سالمندان ازجمله گروه های پرخطر در شیوع کرونا هستند
چگونه در دوران شیوع کرونا به سالمندان کمک کنیم؟
20 فروردین 1399 ساعت: 19:1



برخی برآوردها حاکی از آن است که با توجه به شیوع روزافزون ویروس کرونا در سراسر جهان، احتمالا دوره اجباریِ ماندن در خانه‌ها در برخی از کشورها برای چند ماه ادامه یابد. این کار بویژه برای افراد سالمند ضروریست تا احتمال آلودگی آنها به این ویروس به حداقل برسد.
اگرچه چنین انزوایی به هر شکل که اجرا شود به سالمندان کمک می‌کند تا از خود در مقابل این ویروس مرگبار محافظت کنند، اما سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه درباره آسیب‌های جسمی و روانی حاصل از این انزوا بر سالمندان نیز هشدار داده‌اند.

در چنین وضعیتی چگونه می‌توان به این گروه سنی کمک کرد؟ در ادامه به چند راهکار که از سوی سازمان‌های بین‌المللی و موسسات خیریه پیشنهاد شده، اشاره می‌شود:

۱- اطمینان حاصل کنید که سالمندان اطراف شما همه چیزهایی را که لازم دارند، در اختیار دارند

برای آنکه مطمئن شوید سالمندانی که خویشاوند شما هستند یا در همسایگی شما زندگی می‌کنند آنچه را که نیازمندند در اختیار دارند، چند راهکار ساده وجود دارد. مثلا قبل از خروج از خانه برای انجام خریدهایتان با آنها تلفنی تماس بگیرید و برخی اقلام مورد نیازشان را تهیه کنید.

حتی می‌توانید یادداشتی روی تابلوی مشترکی بگذارید که در مجتمع محل سکونتتان نصب شده است، یا پشت در خانه‌های افراد سالمندی که در همسایگی شما هستند کاغذی بچسبانید و با ذکر شماره تلفن، از آمادگی خود برای انجام خریدهای آنها از جمله خرید داروهایشان بگویید. این کار کمک بزرگی به آنهاست و به این ترتیب آنها کمتر مجبور خواهند شد خانه‌هایشان را ترک کنند و خود را در معرض خطر آلودگی قرار دهند.

برای انجام این کمک نیز باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کرد تا ناخواسته باعث آلوده شدن سالمندان به ویروس کرونا نشد. مثلا وارد خانه‌های آنها نشوید بلکه بسته خرید را پشت در خانه‌هایشان بگذارید تا به این ترتیب احتمال انتقال ویروس به آنها را به حداقل برسانید.

۲- سالمندان را تشویق کنید تا از روش‌های ارتباط دیجیتالی بیشتر استفاده کنند

این روزها تعاملات چهره به چهره کمتر و در مقابل ارتباطات دیجیتالی بیشتر است. سالمندان را تشویق کنید تا از این قافله عقب نمانند. این ارتباطات هم از طریق تلفن توصیه می‌شود و هم ارتباطات آنلاین مثلا از طریق واتس‌اپ، وایبر، فیس تایم.

اپلیکیشن‌های جدید ارتباطی را روی گوشی‌های سالمندان نصب کنید و روش کار با این ابزار را به آنها بیاموزید تا مثلا از طریق ارتباط ویدئویی دلتنگی‌های آنها را به حداقل برسانید.

۳- سالمندان را تشویق به حرکت و انجام فعالیت فیزیکی کنید


یکی از خطراتی که افراد سالمند را پس از انزوای طولانی در خانه‌ها تهدید می‌کند، کاهش فعالیت‌های فیزیکی و درنهایت به خطر افتادن سلامت جسمی آنهاست. تشویق سالمندان به داشتن فعالیت فیزیکی روزانه حتی در داخل چهاردیواری خانه، بسیار ضروری است.

فعالیت فیزیکی باید سرگرم کننده باشد تا سالمندان تشویق شوند که هر روز آن را انجام دهند. برای این کار مثلا می‌توان از ویدئوهای ورزش‌های سبک و موزیکال استفاده کرد یا دست‌کم آنها را تشویق کرد تا دوباره بافتنی کردن را آغاز کنند.
همچنین آنها را تشویق کنید تا ارتباطشان را با طبیعت حفظ کنند، این کار می‌تواند پرورش گل باشد یا باز کردن پنجره و تماشای پرندگان.

۴- با شیوه‌ای «جدید» به ارتباطات بین فردی ادامه دهید
اگر همسایه‌ای سالمند در نزدیکی خود دارید که از مسیر پنجره یا بالکن می‌توانید با او حرف بزنید، زمانی از روز را به این کار اختصاص دهید. روی بالکن بیایید و از فاصله دور با او هم صحبت شوید تا ساعت طولانیِ تنهایی زودتر به سرآید.
همچنین می‌توانید از طریق هیات مدیره آپارتمان خود، سالمندان همسایه را آگاه کنید تا چنانچه نیاز به کمک دارند، مثلا روبانی قرمز به دستگیره در آپارتمان خود گره بزننند تا اهالی آپارتمان از این موضوع باخبر شوند.

۵- در صورت امکان در فعالیت‌های داوطلبانه برای کمک به سالمندان شرکت کنید

با وجود تداوم شیوع کرونا، موسسات خیریه بسیاری هستند که همچنان به همکاری نیروهای جوان و داوطلب نیاز دارند. اگر از شرایط جسمی خوبی برخوردارید و به اندازه کافی وقت آزاد دارید، به این گروه‌های خیریه بپیوندید و با این روش بطور سازماندهی شده به سالمندان کمک کنید.

این کمک‌ها شامل خرید برای سالمندان، تحویل بسته‌های خرید به آنها، ضدعفونی کردن محل سکونت سالمندان، کنترل وضعیت سلامت و حتی پخت و پز برای آنها می‌شود.

در صورت نداشتن فرصت یا شرایط جسمی مناسب، می‌توانید به موسسات خیریه فعال در امور سالمندان کمک‌های مالی خود را اهدا کنید.

۶- سالمندان را نترسانید


در انتشار اخبار و مطالب بویژه در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های دیجیتالی دقت کنید و سالمندان را نترسانید. به یاد داشته باشید که ممکن است در میان خوانندگان مطالب شما، افرادی تنها و منزوی وجود داشته باشند که اکنون در وضعیت شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا روزهای سخت و توام با هراسی را بگذرانند.

مهربان باشید و به جای هراس، به آنها مشاوره دهید. از پخش کردن شایعات خودداری کنید و به کمک ابزار نوین ارتباطات، به سالمندان و افراد آسیب پذیر پیشنهاد کمک بدهید.

منبع: یورونیوز
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو