رتینول، سوپراستار محصولات آرایشی بهداشتی
31 مرداد 1400 ساعت: 15:5



این روزها اسم رتینول در بیشتر سایت‌ها و مقالات زیبایی دیده‌ می‌شود. اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که رتینول را به روتین زیبایی خود اضافه کنید؟ ایده خوبی است! اما هنوز چند نکته وجود دارد که باید در مورد این محصول گران‌قیمت و معروف صنعت آرایشی بدانید. 

ما در این مقاله، همه چیز را برای شما توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.


رتینول یکی از بهترین مواد فعال برای مبارزه با اولین چین‌وچروک‌های پوستی و نیز مهار افتادگی و شل‌شدگی پوست محسوب می‌شود. اما این ماده قابلیت تحریک بالایی دارد به‌طوری‌ که برای پوست‌های حساس ممکن است مشکلاتی ایجاد‌ کند. با این تفاصیل، چگونه از آن استفاده کنیم؟ در چه دوز و مقداری؟ این ماده واقعاً برای چه افرادی مفید خواهد ‌بود. بیایید نگاه دقیق‌تری به رتینول داشته ‌باشیم.

 

رتینول دقیقا چیست؟

 

رتینول مشتق شده از ویتامین A است. این ماده بخشی از خانواده رتینوئیدها است که ممکن است قبلاً در مورد آن‌ها شنیده ‌باشید. بسیار موثر در افزایش سنتز کلاژن، فیبروبلاست‌ها، الاستین و هیالورونیک اسید است و همچنین باعث نوسازی سلولی نیز می‌شود.

رتینول، اساساً، یکی از ابرقهرمانان لوازم آرایشی است که فراتر از این اصطلاحات علمی، بافت پوست را صاف، سلامت و درخشندگی پوست را تضمین و در برابر لکه‌های پوستی معجزه می‌کند!


متخصصان پوست در خصوص رتینول، بر این باورند که به استثنای ویتامینC، هیچ مولکولی چنین تاثیر قابل مشاهده و موثری بر علائم پیری ندارد.

 

چه زمانی استفاده از رتینول را شروع‌ کنیم؟

 

به‌طور معمول، بعد از 25 سالگی، افتادگی پوست آغاز ‌می‌شود و سلول‌ها کمتر قادر به تجدید و نوسازی خود هستند. هر سال، تولید کلاژن حتی بین 1 تا 1.5 درصد کاهش می‌یابد. پل بانول، یکی از جراحان پلاستیک لندن معتقد است که تا سن 50 سالگی، اکثریت افراد50 درصد کلاژن پوست خود را از دست داده‌اند.


بنابراین اگر می‌خواهیم با علائم شروع پیری مبارزه‌ کنیم، استفاده از رتینول بسیار سودمند خواهد بود. بدیهی است که اگر پوستی حساس دارید، لازم نیست دوز بالایی از این ماده را انتخاب کنید! پیشنهاد می‌کنیم که دوز پایین را برگزینید و حداکثر دو تا سه بار در هفته از آن استفاده کنید.

 

علت رکود و شکست رتینول در سال‌های گذشته چیست؟

 

این ماده اگرچه فواید زیادی برای پوست دارد، لیکن چند سال پیش دچار یک رکود کوتاه‌مدت شد. علت آن هم این بود که پوست‌های حساس در مجاورت این ماده به سخت‌ترین شکل ممکن واکنش نشان می‌دادند و همین امر منجر شد تا رتینول در جوامع بین‌المللی مورد انتقادهای بسیاری واقع ‌شود.

 

برخی از شایع‌ترین عوارض شامل خارش و قرمزی پوست، بروز لکه‌های پوستی و حتی گاهی لایه‌برداری شدید پوست گزارش شده ‌بود. درحقیقت تمام این‌ها، عوارض جانبی بسیار ناخوشایندی بودند که حتی ممکن بود تا چند روز پس از مصرف نیز ادامه داشته ‌باشند.

 

خوشبختانه، در سال‌های اخیر، آزمایشگاه‌ها روی این ماده بسیار کار کردند تا اثرات و عوارض رتینول را کاهش دهند، به‌طوری‌ که با انواع پوست‌ها سازگار باشد. برای این منظور، محققان رتینول را با سایر مواد فعال مانند آنتی اکسیدان‌ها یا اسید هیالورونیک ترکیب کردند و حتی دوز و مقدار آن ‌را نیز در محصولات آرایشی بهداشتی کاهش دادند.

 

به گفته کمیته علمی ایمنی مصرف‌کنند‌گان اروپایی، باید بدانید که رتینول اگر در فرمول حداقل 0.3 وجود داشته باشد، نتیجه‌بخش خواهد بود. بنابراین چالش صنعت فرآورده‌های آرایشی بهداشتی این است که رتینول به تدریج آزاد شود تا پوست مورد حمله قرار نگیرد.

 

رتینول، ماده‌ای که شب‌ها باید استفاده شود

 

رتینول باعث حساسیت به نور می‌شود، به این معنی که پوست را در برابر اشعه UV حساس‌تر می‌کند. بنابراین برای ایمن بودن از هرگونه عارضه پوستی،آن‌را شب‌ها مصرف نمایید! علاوه‌ براین، از آنجا که نوسازی و تجدید سلو‌های پوستی شب‌ها انجام می‌گیرد، ایده‌آل آن است که این ماده را در برنامه شبانه خود قرار دهید.


اما اگر روزها از رتینول استفاده می‌کنید، نگران نباشید فقط فراموش نکنید که برای حفظ سلامت پوست خود، حتماً ضدآفتاب بزنید؛ آن‌هم ضدآفتابی که spf 50 به بالا داشته باشد. 


هم‌اکنون که همه چیز را در مورد رتینول می‌دانید، وقت آن است که وارد عمل شوید و این ماده معجزه‌آسا را در برنامه روزانه خود قرار دهید! 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: madmoizelle.com


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو