خطر مصرف مسکن بستگی به دارو و سلامتی فرد دارد
در انتخاب مسکن‌های بدون نسخه چه مواردی را باید در نظر داشت.
4 مرداد 1400 ساعت: 09:5



آیا تابحال دچار درد عضله یا سردرد شدید شده‌اید؟ قبل از اینکه برای تسکین درد به دنبال قرص مسکن از داخل کشوی داروها باشید، باید بدانید که چه می‌خورید و چه عوارضی ممکن است داشته باشد. همیشه قبل از مصرف هر دارویی اطلاعات روی بروشور آن را بخوانید و دستورالعمل‌هایش را رعایت کنید.
داروهای تسکین‌دهنده درد در دو نوع اصلی موجود هستند. استامینوفن (پانادول، تایلنول) و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی که هر دو آنها به تسکین درد و کاهش تب کمک می‌کنند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی شامل ایبوپروفن(Advil ، Motrin)، آسپرین و ناپروکسن سدیم(Aleve)است. داروهای تسکین دهنده درد اشکال مختلفی دارند از جمله: قرص، کپسول، قطره و شربت. 

سن افراد نیز می‌تواند بر ایمنی فرد پس از مصرف مسکن، تاثیر داشته باشد.

 سال‌ها پیش، والدین اغلب به فرزندان خود برای رفع تب و درد، آسپرین می‌دادند. اکنون پزشکان درباره سندرم ری( بیماری نادر اما جدی که بر روی مغز، کلیه‌ها و کبد تاثیر می‌گذارد)اطلاعات بیشتری کسب کرده‌اند. مصرف آسپرین برای کودکان و نوجوانان در زمان بیماری ممنوع است. بچه‌های بیمار می‌توانند با خیال راحت از ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کنند، به شرطی که دوز آن مناسب سن و وزنشان باشد. افراد مسن همچنین باید هنگام استفاده از مسکن‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی احتیاط کنند، زیرا آنها بیشتر دچار عوارض جانبی می‌شوند.

مصرف الکل و مسکن‌ها

 مصرف مسکن‌های الکلی با داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند ترکیبی خطرناک باشند. در صورت استفاده از بسیاری از داروها، از جمله مسکن‌ها هشدارهایی در مورد نوشیدن الکل وجود دارد. همیشه برچسب روی دارو را بخوانید و دستورالعمل آن را رعایت کنید.

مسکن‌ها روی فشارخون تاثیر می‌گذارند

 برخی از داروهای مسکن ضدالتهاب غیراستروئیدی ممکن است با برخی از داروهای فشارخون بالا تداخل داشته باشند یا می‌توانند فشارخون را در افرادی که قبلاً به این بیماری مبتلا نشده‌اند، افزایش دهند. اگر داروی فشارخون بالا را با دستور پزشک مصرف می‌کنید، مرتباً فشارخون خود را کنترل کرده و با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید مصرف کدام مسکن  برایتان بی‌ضررتر است.

معده می‌تواند به مسکن حساسیت داشته باشد

 برخی از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم می‌توانند روی روده‌ها اثر داشته باشند. آنها می‌توانند مخاط معده را تحریک کرده و منجر به زخم و خونریزی شوند و یا زخم‌های قبلی را تشدید کند. اگر مجبور به استفاده از مسکن ضدالتهاب غیراستروئیدی هستید، با مصرف کمترین دوز در کمترین زمان ممکن، از معده خود مراقبت کنید و باید آنها را همراه غذا بخورید. اگر بیش از یک هفته به مصرف مسکن روزانه نیاز دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

مسکن‌ها می‌توانند کلیه‌ها را پرکار کنند 

کلیه‌ها دو اندام سخت‌کوش هستند. آنها مواد زائد را خارج می‌کنند و بین مایعات و الکترولیت‌ها تعادل برقرار می‌کنند اما مسکن‌ها می‌توانند عملکرد کلیه‌ها را مختل کنند. استفاده منظم از این داروها می‌تواند بیماری کلیه را شدیدتر کرده و منجر به نارسایی کلیه شود. اگر به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستید، قبل از استفاده از هر داروی مسکنی با پزشک خود مشورت کنید. گزینه‌های بیشتر و بی‌ضررتر برای کلیه ممکن است وجود داشته باشد. همچنین، ترکیب الکل با استامینوفن می‌تواند موجب آسیب به کلیه‌ها شود. مراقب باشید این دو را با هم مصرف نکنید.

قلب شما تا چه حد سالم است؟

 مسکن‌های غیراستروئیدی می‌توانند برای افرادی که مشکلات قلبی دارند، مانند یک شمشیر دو لبه باشد. مصرف روزانه آسپرین با دوز کم می‌تواند به دفع لخته‌های خون کمک کند تا منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی نشود. از طرف دیگر، مصرف طولانی مدت مسکن به غیر از آسپیرین، به ویژه در دوزهای بالا، می‌تواند در رقیق کردن خون تداخل ایجاد کند. همچنین می‌تواند فشارخون را افزایش داده و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش دهد. افراد مبتلا به بیماری قلبی یا فشارخون بالا باید قبل از مصرف مسکن غیراستروئیدی با پزشک خود مشورت کنند. این داروها به طور کلی برای افرادی که بیماری کلیوی، نارسایی قلبی یا سیروز دارند، توصیه نمی‌شود.

برای اطلاع از دارو، بروشور
 آن را بخوانید

 محصولات ترکیبی بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی و آنفلوانزا، اغلب حاوی چندین داروی مختلف هستند. برای جلوگیری از مصرف زیاد دارو، به فهرست مواد اصلی تشکیل‌دهنده آن نگاه کنید. به طور مثال، اگر دارویی حاوی استامینوفن است، باید از مصرف سرخود استامینوفن بیشتر خودداری کنید. خواندن بروشور داروها همچنین می‌تواند کمک کند تا از مصرف دارویی که به آن حساسیت دارید، اجتناب کنید.

خطرات کبدی با مصرف مسکن‌ها 

داروهای حاوی استامینوفن و سایر داروهای مسکن معمولاً در صورت استفاده طبق دستور پزشک، بی‌خطر و موثر هستند اما همه داروها خطراتی را نیز به همراه دارند. استامینوفن برای تسکین درد بسیار مفید است اما می‌تواند بر روی کبد اثر سوء داشته باشد. در صورت مصرف بیش از حد استامینوفن ممکن است آسیب شدیدی به کبد وارد شود. همیشه بروشور دارو را بخوانید و دستورالعمل‌ آن را رعایت کنید. برای جلوگیری از مشکلات کبدی، بیش از دوز توصیه شده مصرف نکنید. هنگام مصرف داروهای حاوی استامینوفن، از الکل نیز استفاده نکنید و کمترین دوز ممکن را در کوتاهترین مدت مصرف کنید. افراد مبتلا به سیروز باید از مصرف داروهای غیراستروئیدی جدا خودداری کنند و فقط در دوز کم از استامینوفن استفاده کنند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید کدام مسکن برایتان مناسب است.

بارداری و تسکین درد

 هنگامی که باردار هستید، تقریباً هر آنچه در بدن وارد شود، وارد بدن جنین نیز می‌شود. به طور کلی مصرف مسکن‌ها به دلیل افزایش خطر عوارض در جنین،  برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. اگر درد دارید، با پزشک متخصص خود مشورت کنید تا دلیل بیماری خود را بدانید. ممکن است درمان خانگی برای آن وجود داشته باشد که می‌تواند موثر باشد، مانند ماساژ یا کمپرس ولرم برای کمر درد. قبل از مصرف هرگونه مسکن، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید برای شما و کودکتان بی‌خطر است.

تداخل دارویی 

بعضی از داروها صرفاً بر روی هم اثر خوبی ندارند. مصرف دو ماده‌ای که با هم مخلوط نمی‌شوند، می‌تواند منجر به فعل و انفعالات خطرناک شود. به طور مثال، مسکن‌ها خطر خونریزی با وارفارین رقیق‌کننده خون را افزایش می‌دهد. استامینوفن نیز می‌تواند اثرات سوء آن را افزایش دهد. از آنجا که برخی از تداخلات دارویی می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند، در مورد تمام داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید؛ حتی داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم مهتا زمانی‌نیک
منبع WebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو