دلایل اصلی کاهش شنوایی
25 تیر 1400 ساعت: 10:4



کاهش شنوایی در ایالات متحده، سومین بیماری شایع پس از آرتروز و بیماری‌های قلبی است. یک دلیل آن صدای زیاد در محل کار و صدای ماشین آلات است. حدود ۲۲ میلیون آمریکایی در هنگام کار با سر و صدای ناهنجاری مواجه هستند
مشاغل پرسروصدا 

مواردی مانند موتورسیکلت و ابزارهای برقی نیز می‌توانند به مرور به شنوایی آسیب برسانند. سعی کنید از انجام فعالیت‌های پر سر و صدا خودداری کرده و یا مرتب بین انجام آن وقفه ایجاد کنید. از هدفون یا محافظ گوش استفاده کنید.

آسیب یا تغییرات فشار

آسیب جدی به سر می‌تواند به استخوان‌های گوش میانی یا به اعصاب گوش آسیب برساند و موجب کاهش دائمی شنوایی  شود. تغییرات ناگهانی فشار ناشی از پرواز یا غواصی نیز می‌تواند به پرده گوش یا گوش میانی و یا گوش داخلی آسیب برساند. معمولاً پرده گوش طی چند هفته بهبود می‌یابد اما اگر گوش داخلی به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. هرگز پنبه یا اشیای دیگر را به داخل گوش خود نبرید زیرا ممکن است پرده گوش را پاره کند و موجب آسیب دائمی به گوش شود.

داروها 

عارضه جانبی برخی از داروها ممکن است، کاهش شنوایی  باشد، از جمله مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خاص، داروهای سرطانی و داروهای اختلال نعوظ. پزشک احتمالاً هنگام تجویز دارو عارضه شنوایی آن را خواهد گفت اما برخی کاهش شنوایی‌ها ممکن است دائمی باشند. سایر داروهایی که ممکن است موجب کاهش شنوایی موقت شوند عبارتند از: آسپرین و سایر مسکن‌ها مانند ایبوپروفن داروهایی که اغلب برای فشارخون بالا استفاده می‌شود و داروهای ضد مالاریا مانند کینین.

بیماری مزمن

برخی بیماری‌های طولانی مدت که ارتباط مستقیمی با گوش ندارند، ممکن است موجب کاهش شنوایی شوند. برخی پزشکان این کار را با مسدود کردن جریان خون در گوش داخلی یا مغز انجام می‌دهند. این شرایط عبارتند از: 
بیماری قلبی
 سکته مغزی
 فشار خون بالا 
دیابت 
بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز با برخی انواع کاهش شنوایی مرتبط هستند.

سکته گوش

سکته گوش(کاهش شنوایی حسی- عصبی ناگهانی) زمانی اتفاق می‌افتد که حس شنوایی بطور ناگهانی یا طی چند روز از کار می‌افتد. اغلب اوقات فقط روی یک گوش تاثیر می‌گذارد. آسیب ، داروها یا بیماری‌ها ممکن است موجب آن شود اما در ۹۰٪ موارد، پزشکان نمی‌توانند دلیلی برایش پیدا کنند. اگر این اتفاق برایتان افتاد، فوراً از پزشک کمک بگیرید. درمان آن می‌تواند از شنوایی محافظت کند.

تومورها و رشد آن

رشد توده غیرسرطانی، از جمله تومور استخوان، بافت اسکار و کیست  می‌تواند مجرای گوش را مسدود کرده و موجب کاهش شنوایی شود. گاهی اوقات عدم رشد آن، شنوایی را بر‌گرداند. توموری نادر به نام نوروما در عصب شنوایی و بخشی هم در گوش داخلی رشد می‌کند. همراه با کاهش شنوایی، ممکن است ایجاد عدم تعادل، بی‌حسی صورت و صدای زنگ گوش کند. درمان گاهی اوقات موجب کاهش شنوایی می‌شود.

صداهای انفجاری

ترقه، نارنجک و سایر انفجارها امواج صوتی قدرتمندی را ایجاد می‌کنند که ممکن است پرده گوش را پاره کرده یا به گوش داخلی آسیب برساند و موجب کاهش ناگهانی شنوایی، موقت یا دائمی شود. در حقیقت، کم شنوایی ناشی از شلیک گلوله یا انفجار اکنون معلولیت جنگی درجه۱ در ایالات متحده است. برای محافظت از شنوایی خود، از محافظ گوش استفاده کنید و تا جایی که می توانید از منبع سر و صدا دور شوید.

کنسرت‌ها، صداهای بلند و وزوز گوش

آیا بعد از شنیدن کنسرت گوش‌هایتان زنگ می‌خورد؟ به این حالت وزوز گوش می‌گویند که به نوعی کاهش شنوایی نیست اما وبا هم مرتبط هستند. سطح دسی بل آن در یک نوع کنسرت ۱۱۰ است، کافی است تا در کمتر از ۵ دقیقه به گوش آسیب برساند. هر صدایی که بیش از ۸۵ دسی‌بل باشد، می‌تواند بر شنوایی تاثیر سوء داشته باشد. سایر صداهای مهیب شامل دستگاه‌های ‌مکش و اره‌های برقی است. وزوز گوش می‌تواند ساعت‌ها، هفته ها یا برای همیشه در گوش بماند. برای جلوگیری از آسیب آن، از محافظ گوش استفاده کنید و در معرض صداهای مهیب قرار نگیرید.

هدفون‌ و هندزفری

آیا دیگران موسیقی که از طریق هدفون یا هندزفری می‌شنوید را می توانند بشنوند؟ در این صورت  ممکن است لازم باشد تا میزان صدای آن را کم کنید. استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند موجب کاهش شنوایی موقتی یا دائمی شود. هرچه صدای موسیقی بلندتر و طولانی‌تر باشد، خطرات آن بیشتر می‌شود. برای گوش دادن ایمن‌تر، میزان صدا را بیش از ۶۰٪ از حداکثر تنظیم نکنید. و هر بار بیش از یک ساعت گوش ندهید.
تجمع جرم در گوش

جرم گوش از مجرای گوش در برابر آلودگی و باکتری محافظت می‌کند اما انسداد جرم موجب کاهش شنوایی می‌شود که شایع‌ترین علت کاهش شنوایی قابل درمان است. آیا فکر می کنید شما هم انسداد جرم گوش دارید؟ خودتان سعی نکنید آن را پاک کنید. استفاده از گوش پاک‌کن یا هر چیز دیگری در کانال گوش ایمن نیست. پزشک می‌تواند این کار را به سرعت و با اطمینان انجام دهد

بیماری و عفونت 

بسیاری از بیماری‌های شایع در کودکان و بزرگسالان می‌تواند بر شنوایی تاثیر بگذارد. در عفونت گوش ، گوش میانی ممکن است از مایعات پر شود و موجب کاهش موقتی شنوایی شود. سایر بیماری‌ها می توانند به گوش میانی یا داخلی آسیب برسانند و منجر به کاهش دائمی شنوایی شوند. بیماری هایی که می توانند بر شنوایی تاثیر بگذارند عبارتند از: 
آبله مرغان 
آنسفالیت 
آنفلوآنزای 
سرخک 
مننژیت 
اوریون 
واکسن‌ها 
م تا کمیسنون توانند از ما و فرزندانمان در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت کنند.

نداشتن شنوایی هنگام تولد

برخی کودکان با شنوایی کم متولد می‌شوند که به آن کاهش شنوایی مادرزادی می‌گویند . اغلب در خانواده‌ها به ارث می‌رسد اما همچنین ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که مادر در هنگام بارداری دچار دیابت، فشارخون یا عفونت شود. زایمان زودرس یا ضربه به هنگام تولد نیز می‌تواند نوزاد را دچار کم شنوایی کند. همچنین گاهی زردی منجر به کاهش شنوایی در نوزادان می‌شود.


سن

با افزایش سن شنوایی فرد ضعیف می‌شود. صدمات ناشی از سر و صدا و بیماری‌ها ممکن است در این امر بسیار موثر باشد اما حتی اگر تمام عمر از گوش هایتان محافظت کنید باز هم ممکن است به هنگام سالمندی اتفاق بیفتد. در سن ۷۵ سالگی، تقریباً نیمی از افراد کمی از شنوایی‌شان را از دست می‌دهد اما روش‌هایی برای کمک به عملکرد بهترشان وجود دارد، از جمله سمعک‌، کاشت حلزون و درمان با کارشناس شنوایی‌سنجی صحبت کنید تا ببینید چه چیزی برایتان مفید است.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو