به بهانه 23 فروردین، روز دندانپزشکی
عادت‌های غذایی غلط برای دندان‌ها
23 فروردین 1399 ساعت: 09:1



۲۳ فروردین در تقویم سلامت «روز دندانپزشکی» نام‌گذاری شده است. دندانپزشکان علاوه بر توصیه‌هایی که برای مراقبت از دندان‌ها با استفاده از مسواک و نخ‌دندان در کنار مراجعه سالانه برای بررسی اوضاع دندان‌ها دارند، به همه افراد توصیه می‌کنند که حتما از همین امروز عادت‌های غذایی آسیب‌رسان به دندان‌ها را کنار بگذارند.
مهم‌ترین این عادت‌های نادرست شامل 6 مورد زیر می‌شوند:

۱. جویدن یخ

جویدن یخ جزو عادت‌های بسیار نادرستی است که می‌تواند علاوه بر ایجاد احتمال شکستن یا لب‌پر شدن دندان‌ها، باعث شکل‌گیری ترک‌هایی روی سطح دندان‌ها شود، در حالی که این ترک‌ها فضای مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کنند. در این صورت جویدن یخ با دندان علاوه بر ایجاد مشکلات ناگهانی مانند شکستگی‌های دندانی، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان‌ها در طولانی‌مدت شود.

۲. خوردن شیر با شیشه قبل از خواب البته در کودکان

بعضی از والدین اصرار دارند که فرزندشان را به خوردن شیر یا آب‌قند قبل از خواب عادت دهند تا او با این عادت بتواند راحت‌تر بخوابد. متاسفانه، این کار یکی از مهم‌ترین عوامل پوسیدگی دندان در کودکان است زیرا کودکی که درست قبل از خواب برای دقایق طولانی شیر، آب‌قند یا حتی آب‌میوه می نوشد، ترکیبات قندی را برای تمام ساعات شب روی دندان‌های خود نگه می‌دارد و همین مساله زمینه ابتلا به پوسیدگی دندان در کودکان را فراهم می‌کند. به یاد داشته باشید که همیشه قبل از خواب، دهان کودکان هم باید مانند دهان بزرگسالان با آب شسته شود. بنابراین، کودکان از سنین پایین (که معمولا 2 سالگی است) باید از خمیردندان‌های مخصوص کودکان را برای تمیز کردن دندان‌هایشان قبل از خواب استفاده کنند.

۳. خوردن آب‌نبات و شکلات

از دیگر عادت‌های نادرست بسیار آسیب‌رسان به دندان‌ها، عادت به مصرف مداوم انواع آب‌نبات‌ها یا شکلات‌های چسبناک است. قند موجود در این آب‌نبات‌ها یا شکلات‌ها می‌تواند با پلاک‌های چسبناک و طبیعی روی دندان‌ها واکنش نشان دهد و به مرور زمان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان‌ها را تا حد زیادی بیشتر کند. از این‌رو، در درجه اول توصیه می‌شود که مصرف شکلات‌های چسبناک و انواع آب‌نبات‌های حاوی قند را در رژیم غذایی تا حد بسیار زیادی محدود کنید و در مرحله بعدی اگر این محصولات را مصرف کردید، حتما بلافاصله پس از خوردن آنها مسواک بزنید. اگر مسواک دم دست تان نبود، حتما دهان‌تان را چند بار با آب ولرم کاملا آبکشی کنید. بهتر است این نکته را هم بدانید که انواع پاستیل هم به‌دلیل چسبندگی و داشتن قند فراوان در گروه شکلات‌های چسبناک و مضر برای دندان‌ها قرار می‌گیرند.

۴. نوشیدن مداوم نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی و دفع ریزمغذی‌هایی مانند کلسیم از بدن، به‌دلیل داشتن قند فراوان برای دندان‌ها نیز بسیار مضر هستند. تقریبا هر لیوان نوشابه برابر با 11 قاشق چای‌خوری شکر حاوی قند است. به همین دلیل هم مصرف آن می‌تواند شدیدا با پوسیدگی دندان‌ها رابطه مستقیم داشته باشد. از طرف دیگر، اسید فسفریک و اسید سیتریک موجود در نوشابه‌های گازدار هم می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند. به‌دلیل تمام این مواردی که گفتیم، اول این‌که توصیه می‌شود مصرف نوشابه‌های گازدار را بسیار محدود کنید و دوم این‌که اگر گاهی هوس نوشابه کردید، حتما بعد از نوشیدن آن دهان تان را چند بار با آب ولرم کاملا بشویید. بهتر است، بدانید که از نظر میزان قند افزوده، نوشابه‌های ورزشی و انرژی‌زا هم در گروه نوشیدنی‌های مضر برای دندان‌ها قرار می‌گیرند و در مورد آنها هم توصیه‌هایی مشابه با نوشابه‌های گازدار مطرح می‌شود.

۵. باز کردن بسته خوراکی‌ها با دندان

یکی از مواردی که دندانپزشکان بسیار روی آن حساسیت دارند، باز کردن بسته‌بندی خوراکی‌ها با دندان است. خیلی از ما در طول زندگی برای یک‌بار هم که شده سعی کرده‌ایم تا بسته‌بندی سس یک‌نفره، قهوه فوری، اسنک، شکلات یا آدامس را با کمک دندان‌ها باز کنیم. اما آیا می‌دانید که این عادت نادرست علاوه بر افزایش احتمال شکستن و لب‌پر شدن دندان‌ها، ‌می‌تواند باعث ایجاد ترک‌های ریز روی دندان‌ها و پوسیدگی آنها به مرور زمان شود؟ متخصصان دندانپزشکی توصیه می‌کنند که به‌جای این عادت نادرست، حتما همیشه از یک قیچی یا چاقو برای این کار استفاده کنید.

۶. مصرف خوراکی‌های رنگی

انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مانند قهوه، چای، آب‌میوه‌های رنگی، شکلات و...، یکی از عوامل زرد شدن دندان‌ها و افزایش نیاز به جرم‌گیری محسوب می‌شوند. دندانپزشکان توصیه می‌کنند که به‌منظور پیشگیری از رنگ گرفتن دندان‌ها یا زرد شدن آنها و همچنین جلوگیری از مراجعه مداوم برای جرم‌گیری دندان‌ها، بعد از خوردن انواع نوشیدنی‌ها یا خوراکی‌های رنگی در حد کمتر از یک دقیقه مسواک با آب خالی بزنید یا کمی آب در دهان تان بچرخانید و با کمک انگشت دست، دندان‌ها را کمی مالش دهید تا بقایای رنگ خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌ها سریعا از روی آنها پاک شود.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع:WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو