ورزش به شیوه‌های مختلف عملکرد مغز را بهتر می‌کند
24 تیر 1400 ساعت: 16:4



حرکت دارو برای ذهن است. در اینجا روشهایی برای عملکرد بهتر مغز را بیان می‌کنیم.

رشد مغز را تحریک می‌کند


هر چه پیرتر می‌شویم، تولد سلول‌های جدید مغزی کند می‌شود و بافت مغز ما در حقیقت کوچک می‌شود. ورزش ممکن است بتواند آن روند را معکوس کند. یک مطالعه اسکن مغزی روی افراد سالم اما کم‌تحرک 60 تا 79 ساله، افزایش قابل‌توجهی در حجم مغز پس از شش ماه تمرین هوازی را نشان داد. چنین تغییری در گروه کنترل که فقط تمرینات کششی و تقویت‌کننده را انجام داده‌اند رخ نداده است. 


محققان نتیجه گرفتند که بهبود آمادگی جسمی قلبی عروقی همراه با ورزش هوازی با تغییرات کمتر مربوط به سن در مغز افراد مسن ارتباط دارد. 


هورمون‌های سازنده مغز را تقویت می‌کند


دقیقاً مانند غذای گیاه که باعث رشد سریعتر و شادابی گیاهان می‌شود، ماده شیمیایی معروف به عامل نوروتروفیک مشتق از مغز یا BDNF، رشد و تکثیر سلولهای مغزی را تحریک می‌کند. 


این امر به ویژه در هیپوکامپ، منطقه مغز که بیشتر مسئول حافظه است و به ویژه در معرض کاهش سن قرار دارد، صادق است. هرچه بیشتر ورزش کنید، BDNF بیشتری تولید می‌کنید.


با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌کند


افسردگی توانایی مغز در پردازش اطلاعات را کند می‌کند، تمرکز و تصمیم‌گیری را دشوارتر می‌کند و باعث مشکلات واقعی حافظه می‌شود. برای افسردگی جدی، پزشک ممکن است داروهای ضد‌افسردگی تجویز کند. 


برای موارد خفیف، ورزش ممکن است به بالا بردن روحیه کمک کند. و باعث تولید سروتونین و دوپامین در بدن شود. و باعث افزایش سطح مواد شیمیایی خوب به نام آندورفین می‌شود. 


اثرات استرس را کاهش می‌دهد


اگر برخی از هورمون‌ها مانند BDNF مغز را جوانتر می‌کنند، برخی دیگر به پیر شدن آن کمک می‌کنند. این موارد به اصطلاح هورمون استرس کورتیزول است. تفکر آهسته، پراکنده و فراموشی بیشتر از آنچه ممکن است تصور کنیم ناشی از استرس است. 


ورزش سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا دوباره مستقیم فکر کنید. همچنین به تولید سلول‌های عصبی جدید در مغز کمک می‌کند، در منطقه‌ای که با ایجاد خاطرات جدید مرتبط است. سلولهای مغزی در اینجا در زمان استرس تخلیه می‌شوند.


عملکرد اجرایی مغز را بهبود می‌بخشد


عملکرد اجرایی اساساً به معنای توانایی‌های شناختی مانند توانایی تمرکز روی کارهای پیچیده، سازماندهی، تفکر انتزاعی و برنامه‌ریزی برای رویدادهای آینده است. این همچنین شامل حافظه فعال، مانند توانایی نگه داشتن شماره تلفن در سر خود هنگام شماره‌گیری است. 


بزرگسالان 55 تا 80 سال که به طور منظم ورزش می‌کنند، چهار برابر بهتر از کسانی که ورزش نمی‌کنند، در آزمایش‌های شناختی عمل می‌کنند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: thehealthy.com

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو