آیا باید فولویک‌اسید را به آب خود اضافه کنید؟
2 شهریور 1400 ساعت: 16:6



هفته گذشته، کایلی جنر به 34 میلیون دنبال‌کننده تیک‌تاک خود، رژیم روزانه‌اش را نشان داد. او به آب آشامیدنی‌اش مکمل «فولویک اسید» اضافه می‌کند، اما برخی از کارشناسان بهداشت می‌گویند که ارزش پول شما را ندارد.

تحقیقات علمی در مورد فولویک‌اسید چه می‌گوید؟


تا کنون، مطالعات بر روی این ماده نتایج محدود و متفاوتی دارد. و تقریباً تمام مطالعات روی فولویک‌اسید در محیط آزمایشگاه انجام شده است و نه در افراد.


فولویک‌اسید ممکن است با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو به دفع زخم کمک کند، اما هنوز تحقیقات کافی برای اثبات قانع‌کننده آن وجود ندارد.


مجله تحقیقات دیابت نشان می‌دهد که فولویک‌اسید ممکن است با کاهش نشانگرهای پیش‌التهابی از ایمنی بدن حمایت کند. بنابراین، در درمان مسائل مرتبط با التهاب موثر باشد.


آنچه در حال حاضر شناخته شده است این است که در مطالعات آزمایشگاهی، اما نه در افراد، فولویک‌اسید ممکن است با تاثیر بر سلول‌های ایمنی و سیگنال‌های شیمیایی که سلول‌ها به یکدیگر می فرستند، بخش‌های مختلف سیستم ایمنی را سرکوب و فعال کند.


مطالعه دیگری نشان داد که فولویک‌اسید ممکن است در تجمع تاو تداخل داشته باشد، معروف به تجمع پروتئین‌هایی که می‌توانند بیماری‌های مغزی، از جمله آلزایمر را تسریع کنند. همچنین مشخص نیست که آیا فولویک‌اسید می‌تواند از سد محکم بین مغز و خون عبور کرده و مسیر این بیماری را تغییر دهد. 


مطالعه‌ای بیان کرد که ترکیب پروبیوتیک‌ها و فولویک‌اسید به شکل کپسول هیچ فایده‌ای برای افرادی که دارای اختلالات عملکردی دستگاه گوارش هستند نشان نمی‌دهد.


به طور کلی، مطالعات دقیق‌تری در مورد اثرات فولویک‌اسید در انسان مورد نیاز است.


آیا استفاده از فولویک‌اسید خطرات سلامتی دارد؟


هیچ عارضه جانبی عمده‌ای ندارد، اما در مورد آنها نیز تحقیقاتی انجام نشده است. به بیان ساده، دانشمندان نمی‌دانند که آیا این مکمل‌ها خطرناک هستند یا خیر.


به عنوان مثال، به دلیل یافته‌های ضد و نقیض از نظر التهاب، ممکن است آنطور که فکر می‌کنید برای سیستم ایمنی بدن یا کاهش علائم آلرژی مفید نباشد. 


ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند، که شامل اسهال، سردرد و گلودرد است. و با توجه به تحریک سلول‌های B، که در ایجاد خودایمنی نقش دارند، خطرات نظری برای اختلالات خود ایمنی وجود دارد.


آیا باید به آب خود اضافه کنید؟


تحقیقات کافی برای نشان دادن ایمنی یا مزایای آن در دسترس نیست. فقط به این دلیل که طبیعی است  یا افراد مشهور این کار را انجام می‌دهند  به این معنی نیست که برای شما بی‌خطر، موثر یا مناسب است.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو