چگونه میتوانید به صحبتهای پزشک خود گوش دهید؟
7 تیر 1400 ساعت: 06:4
7 تیر 1400 ساعت: 06:4
آنچه میتوانید انجام دهید این است که قبل از رفتن، برخی موارد را یادداشت کنید تا از پزشکتان بپرسید. در ذهن خود مجسم کنید که چگونه میخواهید با پزشک خود ملاقات داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که درمورد تمام آنچه میخواهید با پزشک مطرح کنید، صحبت خواهید کرد. سوالات متفاوتی بپرسید. به پاسخ سوالات خود گوش فرا دهید و حواستان را جمع کنید.

راستی، واقعاً با دقت میشنوید؟
حتی اینکه هنگام ورود به مطب، ماجرای بیماری خود را از قبل مرور کنید تا بتوانید به خوبی با پزشک در میان بگذارید. لیانا ون، پزشک و متخصص در بالتیمور و نویسنده کتاب وقتی پزشکان گوش نمیدهند، میگوید: چگونه از تشخیص نادرست پزشکان و از انجام آزمایشهای غیرضروری جلوگیری کنیم.
دکتر در پایان ملاقات از علائم بیماریتان میپرسد. سپس بیمار مشروط میشود تا در مورد علائم خود به جای بیان ماجرای بیماریش صحبت کند یا خیر.
وی افزود: "مطالعات نشان داده است که بیش از ۸۰٪ تشخیصها صرفاً با گوش کردن قابل انجام است.
وی میگوید: "منظور پزشکان این است که به جای پرسیدن لیستی از سوالات با پاسخ بله یا خیر، به ماجرای بیماری فرد گوش کنند و درمورد آنچه اتفاق افتاده است، بپرسند.
ون پیشنهاد میکند که لازم نیست بنویسید، به سادگی بگویید که سینهتان درد میکند. ماجرای آن را برای پزشک تعریف کنید. مثلا:
- از کی شروع شد.
- آیا قبلاً هم درد داشته است
- بلافاصله بعد از اینکه متوجه این بیماری شدید، چه کاری انجام دادید
- چه حسی دارید
- هر چند وقت یکبار احساس درد میکنید
این سوالات واقعاً میتواند به تشخیص بیماری کمک کند.
ون می گوید: "اگر به فردی اجازه داده شود تا ماجرای بیماریش را بیان کند، ممکن است احساس کند که بیشتر شنیده میشود."
لئونارد ریوز، پزشک خانواده از رم میگوید برخی از گوش دادنها واقعاً میتواند به پزشک در تشخیص کمک کند.
ریوز میگوید: "ماجرای قدیمی بیماری من به زمانی که در دانشکده پزشکی بودم برمیگشت و این است که اگر به اندازه کافی به حرفهای بیمار گوش دهند، پزشک تشخیص خواهد داد که مشکل چیست."
در پرسیدن سوالات صادق و راحت باشید و اگر احساس میکنید که مبهم است، واضح بیان کنید.
برخی تصورات اینچنین است:
- من نگرانم که ارتباط خوبی با پزشک برقرار نکنم. به همین دلیل است که احساس خوبی ندارم.
- من باید در مورد بیماریام با پزشک صحبت کنم اما نمیتوانم. - آیا میتوانم راحت در مورد بیماریام با پزشک صحبت کنم؟
- من میدانم که مراجع زیاد دارند اما من باید در مورد بیماریام با پزشک صحبت کنم. آیا میتوانند کمی به من وقت بدهند؟
- آیا میتوانند به من کمک کنند تا بدانم دلیل بیماریام چیست.
در نظر داشته باشید که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را به همراه داشته باشید. ممکن است شخص دیگر، مواردی را که فراموش کردهاید، بگوید یا سوالی را که به ذهنتان نمیرسید را مطرح کند.
صادقانه و دقیق باشید. برخی بیماران به پزشک مراجعه میکنند ولی تمام حقیقت را نمیگویند.
ریوز اظهار میکند: "داروهایی که مصرف میکنید، خواه استفاده از مواد مخدر غیرقانونی باشد یا مصرف الکل، همه را بازگو کنید. شاید منشاء آن جنسی باشد اما باید بتوانید یک رابطه درست بین پزشک و خودتان ایجاد کنید تا احساس کنید که میتوانید هر آنچه که لازم است را به پزشک بگویید."
"این موارد در سلامتی فرد تاثیرگذار است."
از پزشک خود بپرسید که از چه راههای دیگری میتوانید درمورد سوالات خود با او در ارتباط باشید.
درباره راههای درمانی توصیه شده و تجربه خودتان از مطب با پزشکتان مشورت کنید.
رابرت آرنولد، پزشک و رئیس انستیتوی ارتباطات پزشک و بیمار دانشگاه پیتسبورگ، میگوید:" پزشکان و افرادی که مراقبت از بیماران را بر عهده دارند، باید کاری را انجام دهند که پرستاران اغلب انجام میدهند و آن هم با آموزش است."
"در پایان ملاقات به پزشک خود بگویید که میخواهم مطمئن شوم که درمانم را درست انجام دادهام. بنابراین آنچه میخواهید پرستارتان انجام دهد و آنچه که دکتر میتواند انجام دهد این است که در پایان ویزیت مطرح کنید." صرفاً برای اطمینان از اینکه درمان درست انجام شود، به پزشک خود بگویید که چه کاری انجام میدهید."
چشمانداز پزشک
علاوه بر کمبود وقت، پزشکان با موانع دیگری در برقراری ارتباط با بیماران مواجه هستند؛ از جمله:
- اصطلاحاتی که غالباً توسط افرادی که از بیماران مراقبت میکنند، به اشتباه شنیده میشود.
- فقدان کلی مهارتهای ارتباطی ساده یا شاید تحلیل آن، مانند انتخاب نشانههای غیرکلامی
- ترس از نارضایتی پزشک
- خودداری از بیان مسائل عاطفی و اجتماعی
- موانع فرهنگی که بین پزشکان و کسانی که از بیماران مراقبت میکنند، وجود دارد.
- احساس کمرویی و مقاومت و مطرح شدن سوالات از سوی فردی که از بیمار مراقبت میکند.
پزشکان سعی میکنند وظیفه خود را در برقراری ارتباط بهتر انجام دهند، به دنبال مواردی با نامهایی مانند مورد تایید بودن، معرف داشتن، طول زمان مراجعه، توضیحات و قدردانی، همدلی، پشتیبانی، مشارکت، صلاحیت فرهنگی و اعتماد به آنها باشید.
برخی از متخصصان از تمام روشهای لازم برای برقراری ارتباط موثر برای مراقبت از بیماران استفاده میکنند.
مانند بسیاری از پزشکان، ریوز یادآوری میکند که چه زمانی پزشکان میتوانند وقت بگذارند و به مشکلات واقعی مردم گوش دهند. با وجود همه موانع برقراری یک ارتباط خوب، با وجود سالنهای انتظار شلوغ و ازدیاد نگهداری پروندههای پزشکی الکترونیکی، ایجاد این ارتباط هر روز دشوارتر میشود.
ریوز میگوید: "ما از یک ارتباط خوب دور شدهایم زیرا به شدت تحت فشار هستیم تا مراجعه کننده بعدی را ببینیم." "اگر ما بتوانیم به مرحلهای برسیم که پزشکان بتوانند واقعاً به حرف بیمار گوش دهند و در مراقبت از او دقت لازم را داشته باشند، پس من فکر میکنم و میخواهم صادقانه به شما بگویم که به عنوان یک جامعه، از سلامتی بالاتری و خوشحالی بیشتری برخوردار خواهیم بود."
حرف آخر
اگر مشکل ارتباطی وجود دارد، احتمالاً این خود شما هستید که باید آن را برطرف کنید.
و آیا نمیتوانید؟
ون میگوید: "شما همیشه باید پزشکی را انتخاب کنید که احساس میکنید میتوانید به او اعتماد کنید و فکر میکنید به حرف های شما خوب گوش میدهد."
"اگر فکر میکنید پزشکتان خوب حرفهای شما را نمیشنود، چگونه میتوانید اطمینان کنید که او تشخیص و توصیههای درمانی صحیحی را برایتان انجام دهد؟"
ون میگوید: "اگرچه این مسئله را مطرح کردم اما مهم است که به پزشک خود دوباره فرصت بدهید، زیرا ممکن است بتوانند کاری برایتان انجام دهند."
"اما اگر احساس میکنید هنوز به شما گوش نمیدهند، شاید وقت آن رسیده است که به پزشک دیگری مراجعه کنید که با او راحتتر هستید."
مترجم مهتا زمانینیک
WebMD منبع
حتی اینکه هنگام ورود به مطب، ماجرای بیماری خود را از قبل مرور کنید تا بتوانید به خوبی با پزشک در میان بگذارید. لیانا ون، پزشک و متخصص در بالتیمور و نویسنده کتاب وقتی پزشکان گوش نمیدهند، میگوید: چگونه از تشخیص نادرست پزشکان و از انجام آزمایشهای غیرضروری جلوگیری کنیم.
دکتر در پایان ملاقات از علائم بیماریتان میپرسد. سپس بیمار مشروط میشود تا در مورد علائم خود به جای بیان ماجرای بیماریش صحبت کند یا خیر.
وی افزود: "مطالعات نشان داده است که بیش از ۸۰٪ تشخیصها صرفاً با گوش کردن قابل انجام است.
وی میگوید: "منظور پزشکان این است که به جای پرسیدن لیستی از سوالات با پاسخ بله یا خیر، به ماجرای بیماری فرد گوش کنند و درمورد آنچه اتفاق افتاده است، بپرسند.
ون پیشنهاد میکند که لازم نیست بنویسید، به سادگی بگویید که سینهتان درد میکند. ماجرای آن را برای پزشک تعریف کنید. مثلا:
- از کی شروع شد.
- آیا قبلاً هم درد داشته است
- بلافاصله بعد از اینکه متوجه این بیماری شدید، چه کاری انجام دادید
- چه حسی دارید
- هر چند وقت یکبار احساس درد میکنید
این سوالات واقعاً میتواند به تشخیص بیماری کمک کند.
ون می گوید: "اگر به فردی اجازه داده شود تا ماجرای بیماریش را بیان کند، ممکن است احساس کند که بیشتر شنیده میشود."
لئونارد ریوز، پزشک خانواده از رم میگوید برخی از گوش دادنها واقعاً میتواند به پزشک در تشخیص کمک کند.
ریوز میگوید: "ماجرای قدیمی بیماری من به زمانی که در دانشکده پزشکی بودم برمیگشت و این است که اگر به اندازه کافی به حرفهای بیمار گوش دهند، پزشک تشخیص خواهد داد که مشکل چیست."
در پرسیدن سوالات صادق و راحت باشید و اگر احساس میکنید که مبهم است، واضح بیان کنید.
برخی تصورات اینچنین است:
- من نگرانم که ارتباط خوبی با پزشک برقرار نکنم. به همین دلیل است که احساس خوبی ندارم.
- من باید در مورد بیماریام با پزشک صحبت کنم اما نمیتوانم. - آیا میتوانم راحت در مورد بیماریام با پزشک صحبت کنم؟
- من میدانم که مراجع زیاد دارند اما من باید در مورد بیماریام با پزشک صحبت کنم. آیا میتوانند کمی به من وقت بدهند؟
- آیا میتوانند به من کمک کنند تا بدانم دلیل بیماریام چیست.
در نظر داشته باشید که یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را به همراه داشته باشید. ممکن است شخص دیگر، مواردی را که فراموش کردهاید، بگوید یا سوالی را که به ذهنتان نمیرسید را مطرح کند.
صادقانه و دقیق باشید. برخی بیماران به پزشک مراجعه میکنند ولی تمام حقیقت را نمیگویند.
ریوز اظهار میکند: "داروهایی که مصرف میکنید، خواه استفاده از مواد مخدر غیرقانونی باشد یا مصرف الکل، همه را بازگو کنید. شاید منشاء آن جنسی باشد اما باید بتوانید یک رابطه درست بین پزشک و خودتان ایجاد کنید تا احساس کنید که میتوانید هر آنچه که لازم است را به پزشک بگویید."
"این موارد در سلامتی فرد تاثیرگذار است."
از پزشک خود بپرسید که از چه راههای دیگری میتوانید درمورد سوالات خود با او در ارتباط باشید.
درباره راههای درمانی توصیه شده و تجربه خودتان از مطب با پزشکتان مشورت کنید.
رابرت آرنولد، پزشک و رئیس انستیتوی ارتباطات پزشک و بیمار دانشگاه پیتسبورگ، میگوید:" پزشکان و افرادی که مراقبت از بیماران را بر عهده دارند، باید کاری را انجام دهند که پرستاران اغلب انجام میدهند و آن هم با آموزش است."
"در پایان ملاقات به پزشک خود بگویید که میخواهم مطمئن شوم که درمانم را درست انجام دادهام. بنابراین آنچه میخواهید پرستارتان انجام دهد و آنچه که دکتر میتواند انجام دهد این است که در پایان ویزیت مطرح کنید." صرفاً برای اطمینان از اینکه درمان درست انجام شود، به پزشک خود بگویید که چه کاری انجام میدهید."
چشمانداز پزشک
علاوه بر کمبود وقت، پزشکان با موانع دیگری در برقراری ارتباط با بیماران مواجه هستند؛ از جمله:
- اصطلاحاتی که غالباً توسط افرادی که از بیماران مراقبت میکنند، به اشتباه شنیده میشود.
- فقدان کلی مهارتهای ارتباطی ساده یا شاید تحلیل آن، مانند انتخاب نشانههای غیرکلامی
- ترس از نارضایتی پزشک
- خودداری از بیان مسائل عاطفی و اجتماعی
- موانع فرهنگی که بین پزشکان و کسانی که از بیماران مراقبت میکنند، وجود دارد.
- احساس کمرویی و مقاومت و مطرح شدن سوالات از سوی فردی که از بیمار مراقبت میکند.
پزشکان سعی میکنند وظیفه خود را در برقراری ارتباط بهتر انجام دهند، به دنبال مواردی با نامهایی مانند مورد تایید بودن، معرف داشتن، طول زمان مراجعه، توضیحات و قدردانی، همدلی، پشتیبانی، مشارکت، صلاحیت فرهنگی و اعتماد به آنها باشید.
برخی از متخصصان از تمام روشهای لازم برای برقراری ارتباط موثر برای مراقبت از بیماران استفاده میکنند.
مانند بسیاری از پزشکان، ریوز یادآوری میکند که چه زمانی پزشکان میتوانند وقت بگذارند و به مشکلات واقعی مردم گوش دهند. با وجود همه موانع برقراری یک ارتباط خوب، با وجود سالنهای انتظار شلوغ و ازدیاد نگهداری پروندههای پزشکی الکترونیکی، ایجاد این ارتباط هر روز دشوارتر میشود.
ریوز میگوید: "ما از یک ارتباط خوب دور شدهایم زیرا به شدت تحت فشار هستیم تا مراجعه کننده بعدی را ببینیم." "اگر ما بتوانیم به مرحلهای برسیم که پزشکان بتوانند واقعاً به حرف بیمار گوش دهند و در مراقبت از او دقت لازم را داشته باشند، پس من فکر میکنم و میخواهم صادقانه به شما بگویم که به عنوان یک جامعه، از سلامتی بالاتری و خوشحالی بیشتری برخوردار خواهیم بود."
حرف آخر
اگر مشکل ارتباطی وجود دارد، احتمالاً این خود شما هستید که باید آن را برطرف کنید.
و آیا نمیتوانید؟
ون میگوید: "شما همیشه باید پزشکی را انتخاب کنید که احساس میکنید میتوانید به او اعتماد کنید و فکر میکنید به حرف های شما خوب گوش میدهد."
"اگر فکر میکنید پزشکتان خوب حرفهای شما را نمیشنود، چگونه میتوانید اطمینان کنید که او تشخیص و توصیههای درمانی صحیحی را برایتان انجام دهد؟"
ون میگوید: "اگرچه این مسئله را مطرح کردم اما مهم است که به پزشک خود دوباره فرصت بدهید، زیرا ممکن است بتوانند کاری برایتان انجام دهند."
"اما اگر احساس میکنید هنوز به شما گوش نمیدهند، شاید وقت آن رسیده است که به پزشک دیگری مراجعه کنید که با او راحتتر هستید."
مترجم مهتا زمانینیک
WebMD منبع
برچسب ها
دیدگاه کاربران
ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد