روش‌‌های اشتباه در نوشیدن آب
5 شهریور 1400 ساعت: 09:6



اشتباهات رایج درباره نوشیدن آب وجود دارد که نباید آن را انجام دهید.
این اشتباهات به این ترتیب هستند:

استفاده از بطری‌های یکبار مصرف

بی‌پی‌ای مخفف ماده شیمیایی بیسفنول‌ A است که برای تولید محصولات زیادی از جمله بطری‌های آب استفاده می‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند وارد غذا و نوشیدنی‌ها شود.

همچنین این نگرانی وجود دارد که قرار گرفتن زیاد در معرض این ماده می‌تواند منجر به نقایص مادرزادی شود. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است  اما کارشناسان فکر می‌کنند که این ماده شیمیایی ممکن است در بروز برخی از بیماری‌ها نیز نقش داشته باشد که شامل فشارخون بالا، عدم تعادل هورمونی، دیابت نوع۲ و بیماری‌های قلبی عروقی است. بطری‌هایی را انتخاب کنید که فاقد این ماده باشد یا از جنس شیشه یا فولاد ضد زنگ باشد.

 نوشیدن آب خنک

آب سرد رگ‌های خونی را تنگ نکرده و هضم غذا را دشوار نمی‌کند و تنها یک راه آسان برای خنک شدن و هیدراته شدن در موقع گرم شدن هواست. اگر سرما خورده باشید، آب گرم به نازک شدن مخاط کمک می‌کند اما رعایت آن هم بسیار موثر خواهد بود.

 میوه خوردشده و سبزیجات را در آب نریزید

ممکن است اینها آب را خوش طعم‌تر و با طراوت‌تر کند اما اگر مراقب نباشید، می‌تواند موجب بیماری‌های ناشی از غذا مانند سالمونلا و اسهال و مسمومیت شود. این به این دلیل است که وقتی پوست میوه تمیز نباشد، خورد کردن آن در آب، باکتری‌ها را به بدن منتقل می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات خورد شده بر روی تخته‌ گوشت خوردکن نیز می‌تواند منجر به انتقال بیماری‌های ناشی از غذا می‌‌شود. بنابراین میوه و سبزیجاتی که در دمای مناسب نباشند نیز می‌توانند ایجاد مشکل کنند. حتماً میوه‌ها و سبزیجات را ضدعفونی کنید یا در زیر آب بشویید.

 با قرص‌ها یک لیوان کامل آب نخورید

فقط آنقدر کم آب نخورید که نتوانید قرص‌ها را قورت بدهید. از ویتامین‌ها و داروها برای هیدراته کردن بدن استفاده کنید. نوشیدن یک لیوان کامل آب نیز از ماندن دارو در مری و تحریک آن جلوگیری می‌کند. همچنین به بدن کمک می‌کند تا ویتامین‌های محلول در آب را بهتر جذب کند.

 افزودن هر ماده مصنوعی به آب ممنوع است

هر چند وقت یکبار خوب است اما انجام هر روزه آن توصیه نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که طعم‌دهنده‌ها و شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است ما را در معرض خطر بیشتر دیابت نوع۲ و سرطان قرار دهند. آنها همچنین می‌توانند موجب شوند تا بیشتر احساس گرسنگی کنید. سعی کنید از ترکیب هر ماده‌ای مانند شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، آسپارتام یا سوکرالوز با آب اجتناب کنید. به جای آن از لیمو، آهک، نعناع، گیاهان یا خیار استفاده کنید اما فراموش نکنید که ابتدا باید آنها را بشویید.

 نوشیدن آب به هنگام خستگی

آیا احساس خستگی می‌کنید و نمی‌دانید چرا؟ دلیل آن می‌تواند نشانه کم آبی بدن باشد. برای از دست دادن آب بدن لازم نیست بیمار باشید یا سخت تمرین کرده باشید. ما هر روز آب را از طریق عملکردهای اساسی بدن مانند تنفس و مدفوع از بدن دفع می‌کنیم.

 آب را یکباره ننوشید

یک یا دو لیوان آب خوب است اما بلند نشوید و یک گالن آب بخورید. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد متابولیسم بدن را فعال می‌کند. همچنین نباید قبل از خواب زیاد آب بنوشید و تمام شب را به دستشویی بروید تا خوابتان را مختل کند. در عوض در طول روز می‌توانید آن را به آرامی میل کنید. توصیه کارشناسان بیش از ۱ لیتر نوشیدن آب در ساعت نیست.
 
 نوشیدن آب از رودخانه و چشمه

منابع طبیعی آب ممکن است شفاف و زلال به نظر برسند اما بسیاری از عوامل می‌توانند آن را آلوده کنند که شامل گیاهان سمی، ادرار و مدفوع حیوانات و ورود غیرقانونی مواد شیمیایی به داخل آب است. آب طبیعی را قبل از نوشیدن با قرص‌های تصفیه آب یا فیلترهای آب تصفیه کنید.
 
 به حد کافی آب بنوشید

بدن ما عمدتا آب است و از آن به طرق مختلف استفاده می‌کند. همچنین به هضم غذا کمک می‌کند و می‌تواند یبوست یا مشکلات مدفوع را کاهش داده و از بین ببرد. همچنین سموم را دفع می‌کند، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و پوست را آبرسانی می‌کند. حداقل مقدار توصیه شده روزانه آن  ۱۱/۵ فنجان برای زنان و ۱۵/۵ فنجان برای مردان است.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
 منبع WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو