ماست یونانی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید!
1 شهریور 1400 ساعت: 08:6



ماست یونانی یکی از ارزشمندترین انواع ماست در سراسر جهان است که بافتی نرم و لطیف و کمی کشدار دارد. این ماست به‌دلیل داشتن کلسیم و پروتئین زیاد در گروه خوراکی‌های ارزشمند برای بیماران، ورزشکاران و افرادی که می‌خواهند در دوره رژیم لاغری دچار تحلیل عضلانی نشوند، قرار می‌گیرد. ماست یونانی در برابر کم‌چرب‌ترین انواع ماست معمولی هم چربی کمتری دارد و می‌توان ادعا کرد که میزان چربی ماست یونانی تقریبا صفر است. از این‌رو بیماران قلبی، افراد مبتلا به کلسترول خون بالا و باز هم کسانی که رژیم لاغری دارند، می‌توانند به‌راحتی این نوع ماست را در رژیم غذایی شان بگنجانند.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که ماست یونانی، مقادیر قابل توجهی از منیزیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین‌های گروه B را هم در خود جای داده است و از این‌رو، می‌تواند به افزایش و تنظیم سوخت‌وساز در بدن کمک کند. در ادامه بیشتر با خواص این ماست آشنا خواهیم شد. 

 

1. حفظ سلامت استخوان‌ها 

کلسیم و پروتئین جزو ترکیبات بسیار ضروری برای حفظ ساختار استخوان‌ها و تامین سلامت آنها هستند. اگر می‌خواهید در دوران میانسالی و سالمندی با مشکلات استخوانی، خصوصا پوکی استخوان مواجه نشوید، باید دریافت روزانه کلسیم و پروتئین‌های باکیفیت را در برنامه غذایی تان داشته باشید. مصرف روزانه یک تا دو وعده مصرفی از ماست یونانی می‌تواند حجم قابل قبولی از کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند و باعث حفظ سلامت استخوان‌ها شود. 

 

2. افزایش سلامت دستگاه گوارش 

خوش‌بختانه بسیاری از ماست‌های یونانی موجود در بازار، غنی‌شده با پروبیوتیک هستند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی به‌شمار می‌روند که می‌توانند به حفظ سلامت سیستم گوارشی و بهبود عملکرد آن کمک کنند. اگر عادت کنید که به‌صورت روزانه مصرف ماست یونانی، خصوصا ماست‌های یونانی حاوی پروبیوتیک‌ها را در رژیم غذایی داشته باشید، از مشکلات مختلف گوارشی مانند زخم معده، یبوست، ریفلاکس،‌ اسهال و... در امان خواهید ماند. 

 

3. کمک به ساخت عضلات 

ماست یونانی مقادیر قابل توجهی از پروتئین باکیفیت را در خود جای داده است. تقریبا هر 150 گرم از ماست یونانی حاوی 16 گرم پروتئین مرغوب است که می‌تواند به ساخت عضلات کمک کند. این مساله برای افراد ورزشکار، نوجوانان، افرادی که رژیم لاغری دارند یا بیماران بستری‌شده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. معمولا این افراد به‌دلیل عضله‌سوزی دچار تحلیل عضلانی می‌شوند و لازم است که حجم پروتئین دریافتی در برنامه غذایی شان بالا برود. 

 

4. کمک به حفظ سلامت قلب 

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم و روزانه ماست یونانی می‌تواند به پیشگیری از تشکیل پلاک در عروق، پیشگیری از افزایش فشار خون و درنهایت حفظ سلامت سیستم قلبی‌ـ‌عروقی کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که به‌صورت منظم ماست یونانی را در رژیم غذایی شان می‌گنجانند، 17 تا 21 درصد کمتر از سایر افراد دچار حمله قلبی می‌شوند. نتایج یکی دیگر از تحقیقات محدودی که درباره ماست یونانی انجام شده است هم نشان می‌دهد که مصرف این نوع از ماست می‌تواند از طریق تنظیم قند خون باعث پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 شود. از این‌رو، مصرف ماست یونانی با کنترل قند خون می‌تواند درنهایت منجر به حفظ سلامت قلب شود. 

 

ترجمه: ندا احمدلو 

منبع: webmd

انجیر را با گردو بخورید! 

بهترین صبحانه‌های سرشار از پروتئین و فیبر​​​
چای ترش چه خواصی دارد؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو