6 نکته ای که پیش از شروع رژیم غذایی باید بدانید!
7 تیر 1400 ساعت: 07:4



تغییر در سبک تغذیه و کاهش وزن، کار ساده‌ای نیست زیرا باید از بسیاری عادت ها و لذت خوراکی‌های مختلف دست برداشت. به‌همین دلیل، بسیاری از افراد پس از مدت کوتاهی، رژیم غذایی را کنار می‌گذارند و نمی‌توانند به وزن ایده‌‌آل شان برسند. 

پس توجه به 6 نکته ساده اما کاربردی در این زمینه حتما کمک‌کننده خواهد بود. این نکات عبارتند از:

 

1. ارزیابی دقیق از تغذیه روزانه

اولین توصیه برای موفقیت در ادامه رژیم غذایی، ارزیابی دقیق از سبک تغذیه، عادت های اشتباه و تغییرات قابل‌اجرا متناسب با سبک زندگی است. تمام خوراکی‌های مصرفی روزانه، زمان و میزان گرسنگی هنگام خوردن غذا یا تنقلات باید یادداشت شود تا بدون سختگیری در غذاخوردن، بتوان از عادت های اشتباه و خوراکی‌های ناسالم دست برداشت.

 

2. اندازه‌گیری وزن و هدف منطقی

هدف از رژیم لاغری، رسیدن به وزن ایده‌آل است که در کنار زیبایی ظاهری تاثیر جدی در سلامت نیز دارد. پیش از شروع رژیم غذایی باید وزن را اندازه‌گیری کرد و روند منطقی برای کاهش وزن در نظر گرفت. رژیم سختگیرانه باعث تحلیل عضلانی و کمبود ریزمغذی‌ها می‌شود و خیلی زود فرد را مایوس می‌کند.

 

3. شناخت تله‌های غذایی

در ساعت‌هایی از روز که تمایل به تنقلات افزایش پیدا می کند، برنامه‌ای در نظر بگیرید. به‌عنوان مثال، تمرین ورزشی را در این ساعت انجام دهید. اما اگر نمی‌توانید از این عادت دست‌ بردارید، خوراکی‌های کم‌کالری مانند سبزیجات میل کنید. همچنین خوراکی‌هایی مانند کیک، چیپس و... را نخرید و به‌جای آنها در یخچال انواع سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات بگذارید.

 

4. برنامه‌ریزی خوردن 4 وعده غذایی

علاوه بر سه وعده اصلی غذایی، حتما عصرانه میل کنید. تقسیم غذا در این 4 وعده باعث تعادل دریافت انرژی و ریزمغذی‌ها می‌شود و از ضعف و تمایل به ریزه‌خوری جلوگیری می‌کند.

 

5. انتخاب بشقاب کوچک‌تر

گرچه شاید عجیب باشد اما کاهش مختصر حجم غذا با کم‌شدن کالری دریافتی می‌تواند تاثیر جدی در کاهش وزن داشته‌ باشد. همچنین، نیمی از بشقاب غذای تان را سبزیجات در نظر بگیرید.

 

6. نوشیدن مایعات فراوان

خیلی از اوقات، کمبود آب بدن با علائم گرسنگی احساس می‌شود. توجه به این نکته نیز برای رسیدن به وزن ایده‌آل ضروری است که باید به‌تدریج این تغییر به وجود آید. البته مسلما نوشیدنی‌های شیرین نمی‌توانند جایگزین خوبی برای تامین مایعات بدن باشند.

 

به‌خاطر داشته‌ باشید...

  • در مصرف میوه‌ها و خشکبار شیرین مانند کشمش و خرما زیاده‌روی نکنید.
  • هیچ‌یک از وعده‌های غذاتان را حذف نکنید.
  • مصرف نمک را به‌حداقل ممکن برسانید.
  • گاهی، کمی از بعضی خوراکی‌های دلخواه مانند دسر میل کنید تا ولع در شما به‌وجود نیاید.
  • بیشتر از روش‌های پخت سالم مانند بخارپز و آب‌پز‌کردن استفاده کنید.
  • برنامه‌ریزی برای خرید مواد غذایی داشته‌ باشید.

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع: santemagazine.fr

5 خوراکی برای کاهش وزن راحت تر 

خوراکی‌های ممنوعه برای تابستان​​​
7 ترفند مقابله با تمایل به تنقلات شیرین​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو