ماسک‌ها مانع انتقال احساسات شما به کودکان نمی‌شوند!
5 تیر 1400 ساعت: 10:4



براساس مطالعه‌ای که اخیراً روی 81 کودک 7 تا 13 ساله انجام شده ‌است، ماسک زدن،‌ مانع درک کودکان از حالات چهره فرد مخاطب نمی‌شود.

استفاده از ماسک در بسیاری از مکان‌های عمومی حتی برای کودکان بالای شش سال اجباری است. موضوعی که باعث نگرانی برخی از والدین، معلمان و متخصصان کودک به خصوص برای یادگیری زبان یا درک احساسات شده است.


مطالعه جدیدی که اخیراً  در ژورنالPlos One  منتشر شده ‌است، قصد دارد تا در مورد آخرین یافته‌ها در این خصوص، نکات مهم و اطمینان‌بخشی را به خانواده‌ها ارائه دهد. 


این تحقیق با حضور 81 کودک آمریکایی 7 تا 13 سال (37 دختر، 44 پسر) انجام شد. طی این مطالعه، به کودکان عکس‌هایی با چهره‌های ناراحت، عصبانی و وحشت‌زده، نشان داده شد. صورت‌های موجود در تصاویر، گاهی ماسک داشتند، گاهی عینک آفتابی و گاهی کاملاً پوشیده بودند. 

 

سپس از کودکان شرکت کننده در این تحقیق خواسته شد تا با استفاده از لیستی متشکل از شش برچسب که شامل انواع احساسات (شادی، غم، عصبانیت، تعجب، ترس یا انزجار) بودند، برچسبی را به‌عنوان حس القاکننده تصویر مورد نظر،‌ برگزینند.


در 66 درصد موارد، کودکان توانستند احساس موجود در صورت بدون ماسک یا فاقد عینک آفتابی را به درستی تشخیص دهند.


مشخص شد که 17درصد کودکان نیز در حین انتخاب، جواب صحیح را کاملاً اتفاقی درست حدس زده بودند. هنگامی که صورت‌ها با ماسک جراحی پوشیده شده بودند، حدوداً 28درصد کودکان غم و اندوه، 27درصد آن‌ها عصبانیت و 18درصد نیز حس ترس و وحشت را به درستی تشخیص داده بودند.

 

اشلی روبا Ashley Ruba، یکی از نویسندگان تحقیق و پژوهشگر در دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده، توضیح می‌دهد که این تجربه با پوشاندن قسمت‌هایی از صورت واقعاً دشوارتر بود و قطعاً این مساله، چیز عجیبی نیست اما نکته جالب این بود که حتی با استفاده از ماسکی که بینی و دهان تصاویر موجود در عکس‌ها را پوشانده بود، کودکان توانستند این احساسات را بهتر از زمانی که تصادفی یا از روی شانس تشخیص داده بودند، شناسایی کنند. 


همچنین در نحوه انتقال اطلاعات عاطفی از طریق صورت، با توجه به اینکه صورت تا حدی پوشیده باشد یا نه، تفاوت‌هایی نیز پدید آمد. به این ترتیب که عینک‌های آفتابی، شناسایی دو احساس خشم و ترس را دشوارتر می‌کنند و این نشان می‌دهد که ابروها و چشم‌ها نقشی اساسی در القای این دو حالات چهره ایفا می‌کنند. 

 

دانشمندان معتقدند که در این میان، ترس احتمالاً با تعجب اشتباه گرفته می‌شود، خصوصاً وقتی شکل "o" مانند دهان  در پشت ماسک پنهان شده‌ باشد.


شلی روبا بر این باور است که احساسات فقط از طریق صورت منتقل نمی‌شوند. به گفته وی، تغییر لحن صدا، نحوه قرارگیری بدن و آنچه در اطراف فرد اتفاق می‌افتد، همه این اطلاعات به وی کمک می‌کند تا در مورد احساس شخص مخاطب پیش‌بینی‌های بهتری داشته باشد. 

 

این محقق امیدوار است که این مطالعه باعث آرامش اذهان عمومی در مورد ماسک در کودکان شود و اطمینان می‌دهد که کودکان حتی با ماسک نیز قادر به درک و تطبیق اطلاعاتی که به آن‌ها داده می‌شود، هستند. وی معتقد است که با این حال، برای تعیین تاثیر استفاده از ماسک بر کودکان نوپا، مطالعات بیشتری باید انجام شود.

 

ترجمه: عفت عباسیان

منبع: santemagazine.fr

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو