راه های افزایش وزن در قرنطینه خانگی
23 فروردین 1399 ساعت: 09:1



اضافه وزن و چاقی جزء مهم ترین تهدیدهای سلامت هستند زیرا نجمع چربی در بافت های مختلف بدن می تواند زمینه ساز بیماری های مزمنی نظیر دیابت نوع 2 و انواع سرطان ها شود. از سوی دیگر، لاغری مفرط (که نمایه توده بدنی کمتر از ۱۸ باشد) نیز تهدیدکننده سلامت بدن خواهد بود و می تواند موجب خستگی، کاهش توان بدن برای فعالیت، ضعف سیستم ایمنی و استخوان ها شود.
گرچه وراثت در این زمینه تاثیرگذار است اما بعضی افراد اصول تغذیه صحیح را رعایت نمی کنند و به تدریج دچار تحلیل عضلانی می شوند. البته زمان کافی برای استراحت، آشپزی در منزل و غذا خوردن همراه خانواده در قرنطینه خانگی می تواند فرصت مناسبی برای جبران کمبود وزن و رسیدن به تناسب اندام باشد. مهم ترین این اصول تغذیه ای عبارتند از:

- برنامه غذایی متعادل و متنوعی داشته باشید. به طور کلی، روزانه باید ۳ تا ۴ واحد لبنیات، حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات، حداقل یک واحد غذای پروتئینی شامل گوشت، ماهی، تخم مرغ یا حبوبات و نان و غلات سبوس دار در هر وعده غذایی میل شود.

- اگر هنگام صرف غذای اصلی زود احساس سیری می کنید، چندین میان وعده در طول روز و حتی پس از شام بخورید. نان همراه با پنیر، بیسکوئیت سبوس دار با شیر، میوه یا آبمیوه، ماست و انواع خشکبار گزینه های سالم برای میان وعده هستند.

- اگر کم اشتها هستید، می توانید منابع پروتئینی مانند شیرخشک، زرده تخم مرغ، پنیر رنده شده و گوشت چرخ شده را به انواع سوپ، پوره، آش و... اضافه کنید. البته می توان تحت نظر متخصص تغذیه از مکمل های اشتهاآور نیز استفاده کنید.

- با افزودن ادویه ها و سبزیجات معطر به غذاهای خود، تنوع ایجاد کرده تا اشتهای بیشتری برای غذا خوردن داشته باشید.

- از بشقاب بزرگتر استفاده کنید. به این ترتیب مقدار بیشتری غذا برای خود می ریزید و دریافت انرژی و کالری شما افزایش پیدا می کند.

- همراه با اعضای خانواده غذا بخورید. در واقع، غذا خوردن در محیطی آرام و صمیمی در کنار اعضای خانواده باعث تحریک اشتها و میل بیشتر به خوردن خواهد شد.

- از مصرف دخانیات، الکل و افراط در مصرف خوراکی های کافئین دار ( نظیر چای، قهوه، نوشابه های گازدار و...) پرهیز کنید زیرا این نوشیدنی ها سوخت و ساز انرژی را افزایش می دهند یا جلوی اشتها تان را می گیرند.

- منابع چربی های سالم به خصوص منابع امگا3 را در رژیم روزانه تان بگنجانید. حتی توصیه می شود در وعده صبحانه تان کره، مربای خانگی، ژله میوه و نان و عسل نیز بخورید.

- در طول روز آب و مایعات فراوان بنوشید. البته نباید نوشیدن آب، پیش از غذا باشد زیرا اشتهای تان را به خوردن از بین می برد. یادتان باشد که نوشیدن قهوه و چای هم پیش از غذا چنین تاثیری دارند.

ترجمه: مریم سادات کاظمی
منبع: Doctissimo.fr
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو