زندگی سالم با بیماری گریوز
7 مرداد 1400 ساعت: 19:5



بیماری گریوز نوعی اختلال است که در آن سیستم ایمنی بدن فرد به تیروئید وی حمله می‌کند که در نتیجه باعث افزایش هورمون‌های تیروئید می‌شود. نتیجه آن تیروئید پرکار یا پرکاری تیروئید است. علائم شامل ضربان قلب سریع، تحریک‌پذیری، مشکل خواب و ضعف عضلانی است.

اگر به بیماری گریوز مبتلا شده باشید، ممکن است با داروهای ضد‌تیروئید، ید رادیواکتیو درمانی یا جراحی تحت درمان قرار بگیرید. و گرچه افراد مبتلا به بیماری گریوز لزوماً رژیم یا برنامه تمرینی خاصی را که باید رعایت کنند ندارند، اما داشتن یک زندگی سالم و فعال هم در حین درمان و هم بعد از آن برای این بیماری مهم است.


ورزش و بیماری گریوز


ورزش بخش مهمی از زندگی سالم است. ورزش‌های هوازی، تمرینات مقاومتی و فعالیت‌های تحمل وزن همگی می‌توانند برای شما مفید باشند، زیرا می‌توانند پوکی استخوان را که اغلب در اثر بیماری گریوز ایجاد می‌شود، خنثی کنند. اما ورزش بدون درمان اولیه بیماری می‌تواند خطرناک باشد. 


فرد مبتلا به بیماری گریوز در حال حاضر متابولیسم و ضربان قلب سریع‌تری نسبت به حالت عادی دارد و ورزش می‌تواند ضربان قلب را بیشتر کند و به طور بالقوه منجر به نارسایی قلبی شود. 


مدیریت استرس و بیماری گریوز


برخی از کارشناسان معتقدند که وقایع استرس‌زا می‌توانند علائم بیماری گریوز را تحریک کنند. چه استرس مستقیماً علائم گریوز را ایجاد ‌کند یا نکند، شیوه‌های مدیریت استرس می‌تواند به فرد در مقابله با هر بیماری، از جمله بیماری گریوز کمک کند.


رویکردهایی مانند یوگا یا مدیتیشن می‌توانند باعث ایجاد آرامش و کاهش علائم بیماری گریوز مانند اضطراب و بی‌خوابی شوند. استراتژی‌های کنترل استرس، مانند مراجعه به مشاوره، نوشتن، صحبت با دوست، بهبود عادت‌های خواب و محدود کردن استرس شغلی نیز می‌توانند سلامت کلی را بهبود ببخشند.


علاوه بر مدیریت استرس، ضروری است افراد مبتلا به بیماری گریوز از سیگار کشیدن خودداری کنند. نه تنها خطر ابتلا به بیماری گریوز را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند علائم را تشدید کرده و خطر بیماری چشمی موسوم به افتالموپاتی گریوز را افزایش دهد. 


تغذیه و بیماری گریوز


در حال حاضر هیچ روش غذایی خاصی برای افراد مبتلا به بیماری گریوز توصیه نمی‌شود، اما پیروی از یک برنامه غذایی سالم می‌تواند به عملکرد بهینه بدن شما کمک کند. به عنوان مثال، خوردن غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D می‌تواند از پوکی استخوان که معمولاً با بیماری گریوز اتفاق می‌افتد جلوگیری کند. 


خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند انواع توت‌ها ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. و محدود کردن مصرف کافئین می‌تواند به شما در جلوگیری از تشدید علائم گریوز مانند تپش قلب، اضطراب و تحریک‌پذیری کمک کند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو