به سالادهای تابستانی اسفناج اضافه کنید!
21 تیر 1400 ساعت: 07:4



سالادها جزو محبوب‌ترین غذاها در روزهای گرم سال هستند. افراد بسیاری ترجیح می‌دهند که در روزهای گرم تابستانی یک بشقاب سالاد خنک را جایگزین غذاهای گرم کنند. اگر شما هم جزو طرفداران سالادها هستید، بهتر است که حتما اسفناج را به سالادهای تابستانی تان اضافه کنید تا ارزش تغذیه‌ای غذا را تا جایی که می‌توانید افزایش دهید. 

البته مهم‌ترین خواص اسفناج که باعث می‌شوند مصرف روزانه این سبزی ارزشمند توصیه شود،‌ شامل موارد زیر هستند. 

 

سرشار از ویتامین‌ها و املاح 

اسفناج تازه مقادیر فراوانی از ویتامین‌های A، C، K، اسیدفولیک، آهن (البته از نوع گیاهی) و کلسیم را در خود جای داده است. به همین دلیل هم مصرف منظم اسفناج می‌تواند باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شود. از طرف دیگر، برگ‌های تازه اسفناج حاوی مقادیر قابل‌قبولی از پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های E، B6 و B9 هم هستند. به همین دلیل هم اگر در فصل تابستان بیشتر اسفناج مصرف کنید، کمتر با خستگی و بی‌حالی ناشی از گرما مواجه می‌شوید. 

 

ضد استرس اکسیداتیو در بدن 

از آنجایی که اسفناج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قدرتمند مانند ویتامین A و ویتامین C است، بنابراین مصرف منظم آن می‌تواند باعث ازبین‌رفتن رادیکال‌های آزاد در بدن، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب شود. از این‌رو، افرادی که مصرف منظم اسفناج را در برنامه روزانه شان دارند، از سیستم ایمنی قوی‌تر و قلب سالم‌تری برخوردارند. 

 

کنترل فشار خون 

کم‌آبی بدن از شایع‌ترین دلایل افزایش فشار خون در روزهای گرم سال است. به همین دلیل هم متخصصان تغذیه به افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی یا فشار خون بالا توصیه می‌کنند که علاوه بر نوشیدن آب کافی در روزهای گرم سال،‌ مصرف اسفناج را هم فراموش نکنند. برگ‌های تازه اسفناج حاوی مقادیر بالایی از نیترات‌ها هستند که می‌توانند تاثیر مثبتی بر کنترل فشار خون داشته باشند. از طرف دیگر،‌ اسفناج مقادیر قابل توجهی از فیبر غذایی را هم در خود جای داده است و از این طریق هم می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. 

 

پیشگیری از گرفتگی عروق 

همان‌طور که گفته شد، برگ‌های تازه اسفناج مقادیر فراوانی از ویتامین K، خصوصا ویتامین K1 را در خود جای داده‌اند. تحقیقات علمی ثابت کرده‌اند که دریافت حجم مناسبی از این ویتامین از طریق مواد غذایی تازه، نقش به‌سزایی در پیشگیری از گرفتگی عروق خواهد داشت. به یاد داشته باشید که معمولا با گرمای هوا،‌ خطر ابتلا به حمله‌های قلبی یا گرفتگی عروق در افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی افزایش پیدا می کند. بنابراین، لازم است که این بیماران مصرف خوراکی‌هایی مانند اسفناج را در رژیم غذایی داشته باشند. البته آن گروه از بیماران قلبی که درحال مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین هستند باید درباره ساعت و میزان مصرف اسفناج با پزشک معالج شان مشورت کنند. 

 

حفظ سلامت بینایی 

برگ‌های تازه اسفناج حجم بالایی از زیگزانتین و لوتئین را در خود جای داده‌اند. این دو ترکیب ارزشمند جزو کاروتینوئیدها هستند و مسئولیت به‌وجود آوردن رنگ زیبای اسفناج را بر عهده دارند. بهتر است بدانید که سلامت بینایی ما وابسته به دریافت مقادیر قابل‌قبولی از زیگزانتین و لوتئین از طریق مواد غذایی مختلف است. از طرف دیگر، زمانی که میزان دریافت این دو ترکیب ارزشمند در بدن افزایش پیدا می کند، احتمال آسیب‌دیدگی چشم‌ها در اثر تماس با نور خورشید در روزهای گرم سال کمتر می‌شود. از این‌رو، چشم‌پزشکان به افرادی که می‌خواهند سلامت بینایی خود را در روزهای گرم سال حفظ کنند، توصیه می‌کنند که مصرف خوراکی‌های سرشار از زیگزانتین و لوتئین مانند اسفناج را در رژیم غذایی شان داشته باشند. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: health

بهترین جایگزین‌های پروتئین حیوانی برای گیاهخواران 

در تابستان، خیار بیشتر بخورید!​​​
چطور سبزیجات بیشتری در تابستان مصرف کنیم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو