افراط در مصرف نمک سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند
21 فروردین 1399 ساعت: 16:1



نتایج پژوهش ها نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از نمک مانع از عملکرد صحیح قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت‌های باکتریایی می‌شود. البته پیش از این نیز مضرات این سبک تغذیه بر سلامتی مانند افزایش فشارخون کاملا تایید شده است.
نمک نقش مهمی در بدن دارد زیرا به تقسیم آب در اندام ها، تنظیم فشار و حجم خون، عملکرد مطلوب عضلات، اعصاب و قلب کمک می کند. اما باید دانست که مصرف خیلی زیاد نمک تاثیرات منفی بر سلامتی دارد که شناخته شده ترین آن پرفشاری خون و ناراحتی های قلبی عروقی است. از همین رو سازمان بهداشت جهانی همواره توصیه دارد تا بیش از ۵ گرم نمک در رژیم غذایی روزانه مصرف نشود.

نتایج پژوهش محققان آلمانی که در نشریه Science Translational Medicine به چاپ رسید، حاکی از آن است که رژیم غذایی با مقدار زیاد نمک می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف و زمینه ابتلا به عفونت های باکتریایی را تشدید کند.

واکنش کلیه ها نسبت به مصرف مقدار زیاد نمک

به گفته مدیر این گروه تحقیقاتی، نخستین بار است که تاثیر مصرف زیاد نمک بر کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن از لحاظ علمی ثابت شده است. این نتیجه غیرقابل انتظار بود زیرا بخشی از مطالعات پیشین خلاف آن را نشان می داد. به عنوان مثال، عفونت های ناشی از برخی انگل های پوستی در حیوانات آزمایشگاهی با رژیم غذایی سرشار از نمک، روند بهبود سریع تری داشت زیرا ماکروفاژها (گروهی از سلول های ایمنی) تحت تاثیر نمک یا کلرید سدیم فعال شده و انگل ها را ازبین می بردند.

اما نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد که این روند بهبود دقیق نیست. در این باره پوست استثناست زیرا به عنوان ذخیره نمک بدن عمل می کند و به همین دلیل دریافت نمک اضافی در بهبود برخی بیماری‌های پوستی موثر است.

اما به طور کلی مصرف زیاد نمک پس از تصفیه در کلیه ها و دفع از طریق ادرار، می تواند عامل تحریک خطرناک برای سیستم ایمنی باشد. کلیه ها دارای گیرنده‌های کلرید سدیم هستند که گرچه عملکرد دفع نمک را تحریک می کند بلکه موجب تجمع مولکولی به نام گلوکوکورتیکوئید در بدن می شود.

حال آنکه ویژگی این پروتئین اختلال در عملکرد گرانولوسیت‌ها است. گرانولوسیت ها مهم ترین سلول های ایمنی در خون هستند که به باکتری ها حمله می کنند و اگر عملکرد درستی نداشته باشند، عفونت ها خیلی جدی‌تر بروز پیدا می‌کنند.

محققان توانستند این مسئله را در مورد عفونت لیستریا روی موش های آزمایشگاهی ثابت کنند. همچنین آنها دریافتند که شمار باکتری های بیماری زا ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر در طحال و کبد این حیوانات تکثیر پیدا کرده است. لیستریا گونه ای باکتریایی است که برخی از آن با مواد غذایی آلوده منتقل می‌شود و می تواند عامل بروز تب، حالت تهوع و حتی عفونت خون باشد.

برای تایید این نظریه در مورد انسان، محققان به رژیم غذایی روزانه گروهی از افراد داوطلب مقدار شش گرم نمک افزودند. پس از یک هفته، نمونه های خون این افراد آزمایش و گرانولوسیت ها بررسی شد. نتایج حاکی از آن است که این سلول های ایمنی پس از این دریافت نمک اضافی قابلیت مقابله مطلوب با باکتری ها را ندارند. به همین دلیل، مصرف نمک زیاد موجب افزایش گلوکوکورتیکوئیدها و اختلال در عملکرد ایمنی بدن خواهد بود.

استفاده از ادویه ها و سبزیجات معطر بهترین راهکار برای طعم بهتر غذاها و اجتناب از مصرف زیاد نمک خواهد بود. همچنین متخصصان همواره توصیه می کنند که نباید ذائقه بچه ها را به غذاهای شور عادت داد.

مترجم: مریم سادات کاظمی
منبع:www.SantéMagazin.fr
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو