10 اشتباه روزانه که موهایتان را نازک و کم‌پشت می‌کند
22 فروردین 1399 ساعت: 20:1



تغییرات هورمونی، یائسه‌شدن و... می‌تواند باعث نازک‌ یا کم پشت‌شدن موها شود، اما گاهی اوقات اتفاقات ناخوشایندی که برای موهایتان می‌افتد، ناشی از اشتباهاتی است که روزانه مرتکب می‌شوید.

هر روز موهایتان را می‌شویید

بافت موها به‌مرور زمان و با افزایش سن تغییر می‌کند و این باعث می‌شود که شما کم‌کم احساس کنید که موهایتان درخشش طبیعی خود را از دست داده است. درواقع به‌مرور زمان تولید و ترشح چربی کاهش پیدا می‌کند و هر چه قدر بیشتر موهایتان را بشویید، این اتفاق سریع‌تر می‌افتد، بنابراین اگر می‌خواهید موهایی سالم و درخشان داشته باشید، سعی کنید فقط 3-2 بار در هفته موهای خود را بشویید و از شامپوهای ملایم برای این کار استفاده کنید.

از شامپوی خشک استفاده می‌کنید

شامپوهای خشک بدترین محصولاتی هستند که می‌توانید برای مراقبت از موهای خود از آن‌ها استفاده کنید! البته استفاده از شامپوی خشک برای یک یا دو مرتبه در هفته اشکالی ندارد، اما استفاده روزانه از آن‌ باعث بسته‌شدن منافذ پوست شده و در عملکرد چربی طبیعی مو تداخل ایجاد می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید سلامت موهایتان را با افزایش سن حفظ کنید، باید در فواصل منظم موهایتان را بشویید.

شامپویی که استفاده می‌کنید بیش از حد قوی است
اینکه به‌مرور زمان موهای شما خشک‌تر می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده این نکته باشد که شما برای شستشوی موها از شامپویی استفاده می‌کنید که «زیادی» قوی است. استفاده از این شامپوهای سنگین می‌تواند چربی طبیعی موها را از بین ببرد. ممکن است بعد از استفاده از این شامپوها احساس کنید موهایتان کاملا تمیز شده است که این به خودی خودش اتفاق بدی نیست، اما اگر بعد از شامپو، از نرم‌کننده استفاده نکنید، موها به‌شدت خشک می‌شوند.

زیاد از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنید
برای مراقبت از مو فقط مهم نیست که از چه محصولاتی استفاده می‌کنید، بلکه مقدار استفاده از این محصولات هم اهمیت دارد. هر چه قدر بیشتر به موهایتان کرم، سرم، اسپری و... بزنید، موهایتان کدرتر و سنگین‌تر به نظر می‌رسند و این دقیقا عکس آن چیزی است که برای مراقبت از موها در برابر اثرات ناشی از افزایش سن نیاز دارید.

10 اشتباه روزانه که موهایتان را نازک و کم‌پشت می‌کند

موهایتان زیادی آفتاب می‌بیند

همانطور که پوست صورت شما طی روز و به‌خصوص وقتی بیرون می‌روید به مراقبت نیاز دارد تا جلوی اثرات مخرب نورآفتاب بر پوست را بگیرند، موهایتان نیز باید مورد حفاظت قرار بگیرند. اشعه فرابنفش خورشید می‌تواند باعث خشک‌شدن موها و کم‌رنگ‌ شدن سریع‌تر رنگ مو شود.

حواس‌تان به آلودگی هوا نیست

فقط نورآفتاب نیست که می‌تواند برای موها خطرناک باشد. باد، تغییر رطوبت و آلودگی هوا نیز می‌توانند تاثیرات مخربی روی مو به‌جا بگذارند. آلودگی هوا باعث به وجود آمدن رادیکال‌های آزاد می‌شود که سلول‌های مو را تخریب می‌کنند و باعث می‌شوند مو زودتر پیر شود.

همیشه موهایتان را به عقب می‌کشید

«دم اسبی» یک مدل موی بسیار ساده است اما در روزهایی که موها به هیچ صراطی مستقیم نیستند می‌تواند کمک‌کننده باشد! با این حال اگر هر روز موهایتان را به سمت عقب بکشید و دم اسبی ببندید، به‌مرور موهایتان نازک‌تر می‌شود. به‌خصوص اگر از مدل دم اسبی خیلی سفت و محکم استفاده کنید. زیرا باعث می‌شود فولیکول‌های مو به‌شدت تحت فشار قرار بگیرند.

10 اشتباه روزانه که موهایتان را نازک و کم‌پشت می‌کند

هر روز موهایتان را صاف می‌کنید یا حالت می‌دهید
اتوی مو یا دستگاه‌های حالت‌دهنده به شما کمک می‌کند تا مدل موهایتان را دقیقا همانطور که می‌خواهید درست کنید، اما حرارتی که موهای شما هر روز در معرض آن قرار می‌گیرد، اصلا برای سلامتی موها خوب نیست. استفاده مکرر از این دستگاه‌ها به‌مرور زمان و با افزایش سن باعث می‌شود مو رطوبت طبیعی خود را از دست بدهد، بنابراین هر چقدر کمتر از این وسایل استفاده کنید، بهتر است.

رژیم غذایی‌تان فاقد مواد مغذی مورد نیاز است

خوردن مواد غذایی غنی از آهن و کلسیم از جمله لبنیات، تخم‌مرغ و اسفناج می‌تواند برای خانم‌ها به‌خصوص در حوالی سن یائسگی که موها به‌دلیل کاهش سطح هورمون استروژن غالبا نازک و دچار ریزش می‌شوند، کمک‌کننده باشد. البته ریزش مو در بعضی موارد خیلی شدید می‌شود و ممکن است خانم‌ها احساس کنند که یک نقطه از سرشان خالی شده است. در این شرایط باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علل زمنیه‌ای که باعث‌شده تعادل هورمونی در بدنتان به‌هم بخورد، شناسایی و درمان شوند.

ورزش نمی‌کنید!

ورزش کردن برای مغز، قلب و البته سلامت باقی بخش‌های بدن از جمله موهایتان مفید است. اگر همین‌طور که سن‌تان بالا می‌رود، ورزش جزو برنامه‌های روزانه‌تان نباشد، فقط قلب‌تان نیست که ضرر می‌کند. مراقبت از مو در برابر تغییرات وابسته به سن، به بهبود خون‌رسانی وابسته است و ورزش یکی از کارهایی است که می‌توانید برای بهبود خون‌رسانی به سر انجام دهید.

استرس دارید

استرس روانی و فیزیکی می‌تواند روی شما تاثیر بگذارد. گاهی اوقات بدن با ریزش مو به این استرس واکنش نشان می‌دهد. برای اینکه اجازه ندهید این اتفاق بیفتد باید منشا دقیق استرس مزمن خود را شناسایی کنید و سپس برای از بین بردن آن با روان‌شناس صحبت کنید.

ترجمه: مستانه علیزاده
منبع: Readers Digest


مصرف بیوتین برای رشد مو؛ واقعا اثر دارد؟
۵ ماده مغذی مقوی برای مو!
۸ ماده غذایی مهم برای رشد، تقویت و درخشش موها
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو