5 اشتباه رایج در تغذیه متعادل
16 مرداد 1400 ساعت: 08:5



تغذیه متعادل علاوه بر اینکه عامل مهم تناسب اندام و کاهش وزن است، تاثیر جدی در حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف نظیر دیابت نوع 2 و... دارد. اما تغذیه متعادل الزاما به‌معنای برنامه سختگیرانه غذایی یا انتخاب خوراکی‌های خاص نیست بلکه رعایت اصول صحیح غذایی و کنار گذاشتن عادت های اشتباه را می‌طلبد.

در ادامه این مطلب، به 5 مورد از عادت های غلط غذایی که مانع از داشتن تغذیه متعادل می شوند، پرداخته ایم که به ترتیب عبارتند از: 

 

1. حذف وعده غذایی

اولین اصل تغذیه متعادل این است که هیچ وعده غذایی به‌خصوص صبحانه را نباید حذف کرد. این کار نه‌تنها احساس گرسنگی شدید و ولع پیش از وعده بعد را ایجاد می‌کند بلکه مانع از عملکرد مطلوب مغز نیز خواهد بود. حتی متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که شام نیز باید سبک اما مغذی باشد زیرا مغز حتی در زمان خواب به انرژی نیاز دارد. همچنین، شام نخوردن معمولا با احساس ضعف و تمایل به ریزه‌خوری در نیمه‌شب نیز همراه است.

 

2. سالاد به‌عنوان ناهار

خیلی از افراد برای کاهش وزن تصمیم می‌گیرند سالاد را به‌عنوان ناهار میل کنند. گرچه سالاد به‌طور موقت باعث سیری می‌شود اما با احساس ضعف هنگام بعدازظهر همراه است. برای تامین نیاز بدن به ریزمغذی‌ها و عدم‌ ریزه‌خوری لازم است تا پروتئین‌ها ( گوشت، تخم‌مرغ یا پنیر) و منابع نشاسته (سیب‌زمینی، پاستا یا انواع غلات) به سبزیجات اضافه شود.

 

3. مصرف همیشگی خوراکی‌های رژیمی

انتخاب مداوم خوراکی‌های رژیمی برخلاف تصور عادت درست غذایی نیست. مسلما این خوراکی‌ها فاقد چربی و شکر هستند و احساس سیری کوتاه‌تری نسبت به خوراکی‌های طبیعی دارند. در نتیجه گرسنگی خیلی زودتر ایجاد می‌شود و احتمال غذا خوردن بیش از حد و حتی تمایل به تنقلات نیز افزایش پیدا می کند.

 

4. حذف یک گروه از مواد غذایی

هر گروه از منابع غذایی فواید مختلفی دارند و بدن برای تامین نیازهای خود به‌ انواع ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها نیاز دارد. به جزء در موارد آلرژی یا عدم‌تحمل بعضی خوراکی‌ها، حذف هر گروه از مواد غذایی می‌تواند زمینه‌ساز کمبود و عدم‌تعادل در بدن شود.

 

5. دغدغه زیاد در مورد کالری‌ها

گرچه دریافت کالری زیاد می‌تواند منجر به اضافه وزن شود اما همیشه نمی‌توان گفت که غذاهای کم‌کالری سالم هستند. به‌عنوان مثال ممکن است یک ظرف سالاد مقدار کالری شبیه تکه‌ای مرغ سوخاری داشته ‌باشد اما مرغ سوخاری حاوی چربی و نمک است که اصلا برای سلامت و تناسب اندام مفید نیست. نباید فراموش کرد که برای پیشگیری از اضافه وزن فقط اندازه‌گیری کالری غذاها کافی نیست بلکه توجه به دریافت غذاهای مغذی حتی بیشتر از آن اهمیت دارد.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: santemagazine.fr

این 7 ماده غذایی را پیشنهاد می کنیم، بخورید! 

فواید مصرف کره مغزها در وعده صبحانه​​​
چرا نباید از فویل آلومینیومی برای نگهداری از غذاها استفاده کرد؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو