کم‌آبی چگونه می‌تواند بر کنترل و خطر دیابت نوع 2 تاثیر بگذارد
11 مرداد 1400 ساعت: 21:5



همه ما می‌دانیم کم‌آبی بدن چه حسی دارد. در این حالت، بدن نمی‌تواند خون کافی را به قلب، مغز، کلیه‌ها و ماهیچه‌ها پمپاژ کند. در نتیجه، اندام‌ها خوب کار نمی‌کنند. 

کم‌آبی بدن به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌تواند خطرناک باشد. باعث می‌شود فشار خون پایین بیاید و بدن هورمون‌های استرس مانند نوراپی‌نفرین و اپی‌نفرین را ترشح کند که ممکن است قند خون را افزایش دهد. هنگامی که قند خون شما بالا است، اغلب باید بیشتر به دستشویی بروید.


آیا کم‌آبی می‌تواند بر دیابت نوع 2 تاثیر بگذارد؟


یک بررسی نشان داد که بزرگسالان سالم را در طول نه سال تحت نظر قرار داشتند، دریافت آب با خطر ابتلا به قند خون بالا ارتباط معکوس دارد. این بدان معناست که افرادی که کمتر از نیم لیتر آب در روز نوشیده‌اند، بیشتر از افرادی که بیش از 1 لیتر در روز آب نوشیده‌اند، در معرض افزایش قند خون هستند.


نظریه دانشمندان این است که کم‌آبی بدن می‌تواند منجر به افزایش هورمون وازوپرسین شود که کلیه‌ها را وادار می‌کند آب را نگه دارند و کبد قند خون تولید می‌کند و به طور بالقوه بر توانایی بدن برای تنظیم انسولین در طول زمان تاثیر می‌گذارد. 


شیوه تامین آب بدن اگر دیابت دارید

مقداری نمک بخورید- اما نه زیاد. نمک زیاد می‌تواند برای فشار خون مضر باشد، اما شما برای حفظ میزان کافی آب بدن به مقداری نمک نیاز دارید. 


سطح قند خون خود را در گرمای شدید بررسی کنید و در صورت افزایش آب بنوشید. وقتی هوا گرم است، کم‌آبی بدن راحت‌تر اتفاق می‌افتد. تامین مایعات بدن می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند، . نوارهای آزمایش قند خون و انسولین را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا قدرت و دقت خود را از دست ندهند.


در صورت گرسنگی به سراغ میان وعده‌های آب‌رسان بروید. به عنوان مثال، یک قطعه خربزه سرد یا چند انگور منجمد را انتخاب کنید. نوشیدن یک لیوان آب تنها راه‌حل مشکل نیست.


مهمتر از همه، به علائم تشنگی خود توجه کنید. اطمینان از داشتن مایعات بدنی کافی به شما در کنترل بهتر دیابت نوع 2 کمک می‌کند. اگر از قبل کم‌آب شده‌اید، مستعد ابتلا به قند خون بالا هستید زیرا مایعات زیادی در خون شما وجود ندارد تا آب بدن را تامین کرده و این تعادل را با مولکول‌های قند حفظ کند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

 

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو