معمای بریتانیا؛ کاهش آمار ابتلا به کرونا
8 مرداد 1400 ساعت: 21:5



سویه‌ی دلتای که در اروپا نخست در بریتانیا مشاهده شد حالا به اکثر کشورهای اروپایی سرایت کرده و آمار ابتلا در آنها بالا رفته است. به‌رغم لغو محدودیت‌ها در بریتانیا، آمار ابتلا در این کشور به طور مرتب رو به کاهش است.
موقعیت کرونایی بریتانیا برای دانشمندان تبدیل به یک معما شده است. بریتانیا نخستین کشور اروپایی بود که نوع دلتای ویروس کرونا در آن مشاهده شد. حالا که اکثر کشورهای اروپایی به دلیل شیوع این سویه دوباره درگیر شده و در برخی از آنها مقررات  و محدودیت‌ها تا حدودی بازگشته است، بریتانیا "روز آزادی" از ویروس کرونا را جشن گرفته است.

اوایل هفته گذشته بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا بیشتر محدودیت‌های مربوط به پاندمی را لغو کرد و اعلان "روز آزادی" کرد. از هفت روز پیش به این سو آمار مبتلایان به کووید ۱۹ به طور مرتب کاهش داشته است. این در حالی است که این آمار در اکثر کشورهای اروپایی به علت سویه دلتا رو به افزایش است.

ترکیبی از چند دلیل

چطور چنین چیزی ممکن است؟ علل گوناگونی برای این امر شمرده شده است، جمله بهتر شدن هوا، تعطیلی مدارس و پایان بازی‌های فوتبال جام ملت‌های اروپا که دیدارهای نهایی آن همگی در لندن برگزار شد.

از دو هفته پیش که بازی‌های فوتبال پایان گرفته، آمار ابتلا به کرونا نیز رو به کاهش گذاشته است. او اما می‌گوید این وضعیت ممکن است تغییر کند چرا که از ده روز پیش تقریبا تمامی محدودیت‌های مربوط به کرونا در بریتانیا برداشته شده است. در نتیجه ممکن است در روزهای آینده آمار ابتلا دوباره افزایش یابد.

دو موج قبلی کرونا در بریتانیا تنها توسط تعطیلی‌های گسترده برطرف شدند اما دانشمندان امیدوارند که این موج به دلیل ایمنی جمعی در اثر واکسیناسیون و ابتلای تعداد زیادی از مردم به کووید ۱۹ برطرف شود و نیازی به تعطیلی‌های گسترده نباشد.

بریتانیا در حال حاضر بالاترین آمار واکسیناسیون در اروپا را دارد. ۹۰ درصد جمعیت این کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

چرا آمار مرگ و میر بالاست؟

با وجود پایین رفتن آمار ابتلا به کووید ۱۹، میزان مرگ و میر بر اثر این بیماری همچنان در بریتانیا بالاست. این رقم هم اکنون به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسیده است. گزارشگر سوییسی مقیم لندن اما می‌گوید در تمام موج‌ها همینطور بوده است.

از طرف دیگر آمار مرگ و میر در مقایسه با آمار ابتلا همیشه با تاخیر زمانی افزایش می‌یابد، عنوان مثال وقتی یک فرد سالمند به کرونا مبتلا می‌شود معمولا حداقل یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا حالش وخیم شده و به بیمارستان منتقل شود و در نهایت جانش را از دست بدهد. این تاخیر زمانی میان آمار ابتلا و مرگ و میر به همین علت است.

از این گذشته آمار مرگ و میر در موج جدید کرونا در بریتانیا همچنان بسیار کمتر از مرگ و میر در دو موج قبلی است و علت آن هم واکسیناسیون سراسری است.

به چه نکاتی باید توجه کرد؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید همواره مد نظر قرار بگیرد، آمار بیمارانی است که در بیمارستان بستری می‌شوند. این آمار مهمترین عامل برای تخمین درست میزان شیوع ویروس است. آمار بستری اما در بریتانیا هنوز پایین نیامده است.

دلیل این امر را در سیستم به شدت آسیب‌دیده بهداشت و درمان در بریتانیا باید جستجو کرد. این سیستم به طور مزمن دچار کمبود بودجه است و به همین دلیل روند درمان بیماری‌ها بسیار به کندی صورت می‌گیرد. حتی بسیاری از درمان‌های سرطان نیز متوقف شده‌اند.

در حال حاضر پنج میلیون نفر در بریتانیا منتظر درمان هستند. بیمارستان‌ها برای گذشتن از این ترافیک نیاز به کمی تنفس دارند. به همین دلیل بازگشایی تمامی مراکز و رفع همه تعطیلی‌ها خطرناک است.

او می‌گوید حتی افزایش اندک آمار ابتلا می‌تواند برای بیمارستان‌ها دشوار و دردناک باشد چرا که تخت‌های بخش مراقبت ویژه به سرعت پر می‌شوند.

با همه این احوال بریتانیا همچنان برای دانشمندان یک مورد جالب توجه است؛ تنها کشور اروپایی که ۹۰ درصد ساکنانش یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. حالا باید دید ویروس کرونا در این کشور چگونه نسبت به این ایمنی همگانی واکنش نشان می‌دهد.

منبع: دویچه‌وله
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو