5 خاصیت مهم روغن کنجد
21 مرداد 1400 ساعت: 16:5



مواد مغذی موجود در روغن کنجد سبب شده است تا این ماده هم در آشپزی مهم باشد و هم در سلامت بدن. در این مقاله درصدد هستیم تا پنج مزیت مهم روغن کنجد در حفظ سلامتی را توضیح دهیم. بهداشت دهان و دندان، رفع یبوست، کنترل کلسترول، حفظ طراوت و شادابی پوست از جمله همین مزایا هستند. 

روغن تهیه شده از دانه‌های کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های E، B، B2، B3، B6 و B9 و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر، آهن، روی، منگنز و مس است. مواد مغذی موجود در روغن کنجد هم در پخت و پز مفید است و هم در لوازم آرایشی و به‌ویژه ماساژ پوست،‌ معجزه می‌کند.

 

روغن کنجد، ماده‌ای قدرتمند در آشپزی و آشپزخانه


روغن کنجد که به‌صورت سرد در سالادها یا غذاهای گرم مصرف می‌شود، سرشار از چربی‌های خوب است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. افرادی که طعم بارز و بسیار منحصر بفرد آن را دوست دارند، معمولاً در پایان پخت و پز چند قطره از این ماده جادویی را چاشنی غذای خود می‌کنند. 


در آشپزی معمولاً روغن دانه کنجد خام مصرف می‌شود، اما روغن دانه کنجد تفت داده شده نیز وجود دارد که طعم آن بیشتر است و به همین دلیل استفاده از آن در پخت و پز، مهارت بیشتری را می‌طلبد.

 

فواید ماساژ با روغن کنجد


روغن کنجد به سرعت زیر پوست نفوذ و آن را عمیقاً تغذیه می‌کند. بنابراین یک روغن ماساژ عالی محسوب می‌شود که پوست را نرم و لطیف نگه می‌دارد، از آن در برابر میکروب‌ها محافظت می‌کند و باعث تسریع در ترمیم جای زخم می‌شود. ماساژ نوزادان با روغن کنجد از آزردگی پوست در ناحیه‌ای که در تماس با پوشک قرار دارد، جلوگیری می‌کند. 


همانطور که قبلاً هم شنیده‌اید، از پا به عنوان قلب دوم بدن یاد می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که شب‌ها قبل از خواب، یک قاشق چای‌خوری روغن کنجد را روی پاهایتان بمالید، خوب ماساژ دهید، البته جوراب بپوشید تا ملحفه‌ها کثیف نشوند و سپس از شب خود لذت برید!

 

نقش روغن کنجد در حفظ بهداشت دهان و دندان


شستن دهان با روغن کنجد، میزان باکتری‌ها را تا 85درصد کاهش می‌دهد بنابراین خطر ابتلا به التهاب لثه را کم می‌کند. فریدریک سروونی، متخصص طب سنتی، دستورالعمل زیر را برای دهان‌شویه کنجد ارائه داده است:


«صبح‌ها، با معده خالی، حتی قبل از نوشیدن آب، یک قاشق غذاخوری روغن کنجد را در دهان بریزید و آن را به مدت 20 دقیقه از بالا به پایین و از راست به چپ بین دندان‌های خود رد کنید.»


روغن به سرعت غلیظ و مایل به سفید می‌شود، این نشان‌دهنده آن است که سموم دهان به روغن چسبیده‌اند. به هیچ عنوان روغن را قورت ندهید! بعد از حدود 20 دقیقه، روغن را بیرون بریزید و دهان خود را با آب بشویید. با این راهکار، نه تنها بیشتر سموم و باکتری‌های موجود در دهان را از بین خواهید برد، بلکه احساس طراوت و تمیزی را برای مدتی طولانی در ناحیه دهان و دندان‌ها تجربه خواهید کرد. 

 

روغن کنجد و رفع یبوست


در زمان یبوست، روغن کنجد واقعاً معجزه می‌کند. در کنار سایر اقداماتی که برای پیشگیری از یبوست یا رفع آن انجام می‌دهید، مثل (نوشیدن آب و خوردن فیبر)، از مصرف این روغن نیز غافل نشوید چون به عملکرد بهتر سیستم هضم غذا و گوارش کمک بزرگی می‌کند. یک قاشق غذاخوری صبح یا عصر برای چرب کردن روده و رفع یبوست کافی خواهد بود.

 

فواید روغن کنجد برای موها


اگر می‌خواهید موهایتان بدون استفاده از مواد شیمیایی، بدرخشند، پیشنهاد ما به شما انتخاب روغن کنجد است. مواد مغذی موجود در آن، از فیبر مو و پوست سر محافظت و از شوره سر و ریزش مو جلوگیری می‌کند.


در کودکان، روغن کنجد یک سلاح ضدشپش قدرتمند است. برای این منظور، موها را به روغن کنجد آغشته کنید، پوست سر را با صبر و حوصله ماساژ دهید و بگذارید 30 دقیقه بماند. در نهایت با آب گرم و شامپو کاملاً بشویید. 

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: santemagazine


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو