چطور در قرنطینه خانگی، دورریز مواد غذایی را به حداقل برسانیم؟
22 فروردین 1399 ساعت: 09:1



یکی از مواردی که می‌تواند آشپزخانه و آشپزی شما را در قرنطینه خانگی به یک مکان و فعالیت دوستدار محیط زیست تبدیل کند، این است که میزان دورریز مواد غذایی را به حداقل ممکن برسانید. متاسفانه تخمین زده می‌شود که سالانه حدود یک‌سوم از مواد غذایی در سراسر جهان دور ریخته می‌شوند، درحالی که با همین میزان از دورریز مواد غذایی می‌توان همه افراد گرسنه و بی‌بضاعت جهان را سیر کرد. به‌علاوه، دور ریختن حجم بالایی از مواد غذایی در طول سال می‌تواند تهدیدی جدی برای محیط زیست باشد.
در ادامه با ۸ راه کاربردی‌ پیشگیری از دور ریختن مواد غذایی در خانه، بیشتر آشنا خواهید شد.

۱. هوشمندانه خرید کنید

متاسفانه بیشتر افراد عادت دارند که هنگام مراجعه به فروشگاه، هر چیزی که دم دست‌شان می‌رسد یا احساس می‌کنند که دوستش دارند را بردارند. این وضعیت درحالی است که گاهی بعضی مواد غذایی قابلیت نگهداری طولانی‌مدت ندارند و زمانی که با هم خریداری می‌شوند، به‌دلیل نداشتن فرصت کافی برای مصرف همه آنها نهایتا حجمی از این محصولات خراب و دور ریخته می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود که حتما قبل از خرید محصولات غذایی، لیست خرید داشته باشید و هرگز در فروشگاه از لیست خریدتان فراتر نروید.

۲. هوشمندانه نگهداری کنید


نگهداری صحیح و هوشمندانه مواد غذایی، یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از دور ریختن محصولات خوراکی و جلوگیری از آسیب‌ رساندن به محیط زیست است. به این منظور باید به خاطر داشته باشید که تمامی محصولات تازه مانند میوه‌ها و سبزی‌ها باید پس از شست‌وشو کاملا خشک شوند و درون کیسه‌های مخصوص میوه و سبزی در یخچال نگهداری شوند. محصولات خشک و بسته‌بندی هم باید براساس تاریخ انقضای شان در کابینت نگهداری شوند. مثلا وقتی یک بسته پاستای جدید می‌خرید، آن را عقب‌تر از پاستایی که قبلا داشتید در کابینت بگذارید تا حواس‌تان به تاریخ مصرف محصولات باشد. محصولاتی مانند سیب‌زمینی، پیاز، موز و صیفی‌هایی مانند طالبی، هندوانه و خربزه هم باید تا زمان مصرف در جای کاملا خشک و خنک و همچنین ترجیحا تاریک یا دارای نور کم نگهداری شوند.

۳. از فریز کردن نترسید

اگر باقی‌مانده غذای شما برای وعده بعدی قابل خوردن نیست یا دوست ندارید که 2 وعده متوالی یک غذای تکراری بخورید، به شما توصیه می‌کنیم که بلافاصله پس از خنک شدن ماده غذایی، آن را بسته‌بندی و فریز کنید. غذاهای باقی‌مانده فریزشده می‌توانند بعد از یخ‌زدایی مخلوط شوند و به‌سادگی در انواع سوپ، ‌آش،‌ خوراک یا دلمه‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

۴. مربا، ترشی و میوه خشک درست کنید

اگر سبزی‌ها، صیفی‌ها یا میوه‌هایی بیش از نیاز خانواده خریداری کردید یا بنا به هر دلیلی این محصولات در حال از دست دادن تازگی خود بودند و فکر می‌کردید که ممکن است مجبور به دور ریختن آنها شوید، بهتر است هرچه سریع‌تر آستین‌ها را بالا بزنید و آنها را به ترشی، مربا و میوه خشک تبدیل کنید.

۵. ماسک خانگی تهیه کنید

یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از دورریز بعضی از مواد غذایی، استفاده بهینه از آنهاست. مثلا شما می‌توانید از ماست بیش از اندازه ترش‌شده، شیر ترش‌شده، پوست انواع میوه‌ها، ‌سفیده تخم‌مرغ باقی‌مانده از شیرینی‌پزی و سایر خوراکی‌های دورریختنی قابل مصرف، ماسک خانگی تهیه کنید. این ماسک‌های خانگی و طبیعی که سرشار از ویتامین‌های مختلف هستند و می‌توانند شادابی فراوانی به پوست بدهند، قابلیت نگهداری چندروزه در یخچال را هم دارند.

۶. باقی‌مانده تخم‌مرغ را نادیده نگیرید

اگر اهل آشپزی و شیرینی‌پزی باشید، می‌دانید که برای تهیه بعضی غذاها، کیک‌ها یا شیرینی‌ها فقط به زرده یا فقط به سفیده تخم‌مرغ نیاز است. برای پیشگیری از دور ریختن زرده یا سفیده اضافی، پیشنهاد می‌کنیم که کمی هوشمندانه آشپزی کنید؛ ‌یعنی اگر قرار است امروز عصر یک نوع کیک با سفیده تخم‌مرغ بپزید، زرده تخم‌مرغ را داخل ظرف دربسته درون یخچال بگذارید و برای شام با آن اُملت درست کنید. اگر سعی کنید غذاهای مکمل این‌چنینی را در طول روز در کنار همدیگر بچینید، قطعا میزان دورریز تخم‌مرغ در خانه را به صفر می‌رسانید.

۷. آب جوشیده را هدر ندهید

خیلی از ما زمانی که می‌خواهیم آب جوشیده ناشی از آب‌پز کردن تخم‌مرغ، سیب‌زمینی یا موارد مشابه را دور بریزیم، دچار عذاب وجدان می‌شویم. بهتر است به‌جای داشتن عذاب وجدان، اجازه دهید که این آب سرشار از مواد معدنی خنک شود و سپس آن را برای آبیاری گلدان‌ها یا گل‌های باغچه استفاده کنید.

۸. ادویه‌های درسته بخرید

از میان دورریزهای بسیاری از آشپزخانه‌ها می‌توان به ادویه اشاره کرد. معمولا طول عمر نگهداری ادویه‌های آسیاب‌شده نصف و گاهی یک‌سوم ادویه‌های درسته یا تازه است. بنابراین به‌منظور این‌که از خراب شدن عطر و کیفیت ادویه‌ها جلوگیری کنید، مواردی مانند دانه‌های فلفل، چوب دارچین، برگ آویشن، برگ رزماری، جوز هندی، زردچوبه و زنجبیل را به‌صورت درسته خریداری کنید و هر بار برای پختن غذا مقداری از آنها را آسیاب یا رنده کنید. به این ترتیب، هم کیفیت غذای شما بسیار بالاتر می‌رود و هم می‌توانید ادویه‌های درسته را برای مدت‌زمان طولانی‌تری نگهداری کنید.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع:Health Line


[url=http://http://salamat.ir/admin.php?mod=editnews&action=editnews&id=318]در قرنطینه خانگی با آشپزی دوستدار محیط زیست آشنا شوید[/url]
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو