بهبود عملکرد فلور روده‌ای با مصرف خوراکی‌های تخمیری
26 تیر 1400 ساعت: 11:4

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد مصرف خوراکی‌های تخمیری مانند ماست، کفیر، ترشی و... باعث تنوع باکتری‌های مفید روده می‌شود و سطح بسیاری از پروتئین‌های التهابی را کاهش می‌دهد. فلور روده‌ای مجموعه‌‌ای از میلیون‌ها میکروارگانیسم مفید است که علاوه بر نقش اساسی در گوارش، در عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز نقش دارند.

عادت های غذایی، مصرف داروها و همچنین زمینه ژنتیک در تنوع و ساختار فلور روده‌ای موثر هستند. اما محققان دانشگاه استنفورد به‌تازگی دریافتند رژیم غذایی حاوی مقدار فراوان خوراکی‌های تخمیری در افزایش تنوع میکروارگانسیم‌های فلور روده‌ای نقش دارد و می‌تواند زمینه بروز التهاب‌های بدن را کاهش دهد.

خوراکی تخمیری کدامند؟

خوراکی‌های تخمیری حاوی میکروارگانیسم‌های زنده ای هستند که از نظر نوع میکروارگانیسم با توجه به روش تخمیر متفاوت خواهند بود. ماست، پنیر و کفیر از جمله خوراکی‌های تخمیری لاکتیکی و انواع ترشی سبزیجات از جمله خوراکی‌های تخمیری سرکه هستند. در این مطالعه، محققان تاثیر خوراکی‌های تخمیری متفاوت را طی 10 هفته در مورد 36 بزرگسال بررسی کردند و از آنها خواستند هر نوع رژیم غذایی دلخواه؛ سرشار از فیبر یا سرشار از خوراکی‌های تخمیری داشته‌ باشند.

نتیجه مطالعه

محققان آزمایش خون این افراد را قبل، حین و بعد از مدت مطالعه بررسی و سطح 19 پروتئین التهاب‌زا را ثبت کردند. آنها دریافتند تنوع میکروبیوت روده با مصرف فراوان خوراکی‌های حاوی فیبر تغییر نمی‌کند اما رژیم غذایی سرشار از خوراکی‌های تخمیری باعث افزایش تنوع این میکروارگانیسم‌ها می‌شود. در مورد کاهش التهابات نیز خوراکی‌های حاوی فیبر چندان موثر نیستند اما رژیم غذایی سرشار از خوراکی‌های تخمیری تاثیر قابل‌توجهی دارد. التهابات در بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع 2 و استرس مزمن نقش دارند و محققان امیدوارند با کشف چنین یافته‌هایی به بهبود سلامت افراد کمک کنند. نتایج این مطالعه در نشریه سل (Cell) منتشر شده است.

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: pourquoidocteur.fr

ترکیب فلور روده‌ای، ژنتیکی است!

در تابستان بیشتر سیب‌زمینی بخورید!​​​