۹ تصور نادرست درباره مراقبت از پوست
21 فروردین 1399 ساعت: 14:1



تصورات نادرست و سوءفهم‌های بسیاری درباره پوست وجود دارند که می‌توانند بخش قابل‌توجهی از مردم را در زمینه مراقبت از پوست به اشتباه بیندازند. با این‌حال، تعدادی از این تصورات بیشتر از همه رواج دارند و شفافیت بیشتری درباره آن‌ها لازم است.
در ادامه با این تصورات رایج آشنا می‌شویم.

تصور نادرست ۱: نوشیدن ۸ لیوان آب در روز برای داشتن پوست بی‌نقص کافی است

تردیدی نیست که نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات در طول روز برای سلامت عمومی بسیار مهم است و برای پوست هم فوایدی دارد، اما نقش نوشیدن آب به‌طور مجزا در افزایش کیفیت پوست بسیار محدود است. اصول مهمی مانند محافظت از پوست در مقابل نور خورشید، پاک کردن مواد آرایشی از روی پوست قبل از خواب شبانه و داشتن رژیم مراقبت از پوست کامل و مداوم، اولویت‌های اصلی را در افزایش کیفیت پوست به خود اختصاص می‌دهند.

تصور نادرست ۲: کرم ضدآفتاب فقط برای روزهای آفتابی است

آفتابی یا ابری بودن هوا برای استفاده از کرم ضدآفتاب مهم نیست زیرا پرتوهای خورشید تحت هر شرایطی به پوست شما می‌رسند، بنابراین در روزهای ابری هم باید از پوست در برابر اثرات مخرب نور خورشید محافظت کنیم.

تصور نادرست ۳: پوست هر فردی مثل پوست والدینش روند پیری را طی می‌کند

امروزه می‌دانیم که ژنتیک در شرایط پوستی افراد نقش مهمی برعهده دارد، اما عوامل مهمی مانند رژیم مراقبت از پوست و سبک زندگی سالم از نقش مهم‌تری در شرایط پوستی شما برخوردار هستند. اثرگذاری این عوامل در طولانی‌مدت و در زمینه پیری پوست خودشان را بیشتر نشان می‌دهند.

تصور نادرست ۴: هرچه میزان SPF بالاتر باشد، بهتر از پوست محافظت می‌کند

وقتی بحث کرم‌های ضدآفتاب مطرح می‌شود، قطعا باید درباره SPF (فاکتور محافظت در برابر نور خورشید) صحبت کنیم. تصور محققان بر این است که پوست پس از ۲۰ دقیقه تماس با نور خورشید قرمز می‌شود. پس برای جلوگیری از این اتفاق، به کرم‌های دارای SPF نیاز داریم. مثلا اگر SPF یک محصول ۱۵ باشد، یعنی حدود ۵ ساعت از پوست در مقابل پرتوهای خورشید محافظت می‌کند. با این‌حال، خریدن محصولات دارای SPF-۵۰ برای همه ضرورت ندارد. استفاده از SPF-۳۰ برای همه افراد سالم و در شرایط عادی کافی است، مگر این‌که توصیه پزشکی خاصی مطرح باشد.

تصور نادرست ۵: تراشیدن موها باعث ضخیم‌تر شدن آن‌ها می‌شود
شاید از این حرف تعجب کنید، اما تراشیدن موها به‌خودی‌خود بر سرعت رشد موها یا ضخامت آن‌ها تاثیری نمی‌گذارد. درواقع،‌ حالت موهای درحال رشد روی پوست به گونه‌ای است که فقط توهم ضخیم بودن را در ذهن ما ایجاد می‌کند، وگرنه ضخامت موها پس از تراشیدن دقیقا مثل حالت اول‌شان است.

تصور نادرست ۶: محصولات گران‌قیمت قطعا بهتر از محصولات ارزان‌قیمت هستند

بعضی‌ها شدیدا به این اصل باور دارند: هرچه یک محصول گران‌تر باشد، پس قطعا کیفیت بهتری دارد. بعضی از محصولات گران‌قیمت واقعا اثربخشی بیشتر و ترکیبات اختصاصی مهمی دارند و حتی حاوی ترکیبات شیمیایی کمتری هستند، اما همه محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست این‌گونه نیستند. مثلا محصولات رتینول را در نظر بگیرید که یکی از اثربخش‌ترین ترکیبات ضدپیری محسوب می‌شوند. این ترکیب امروزه به‌راحتی در دسترس قرار دارد و گران هم نیست، درحالی که اثربخشی زیادی در مقابله با اگزما، آکنه، پسوریازیس و غیره از خودش نشان می‌دهد، بنابراین همه محصولات گران‌تر لزوما کیفیت بهتری ندارند.

تصور نادرست ۷: خوابیدن بدون پاک‌کردن آرایش هیچ ضرری ندارد

همه ما گاهی اوقات در ساعات شب تا حدی خسته می‌شویم که فقط می‌خواهیم هرچه زودتر بخوابیم و در این حالت به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنیم، اما فراموش نکنید که پوست انسان، نوعی ارگانیسم زنده است و باقی ماندن ترکیبات مصنوعی و شیمیایی روی آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند تحریک و ‌التهاب پوستی، کم‌آبی پوست، گرفتگی روزنه‌های پوستی و آکنه شود.

تصور نادرست ۸: هرچه آب بیشتری بنوشیم، رطوبت پوست هم بیشتر می‌شود

همان‌طور که گفتیم، نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات مختلف در طول روز واقعا مفید است، اما نوشیدن آب واقعا رطوبت پوست را بیشتر نمی‌کند. برای حفظ رطوبت پوست در سطح مطلوب، استفاده از محصولات مرطوب‌کننده حاوی اسید هیالورونیک، ویتامین‌ها، گلیسیرین و سرامیدها ضرورت دارد. این ترکیبات همگی در مرطوب‌کننده‌های رایج وجود دارند.

تصور نادرست ۹: خوردن خوراکی‌های شیرین و چرب می‌تواند باعث شکل‌گیری آکنه‌ها شود

مطلقا هیچ شواهد علمی و مشخصی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌های خاص می‌تواند باعث شکل‌گیری آکنه‌ها شود. حقیقت این است که آکنه می‌تواند به‌واسطه باکتری‌های درون سبوم شکل بگیرد. سبوم همان لایه چربی است که بخشی از ساختار پوست را تشکیل می‌دهد.


ترجمه: راضیه فیضی
منبع: beautyandtips
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو