۵ ماده غذایی که نباید آنها را فریز کنید
21 فروردین 1399 ساعت: 10:1



یکی از مواردی که در دوران قرنطینه مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، ‌این است که هرچه کمتر از خانه بیرون بیایند. به همین دلیل هم گاهی محصولات غذایی مختلف را بیش از حد نیاز خریداری می‌کنند تا مازاد آنها را برای روزها و هفته‌های آینده فریز کنند و بنابراین برای خرید کردن کمتر از خانه خارج شوند. در میان مواد غذایی مختلف، مواردی وجود دارند که بعد از یخ‌زدایی دچار اُفت کیفیت می‌شوند و طعم نامطلوبی به خود می‌گیرند بنابراین اساسا نباید فریز شوند.
این مواد غذایی عبارتند از:

۱. شیر

فریز کردن شیر می‌تواند باعث دوفاز شدن آن شود. یعنی زمانی که شیر را فریز می‌کنید، آب و چربی آن از همدیگر جدا می‌شود و هرچه شیر پُرچرب‌تر باشد، این حالت دوفازشدگی با شدت بیشتری اتفاق می‌افتد. شیر فریز شده بعد از یخ‌زدایی برای مصرف ایمن خواهد بود ‌اما به‌دلیل تغییر بافت و تغییر طعمی که در آن اتفاق می‌افتد، بهتر است که فقط در تهیه انواع سوپ، پوره یا دسر مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین، مصرف شیر یخ‌زدایی‌شده به‌صورت سرد و همراه با قهوه یا غلات صبحانه هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا طعم شیر بعد از یخ‌زدایی کاملا نامطلوب خواهد بود.

۲. تخم‌مرغ با پوست

فریز کردن تخم‌مرغ با پوست به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا رطوبت درون تخم‌مرغ می‌تواند بعد از انجماد و انبساط ناشی از انجماد باعث ترک‌خوردگی پوسته رویی تخم‌مرغ شود و راه نفوذ باکتری‌های احتمالی موجود در سطح تخم‌مرغ به داخل تخم‌مرغ را باز کند. از این‌رو، اگر می‌خواهید تخم‌مرغ را فریز کنید، ابتدا پوست آن را به‌خوبی بشویید، سپس آن را در ظرف گودی بشکنید، زرده و سفیده را با کمک چنگال کاملا هم بزنید و نهایتا آن را در بسته‌بندی فاقد هوا درون فریزر قرار دهید.

۳. پنیرهای خامه‌ای

پنیرهای خامه‌ای، خامه ترش و پنیر ریکوتا بعد از فریز کردن و یخ‌زدایی مانند شیر کمی دوفاز می‌شوند و بافت و طعم بسیار نامطلوبی پیدا می‌کنند. به همین دلیل هم بهتر است این محصولات را به‌صورت تازه به تازه خریداری و مصرف کنید یا از انواع استرلیزه آنها که تاریخ ماندگاری طولانی‌تری دارند، استفاده کنید.

۴. میوه‌ها و سبزی‌های پرآب

همان‌طور که می‌دانید، حجم قابل توجهی از میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها را آب تشکیل داده است. زمانی که شما آنها را به‌صورت خام بسته‌بندی و فریز می‌کنید، باعث می‌شوید که بعد از یخ‌زدایی آب اصلی‌شان را از دست بدهند و به این ترتیب رنگ، بافت و طعم نامطلوبی پیدا کنند. اگر می‌خواهید میوه‌ها و سبزی‌ها یا صیفی‌های اضافی را فریز کنید، ابتدا آنها را بخارپز کنید و سپس در فریزر قرار دهید. راه دیگر این است که آنها را 3 دقیقه در آب جوش بجوشانید، سپس 30 ثانیه در آب کاملا یخ قرار دهید و بعد از خشک کردن آنها با دستمال نخی، کار بسته‌بندی و فریز کردن را به اتمام برسانید.

۵. گوشت‌های دوباره یخ‌زدایی‌شده و طعم‌دار

یکی از مواردی که می‌تواند گوشت را در معرض فساد و رشد باکتری‌های مختلف قرار دهد، تغییر دمای مداوم آن است. از خطرناک‌ترین انواع گوشت‌هایی که یک خانواده می‌توانند مصرف کنند، گوشت‌هایی هستند که بیش از یک‌بار یخ‌زدایی شده‌اند. متاسفانه بعضی خانواده‌ها گوشت را در ابعاد بزرگ بسته‌بندی می‌کنند و هر بار برای مصرف آن مجبور به باز کردن یخ تمام بسته و فریز کردن باقی‌مانده گوشت می‌شوند. بهتر است بدانید که این کار ایمنی غذا را شدیدا کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، فریز کردن گوشت‌های طعم‌دار هم از نظر ساختار ایمنی غذایی کار صحیحی نیست زیرا هرچه فرآوری بیشتری روی مواد اولیه قبل از فریز کردن انجام شود، احتمال رشد باکتری و کاهش ایمنی ماده غذایی هم افزایش خواهد یافت.

ترجمه: ندا احمدلو
منبع: Reader’s Digest
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو