همایون سلحشور فرد، کارشناس بهداشت محیط اداره بهداشت و درمان دانشگاه شاهد
ترویج غذای ناسالم با عناوین مقدّس|سم و سرطان را نذر سلامتی نکنیم
21 فروردین 1399 ساعت: 16:1



چندی قبل در صفحات مجازی منتسب به یک چهره فرهنگی و مجری مشهور برخی برنامه‌های فاخر و گفتگومحور تلویزیون، اطلاعیه‌ای با عنوان «سه‌شنبه‌های مهدوی» دیدم که ذیل آن نوشته بود «سیب‌زمینی سرخ کرده نذر سلامتی امام زمان (عج)» تعجّب کردم که چگونه می‌شود یک غذای ناسالم را نذر سلامتی کسی کرد؟ نظرات درج شده در ذیل آن اطلاعیه نیز جالب بود نشان می داد بسیاری از مخاطبان دیگر نیز از این بابت متعجّب بودند.
همایون سلحشور فرد، کارشناس بهداشت محیط اداره بهداشت و درمان دانشگاه شاهد: چندی قبل در صفحات مجازی منتسب به یک چهره فرهنگی و مجری مشهور برخی برنامه‌های فاخر و گفتگومحور تلویزیون، اطلاعیه‌ای با عنوان «سه‌شنبه‌های مهدوی» دیدم که ذیل آن نوشته بود «سیب‌زمینی سرخ کرده نذر سلامتی امام زمان (عج)» تعجّب کردم که چگونه می‌شود یک غذای ناسالم را نذر سلامتی کسی کرد؟ نظرات درج شده در ذیل آن اطلاعیه نیز جالب بود نشان می داد بسیاری از مخاطبان دیگر نیز از این بابت متعجّب بودند.

قابل ذکر است که طی فرآیند‌ سرخ کردن محصولات دارای کربوهیدرات بالا نظیر سیب زمینی، یک ترکیب سمّی به نام آکریلامید تولید می‌شود و این ماده موجب جهش در ژن‌ها و ایجاد سرطان و آسیب به سیستم ایمنی و عصبی می‌شود.

از این رو انواع فرآورده‌های سرخ شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلّات از سوی وزارت بهداشت در فهرست کالاها و اقدامات آسیب‌رسان به سلامت قرار گرفته و تبلیغ آن در همه رسانه‌ها ممنوع اعلام شده است.

این در حالی است که اگر همین سیب‌زمینی را به صورت آب‌پز یا بخارپز در بیاوریم، موجب تولید آکریلامید نمی‌شود و می‌توانیم از آن به عنوان یک غذای نذری سالم استفاده کنیم و اگر سلامتی کسی برایمان مهم است نباید یک خوراکی ناسالم را‌ برایش نذر کنیم.

آیا خود حضرت راضی است که به نام او و برای سلامتی اش، احتمال بیماری و سرطان‌زایی را در جامعه بالا ببریم؟

مستندساز و کارگردان عزیزی که روزی مدّعی آلوده شدن آب زمزم به سمّ آرسنیک بود و روزی از سوءقصد علیه خود از راه آغشته شدن چمدان لپ تاپش با یک سمّ بیولوژیک می گفت، خوب است وی و گردانندگان صفحات مجازی اش بدانند که به تعبیر یکی از پزشکان محترم، جنگ بیولوژیک در اصل زمانی آغاز شد که این غذاهای ناسالم ترویج شد. (*)

پس با ترویج غذاهای ناسالم -آن هم به نام مقدّسات- تقویت‌کننده این حمله بیولوژیک علیه خود و دیگران نباشیم.

*- تعبیر آقای دکتر مهدی فهیمی در گفتگوی تلویزیونی برنامه انارستان
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو