برای کاهش وزن، قبل از ظهر ورزش کنید
18 تیر 1400 ساعت: 12:4



به نظر می‌رسد افرادی که صبح ورزش می‌کنند نسبت به افرادی که در ساعات دیگر همان روز فعالیت‌های مشابهی انجام می‌دهند، وزن بیشتری کم می‌کنند. محققان آمریکایی سعی کرده‌اند تا دلیل آن را کشف نمایند، اما خاطرنشان می‌کنند که فعالیت بدنی در هر زمان از روز مفید است.

رابطه بین ورزش و وزن بدن اغلب پیچیده است. برخی از افراد هنگام ورزش وزن زیادی از دست می‌دهند، در حالی که برخی دیگر با ورزش کردن، کم‌تر وزن کم می‌کنند و حتی گاهی اوقات عده‌ای با روی آوردن به ورزش، دچار اضافه وزن نیز می‌شوند. این تنوع توجه تیم دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در ایالات متحده را به خود جلب کرد.


هم‌اکنون یک دهه است که محققان به بررسی جامع نحوه تاثیر ورزش منظم بر وزن بدن نظارت دارند. آخرین یافته‌های آنها توسط مجله بین‌المللی چاقیThe International Journal of Obesity منتشر شده است. طی این مطالعه، حدود 100 زن و مرد جوان که دچار اضافه وزن بودند و در گذشته هیچ‌گونه فعالیت بدنی خاصی نداشتند، مورد بررسی قرار گرفتند و قرار بر این شد تا 5 بار در هفته در لابراتوار آموزش ببینند. آنها آهسته دویدند یا عرق کردند تا اینکه موفق شدند در هر جلسه 600 کالری بسوزانند.

 

ورزش کردن بهتر از بی‌تحرکی و یک‌جانشینی است

 

بعد از ده ماه همه آنها لاغر شده بودند. اما نکته جالب ماجرا این بود که میزان کاهش وزن از فردی به فرد دیگر نوسان زیادی داشت و این در حالی بود که همه آن‌ها به یک میزان ورزش کرده بودند و به یک اندازه فعالیت بدنی داشتند. 

 

وقتی محققان تلاش کردند تا مشخص کنند چه چیزی این دو گروه را از هم متمایز می‌سازد، تفاوت بسیار کمی پیدا کردند و عملاً به نکته قابل‌توجهی دست نیافتند. آنها سپس درباره سایر عوامل ممکن، شاید غیرمنتظره، که احتمال دارد در این تضادِ کاهش وزن موثر باشند، اندیشیدند. 

 

با این حال، علم به‌طور فزاینده‌ای به ریتم بیولوژیکی بدن علاقه‌مند است، که به‌عنوان مثال، با توجه به زمان وعده‌های غذایی، کنترل وزن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

محققان با تمرکز بر برنامه زمانیِ آموزشِ شرکت‌کنندگان در این مطالعه، داده‌های آنها را بررسی کردند. آن‌ها به نتیجه جالب و غیرمنتظره‌ای دست یافتند: افرادی که قبل از ظهر ورزش می‌کردند، به‌طور متوسط بیش از افرادی که ترجیح می‌دادند بعد از ساعت 3 بعد از ظهر ورزش کنند، وزن کم کرده بودند. 

 

افرادی که صبحگاه را برای ورزش انتخاب کرده بودند، عملاً در طول روز قبراق‌تر و فعال‌تر بودند به‌علاوه این‌که تمایل کمتری به غذا خوردن داشتند. این اختلافات به سختی قابل تشخیص است، اما این احتمال وجود دارد که مجموعه این تفاوت‌ها، نقشی چشمگیر در میزان کمبود وزن داشته باشد.

 

اریک ویلیسErik Willis، نویسنده اصلی تحقیق، توضیح می‌دهد: «من نمی‌خواهم مردم فکر کنند که اگر نتوانستند صبح اول وقت ورزش کنند، برای همیشه دور ورزش را خط بکشند و عملاً دیگر ارزشی برای ورزش کردن قائل نباشند بلکه از همگان می‌خواهم که در هر زمانی از شبانه‌روز و در هر مکانی که بودند، ورزش کنند چون ورزش کردن بهتر از بی‌تحرکی و یک‌جانشینی است.»

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: santemagazine.fr


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو