می‌دهد که زیرگونه‌های خاصی از نورون‌های سیستم عصبی مرکزی هنگام فعال ‌شدن نسبت به پروتئین‌ها، چربی‌ها یا کربوهیدرات‌ها واکنش نشان می‌دهد و این حالت بیانگر تمایل بیشتر به چنین خوراکی‌هایی خواهد بود. 

 

این پژوهش می‌تواند در آینده نشا‌ن‌ دهنده ارتباط سبک غذایی با بروز بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع 2 و چاقی باشد و از این طریق روش‌های نوین در پیشگیری و درمان چاقی انجام شود. نتایج این پژوهش در نشریه Nature Human Behaviour منتشر شده است.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: pourquoidocteur.fr

دارچین؛ ادویه ای سرشار از آنتی اکسیدان ها 

4 اشتباه رایج در روند کاهش وزن​​​
حذف یک وعده غذا به کاهش وزن مان کمک می‌کند؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو