چگونه خونریزی بینی را متوقف کنیم
5 تیر 1400 ساعت: 22:4



خونریزی بینی می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، اما در بیشتر موارد به راحتی برطرف می‌شود و به ندرت جدی می‌شود.

خم شدن به جلو، نه به عقب


یکی از بزرگترین اشتباهات این است که باید به عقب خم شوید، اما بهترین کار این است که به جلو خم شوید. خون باید به جایی برود و اگر بیمار به پشت خم شود یا دراز بکشد، به احتمال زیاد از گلو پایین می‌رود.


 خون ممکن است در لوله تنفس وارد شده و باعث انسداد مجاری تنفسی شود یا به معده برود. خون ممکن است مخاط معده را تحریک کرده و باعث استفراغ بیمار شود.


فشردن بینی (به درستی)


بینی بیمار را دقیقاً زیر پل استخوانی فشار دهید. فقط سوراخ‌های بینی را بسته نکنید. انگشتان باید روی استخوان و همچنین بافت نرم باشد. اگر هنوز خون جریان دارد، چسب خود را تنظیم کنید. 


در حالی که بینی را گرفته‌اید نباید خونریزی قابل مشاهده‌ای داشته باشد. وقتی این کار را به درستی انجام می‌دهید، بیمار باید بتواند از طریق بینی نفس بکشد در حالی که جریان خون را فشار می‌دهید.


فشردن بینی به درستی جریان خون را متوقف یا کند می‌کند تا باعث ایجاد لخته شود و خونریزی متوقف شود. حداقل پنج دقیقه بینی را نگه دارید. بعد از پنج دقیقه فشار را آزاد کنید تا ببینید خونریزی متوقف شده است یا خیر. در غیر این صورت، دوباره فشار دهید، اما این بار 10 دقیقه آن را ادامه دهید. 

قائم بمانید


همیشه هنگام خونریزی بینی صاف بنشینید و هرگز به پشت دراز نکشید. نگه داشتن سر بالاتر از قلب باعث کاهش فشار خون در رگهای بینی می‌شود که باعث خونریزی شده‌اند.


نکات اضافی


سایر مواردی که می‌توانید انجام دهید:


• یخ یا یک بسته سرد را روی پل بینی قرار دهید. می‌تواند رگ‌های خونی را منقبض کرده و به جلوگیری از خونریزی کمک کند. 


• محل احتقان بینی را در سوراخ بینی که خونریزی در آن رخ می‌دهد اسپری کنید و سپس بینی را فشار دهید.


• از قرار دادن هر چیزی در بینی برای جذب خون مانند دستمال یا گلوله پنبه‌ای خودداری کنید.


• خونسردی خود را حفظ کنید.


بعد از توقف خونریزی


مهم است که اجازه دهید رگ‌های خونی منقبض شوند تا خونریزی دوباره شروع نشود. اگر توانستید خونریزی اولیه را در عرض 10 تا 15 دقیقه متوقف کنید و بینی شما دوباره شروع به خونریزی کرد، مراحل را دوباره تکرار کنید. چیزی را در بینی خود نکنید، مالش ندهید و چیز سنگینی را بلند نکنید.


مترجم: نرگس قاسمی پناه

منبع: verywellhealth

دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو