در تابستان بیشتر سیب‌زمینی بخورید!
19 تیر 1400 ساعت: 09:4



یکی از خوراکی‌های بسیار ارزشمند برای مصرف در فصل تابستان، سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی به‌دلیل داشتن ریزمغذی‌های فراوان می‌تواند باعث رفع خستگی ناشی از گرما در فصل تابستان شود. از طرف دیگر، یک عدد سیب‌زمینی متوسط پخته‌شده با پوست تنها 129 کیلوکالری انرژی دارد، اما 4.6 گرم پروتئین و 4 گرم فیبر غذایی را در خود جای داده است. 

این درحالی است که سیب‌زمینی فاقد هرگونه چربی است و بنابراین می‌تواند خوراک مناسبی برای روزهای گرم سال باشد زیرا سیستم گوارش بدن در روزهای گرم سال توانایی کمتری برای هضم چربی‌ها دارد. 

 

مواد مغذی سیب‌زمینی را بیشتر بشناسید 

یک عدد سیب‌زمینی پخته‌شده همراه با پوست می‌تواند تقریبا 30 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند. از این‌رو، مصرف این خوراکی ارزشمند برای تقویت سیستم ایمنی در این روزهای کرونایی بسیار مفید است. از طرف دیگر، مصرف همین مقدار از سیب‌زمینی می‌تواند باعث تامین یک‌سوم از نیاز روزانه بدن به پتاسیم شود. پتاسیم از مواد معدنی بسیار مهم برای حمایت از مغز، عضلات و سیستم قلبی‌ـ‌عروقی است. متاسفانه خیلی‌ها در روزهای گرم سال با مشکل فشار خون بالا مواجه می‌شوند. مصرف خوراکی‌های سرشار از پتاسیم مانند سیب‌زمینی می‌تواند به تنظیم فشار خون هم کمک کند. ویتامین‌های K و B در کنار آهن، منیزیم، روی، مس و منگنز از دیگر مواد مغذی ارزشمند سیب‌زمینی به‌شمار می‌روند. اگر می‌خواهید از تمامی خواص سیب‌زمینی بهره‌مند شوید،‌ بهتر است آن را همراه با پوست بپزید و مصرف کنید. 

 

بهترین منبع غذایی برای ورزشکاران 

افراد بسیاری ترجیح می‌دهند که در روزهای طولانی تابستان به باشگاه ورزشی بروند یا انجام دادن ورزش‌های روزانه را در برنامه خودشان داشته باشند. مصرف کربوهیدرات‌های مفیدی مانند سیب‌زمینی می‌تواند به تامین سوخت بدن برای ورزش کمک کند و باعث حفظ سلامت عضلات شما شود. اگر می‌خواهید که ورزش حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای را در فصل تابستان داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم که حدود 30 دقیقه قبل از ورزش یک عدد سیب‌زمینی متوسط پخته‌شده همراه با پوست را مصرف کنید. این کار از گرسنگی و ضعف شما در حین ورزش پیشگیری می‌کند. 

 

بهترین روش پخت 

اگر می‌خواهید که تمامی ریزمغذی‌های موجود در سیب‌زمینی را به‌طور کامل دریافت کنید، به شما توصیه می‌کنیم که دور سرخ کردن سیب‌زمینی را خط بکشید. در میان روش‌های پخت مختلف هم پخت خشک برای سیب‌زمینی به پخت تَر برتری دارد. به عبارت ساده‌تر، بهتر است برای حفظ ارزش تغذیه‌ای سیب‌زمینی، آن را به‌صورت کبابی، تنوری یا پخته‌شده در مایکروفر طبخ کنید. اگر می‌خواهید سیب‌زمینی را آب‌پز یا بخارپز کنید، حتما از سیب‌زمینی‌های همراه با پوست استفاده کنید تا باعث ازدست‌رفتن ریزمغذی‌های موجود در سیب‌زمینی نشوید. 

 

سیب‌زمینی و کاهش وزن 

بعضی افراد به‌اشتباه گمان می‌کنند که مصرف سیب‌زمینی می‌تواند باعث افزایش وزن شود. این درحالی است که اگر سیب‌زمینی پخته‌شده همراه با پوست را در حجم متعادلی در طول روز مصرف کنید،‌ فیبر غذایی مناسبی به بدن می‌رسانید که باعث می‌شود شما برای مدت‌زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. از طرف دیگر، سیب‌زمینی حاوی نشاسته مقاوم به هضم است و بنابراین مصرف آن می‌تواند باعث تحریک بدن به چربی‌سوزی شود. به این ترتیب اگر به مصرف سیب‌زمینی پخته‌شده همراه با پوست در یک وعده غذایی عادت کنید، به‌مرور زمان می‌توانید میل به ریزه‌خواری را کاهش دهید و به روند کاهش وزن تان کمک کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: health

مصرف ماهی‌های چرب در کاهش حملات میگرن تاثیر دارد! 

چرا بهتر است که روزانه ۱/۵ لیتر آب بنوشیم؟​​​
قارچ، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد!​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو