علل شگفت‌آور نوسان قند خون که احتمالاً نمی‌دانید
14 تیر 1400 ساعت: 22:4



چه اخیراً مبتلا به دیابت نوع2 تشخیص داده شده باشید و چه چندین سال باشد که با این بیماری زندگی می‌کنید، می‌دانید که میزان قند خون چگونه می‌تواند بی‌ثبات باشد و کنترل آن تا چه حد مهم است.

عوامل گوناگونی ممکن است باعث نوسان قند خون شوند که باید به آنها توجه داشته باشید:


کمبود آب بدن باعث افزایش قند خون می‌شود


کمبود مایعات می‌تواند منجر به افزایش قند خون شود، زیرا قند موجود در گردش خون بیشتر متمرکز می‌شود. بالا رفتن قند خون باعث ادرار بیشتر می‌شود و در نتیجه باعث کمبود آب بدن می‌شود.


شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است پاسخ قند خون را تغییر دهند


شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است کاملاً خنثی نباشند و منجر به اختلال در هموستاز گلوکز شوند.


برخی از داروها با کنترل دیابت تداخل می‌کنند


یک مثال استروئیدها است، که می‌تواند باعث افزایش چشمگیر قند خون شود. قرص‌های جلوگیری از بارداری، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد ‌روان‌پریشی، برخی از داروهای ادرار‌آور و ضد احتقان بینی نیز ممکن است باعث بالا رفتن بیش از حد طبیعی قند خون شوند. برخی از داروها هم ممکن است قند خون را کاهش دهند یا تشخیص علائم افت قند خون (هیپوگلیسمی) را دشوارتر کنند. 


مراقب «پدیده سحر» باشید


بیدار شدن از خواب با قند خون زیاد غیرمعمول نیست، حتی اگر هنگام خوابیدن شماره شما در منطقه سبز باشد. ممکن است "پدیده سحر" را تجربه کنید که وقتی بدن با ترشح کورتیزول و سایر هورمون‌ها آماده می‌شود بیدار شود، بین ساعت 2 تا 8 صبح.


این هورمون‌ها باعث می‌شوند بدن نسبت به انسولین حساسیت کمتری داشته باشد و در افراد دیابتی می‌تواند به افزایش قند خون صبح منجر شود. 


چرخه قاعدگی زنان می‌تواند بر قند خون تاثیر بگذارد


گرفتگی، نفخ و نوسانات خلقی به اندازه کافی بد نبود که تغییرات هورمونی در مرحله قبل از قاعدگی در خانم‌ها نیز می‌تواند قند خون او را کمی بالا ببرد.


خواب ناکافی می‌تواند بر قند خون تاثیر بگذارد


شب‌های بی‌قرار بیش از آنکه بر روحیه و انرژی شما صدمه می‌زند، همچنین ممکن است برای قند خون شما دردسر ایجاد کند. کمبود خواب می‌تواند مانع کنترل گلوکز و حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.


آب و هوای شدید می‌تواند مانع مدیریت دیابت شود


چه در بیرون هوا بسیار گرم باشد و چه به شدت سرد باشد، می‌تواند در کنترل دیابت تداخل ایجاد کند. برخی ممکن است در روزهای گرم شاهد افزایش قند خون خود باشند زیرا شرایط ناخوشایند فشار بیشتری را بر سیستم آنها وارد می‌کند. دیگران، به ویژه کسانی که انسولین مصرف می‌کنند، ممکن است نتیجه عکس داشته باشند.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: everydayhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو