خانواده ها باید از مشاوران کمک بگیرند
مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت : «انکار نمیکنیم که شرایط خاص ماندن در خانه همزمان با اضطراب ناشی از بیماری کووید-١٩ ممکن است مشکلات ارتباطی بین اعضای خانواده را افزایش دهد، اما نمیتوان صرفا از روی تعداد تماسها به چنین نتیجهای رسید.»
تلفن ۱۴۸۰، صدای مشاور، به کمک حل اختلافات خانوادگی آمده است
21 فروردین 1399 ساعت: 15:1
21 فروردین 1399 ساعت: 15:1
مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت : «انکار نمیکنیم که شرایط خاص ماندن در خانه همزمان با اضطراب ناشی از بیماری کووید-١٩ ممکن است مشکلات ارتباطی بین اعضای خانواده را افزایش دهد، اما نمیتوان صرفا از روی تعداد تماسها به چنین نتیجهای رسید.»
یکی از مشکلاتی که در جریان قرنطینه در بین خانوادهها در سراسر جهان بالا گرفته، اختلافات خانوادگی و خشونت خانگی بیشتر علیه زنان و کودکان است. کشورهای مختلف سعی کردهاند تا
با راه انداختن مشاورههای غیرحضوری و گاه مداخله پلیس به نوعی این مسئله را مدیریت کنند.
کارشناسان بخشی از این مشکل را به دورنمای مبهم و سخت اقتصادی و کاهش درآمدهای خانوارها نسبت میدهند و بخشی را نیز حاصل نداشتن مهارتهای لازم برای زندگی میدانند. دکتر بهنام اوحدی، روانپزشک قبلا در این باره در مصاحبهای با سلامت با عنوان با دعواهای زن و شوهری در قرنطینه چه کنیم؟ مفصل به این موضوع پرداخته است.
اوحدی درباره دلیل بروز این اختلافات در آن مصاحبه گفت: « علت این است که وقتی افراد مدام در کنار همدیگر باشند، نسبت به هم حساس میشوند و از یکدیگر ایراد و نکته میگیرند و مرتب سعی میکنند همدیگر را اصلاح کنند.
در مفهوم علمی این است که وسواسهایی که افراد با خود آوردهاند، باعث میشود با هدف اصلاح طرف مقابل، به قول امروزیها مرتب به هم گیر بدهند یا بهانهجویی کنند.»
دکتر اوحدی درباره راهکارهای کاهش تنشهای خانوادگی نیز عقیده دارد: « یک راه حل قطعی این است که در پی اصلاح هم نباشند، نکتهسنجی نکنند، با هم سازش کنند و تفاوتهای هم را بپذیرند و بپذیرند که امکان ندارد که دو تا ادم مثل هم باشند یا مثل هم شوند.
ما با هم ازدواج نمیکنیم تا دیگری را مانند خود کنیم. ما ازدواج میکنیم تا با وجود تفاوتها از وجود هم لذت ببریم.»
امروز مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش تعداد تماسها با خط ١۴٨٠( صدای مشاور) بعد از شیوع کروناویروس تاکید کرد که این موضوع الزاما به معنی افزایش اختلافات خانوادگی نیست.
بهزاد وحیدنیا از افزایش تماسها با خط تلفنی ١۴٨٠ (صدای مشاور) گفت: بعد از شیوع کروناویروس در بحث ارائه خدمات مشاورهای حوزه خانواده، تماسها افزایش یافته است، اما این الزاما به معنی افزایش اختلافات خانوادگی نیست.
وی با بیان اینکه خدمات روانشناختی و مشاوره حوزه خانواده لزوما مربوط به مشاجرات و مشکلات زوجین نیست و گستره وسیعتری دارد، افزود: در این حوزه میتوان موضوعات مرتبط با تربیت فرزند، راهنمای رفتاری و ... را نیز دسته بندی کرد و ادامه داد:: انکار نمیکنیم که شرایط خاص ماندن در خانه همزمان با اضطراب ناشی از بیماری کووید ١٩ ممکن است مشکلات ارتباطی بین اعضای خانواده را افزایش دهد اما نمیتوان صرفا از روی تعداد تماسها به چنین نتیجهای رسید.
وحیدنیا ادامه داد: معتقدم که اتفاقا وقتی درباره سامانهای اطلاعرسانی میشود، افزایش تماسها برای دریافت راهنمایی دور از انتظار نیست و حتی میتوان این موضوع را گامی در جهت حساسیت افراد برای حل مشکلات خود و دریافت کمک از متخصصان تلقی کرد.
وی با بیان اینکه خدمات مذکور به شکل تلفنی و رایگان ارائه میشود، بنابراین طبیعی است که مردم نیز تماس بیشتری با سامانه ١۴٨٠ برقرار کنند، توضیح داد: از سوی دیگر مراجعه حضوری به مراکز با هدف کاهش ترددات تا حد ممکن متوقف شده است، لذا بخشی از مشاورههای حضوری نیز به دلیل تمایل مردم برای کاهش ریسک ابتلا به مشاورههای تلفنی تبدیل شده است که این موضوع نیز در آمار تماسها موثر است.
مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: همچنین افزایش تماسهایی که برقرار میشود لزوما بد نیست، چرا که نشان میدهد شهروندان تمایل دارند از خدمات تخصصی برای بهبود کیفیت زندگیشان استفاده کنند. سازمان بهزیستی نیز از شهروندان دعوت میکند تا درصورت رویارویی با مشکلات ارتباطی و خانوادگی از خدمات تخصصی استفاده کنند چرا که این کار قدمی به سمت رشدیافتگی است.
وحیدنیا در پایان به اختصاص کد دستوری ویژه برای ارائه خدمات روانشناختی به کادر درمان اشاره کرد وگفت: براساس آخرین آمار تا هفته گذشته ٢.٨ درصد تماسها متعلق به کادر درمان بوده است. در مواردی که سطح اضطراب روانی افراد بالا بوده، نیاز به خدمات جدیتر است، همچنین درخصوص افرادی که واکنشهای سوگ دارند یا بحرانهای شدیدتری را تجربه می کنند به ویژه کادر درمان، علاوه بر خدمات ١۴٨٠ در مواقع لازم به بخش تخصصی غیردولتی مرتبط میشوند تا خدمات بیشتری دریافت کنند.
با راه انداختن مشاورههای غیرحضوری و گاه مداخله پلیس به نوعی این مسئله را مدیریت کنند.
کارشناسان بخشی از این مشکل را به دورنمای مبهم و سخت اقتصادی و کاهش درآمدهای خانوارها نسبت میدهند و بخشی را نیز حاصل نداشتن مهارتهای لازم برای زندگی میدانند. دکتر بهنام اوحدی، روانپزشک قبلا در این باره در مصاحبهای با سلامت با عنوان با دعواهای زن و شوهری در قرنطینه چه کنیم؟ مفصل به این موضوع پرداخته است.
اوحدی درباره دلیل بروز این اختلافات در آن مصاحبه گفت: « علت این است که وقتی افراد مدام در کنار همدیگر باشند، نسبت به هم حساس میشوند و از یکدیگر ایراد و نکته میگیرند و مرتب سعی میکنند همدیگر را اصلاح کنند.
در مفهوم علمی این است که وسواسهایی که افراد با خود آوردهاند، باعث میشود با هدف اصلاح طرف مقابل، به قول امروزیها مرتب به هم گیر بدهند یا بهانهجویی کنند.»
دکتر اوحدی درباره راهکارهای کاهش تنشهای خانوادگی نیز عقیده دارد: « یک راه حل قطعی این است که در پی اصلاح هم نباشند، نکتهسنجی نکنند، با هم سازش کنند و تفاوتهای هم را بپذیرند و بپذیرند که امکان ندارد که دو تا ادم مثل هم باشند یا مثل هم شوند.
ما با هم ازدواج نمیکنیم تا دیگری را مانند خود کنیم. ما ازدواج میکنیم تا با وجود تفاوتها از وجود هم لذت ببریم.»
امروز مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش تعداد تماسها با خط ١۴٨٠( صدای مشاور) بعد از شیوع کروناویروس تاکید کرد که این موضوع الزاما به معنی افزایش اختلافات خانوادگی نیست.
بهزاد وحیدنیا از افزایش تماسها با خط تلفنی ١۴٨٠ (صدای مشاور) گفت: بعد از شیوع کروناویروس در بحث ارائه خدمات مشاورهای حوزه خانواده، تماسها افزایش یافته است، اما این الزاما به معنی افزایش اختلافات خانوادگی نیست.
وی با بیان اینکه خدمات روانشناختی و مشاوره حوزه خانواده لزوما مربوط به مشاجرات و مشکلات زوجین نیست و گستره وسیعتری دارد، افزود: در این حوزه میتوان موضوعات مرتبط با تربیت فرزند، راهنمای رفتاری و ... را نیز دسته بندی کرد و ادامه داد:: انکار نمیکنیم که شرایط خاص ماندن در خانه همزمان با اضطراب ناشی از بیماری کووید ١٩ ممکن است مشکلات ارتباطی بین اعضای خانواده را افزایش دهد اما نمیتوان صرفا از روی تعداد تماسها به چنین نتیجهای رسید.
وحیدنیا ادامه داد: معتقدم که اتفاقا وقتی درباره سامانهای اطلاعرسانی میشود، افزایش تماسها برای دریافت راهنمایی دور از انتظار نیست و حتی میتوان این موضوع را گامی در جهت حساسیت افراد برای حل مشکلات خود و دریافت کمک از متخصصان تلقی کرد.
وی با بیان اینکه خدمات مذکور به شکل تلفنی و رایگان ارائه میشود، بنابراین طبیعی است که مردم نیز تماس بیشتری با سامانه ١۴٨٠ برقرار کنند، توضیح داد: از سوی دیگر مراجعه حضوری به مراکز با هدف کاهش ترددات تا حد ممکن متوقف شده است، لذا بخشی از مشاورههای حضوری نیز به دلیل تمایل مردم برای کاهش ریسک ابتلا به مشاورههای تلفنی تبدیل شده است که این موضوع نیز در آمار تماسها موثر است.
مدیر کل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: همچنین افزایش تماسهایی که برقرار میشود لزوما بد نیست، چرا که نشان میدهد شهروندان تمایل دارند از خدمات تخصصی برای بهبود کیفیت زندگیشان استفاده کنند. سازمان بهزیستی نیز از شهروندان دعوت میکند تا درصورت رویارویی با مشکلات ارتباطی و خانوادگی از خدمات تخصصی استفاده کنند چرا که این کار قدمی به سمت رشدیافتگی است.
وحیدنیا در پایان به اختصاص کد دستوری ویژه برای ارائه خدمات روانشناختی به کادر درمان اشاره کرد وگفت: براساس آخرین آمار تا هفته گذشته ٢.٨ درصد تماسها متعلق به کادر درمان بوده است. در مواردی که سطح اضطراب روانی افراد بالا بوده، نیاز به خدمات جدیتر است، همچنین درخصوص افرادی که واکنشهای سوگ دارند یا بحرانهای شدیدتری را تجربه می کنند به ویژه کادر درمان، علاوه بر خدمات ١۴٨٠ در مواقع لازم به بخش تخصصی غیردولتی مرتبط میشوند تا خدمات بیشتری دریافت کنند.
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد