قهوه نمی‌تواند عوارض کم‌خوابی را جبران کند!
2 تیر 1400 ساعت: 10:4



گرچه پس از بیدار ماندن شبانه و خواب ناکافی می‌توان روز بعد با نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه همچنان بیدار ماند اما این نوشیدنی نمی‌تواند پیامدهای کم‌خوابی را جبران کند و تاثیری در بهبود عملکردهای ذهنی ندارد. بسیاری از افراد عادت دارند پس از یک شب بیدار ماندن یا خواب ناکافی یک فنجان بزرگ قهوه بنوشند تا روز بعد توانایی برای انجام فعالیت‌های خود را داشته‌ باشند. 

اما نتایج مطالعات جدید که در Journal of Experimental Psychology منتشر شد، نشان می‌دهد که کافئین تاثیر چندانی در کاهش پیامدهای کم‌خوابی بر عملکردهای ذهنی و شناختی ندارد و در واقع نمی‌تواند نقش جبران‌کننده ای داشته ‌باشد. 

 

محققان برای اثبات این مسئله از 275 نفر خواستند تا پس از خواب ناکافی شبانه به وظایف ساده و روزمره خود همچنین کارهایی که نیاز به قدرت توجه بالا دارد، بپردازند. نتایج حاکی از آن بود که کمبود خواب بر قابلیت انجام هر دو نوع مسئولیت تاثیر می‌گذارد و نوشیدن قهوه تاحدی به فرد کمک می‌کند تا کارهای ساده و روزمره را راحت‌تر انجام دهد. 

 

به گفته محققان، کافئین فقط می‌تواند توانایی بیدار ماندن و تمرکز بر یک کار را افزایش دهد اما در بهبود عملکردهای ذهنی تاثیری ندارد و نمی‌تواند مانع از بروز اشتباهات ناشی از خستگی و کم‌خوابی مانند تصادفات رانندگی یا خطاهای پزشکی شود. علاوه بر خواب‌آلودگی و احساس خستگی، کم‌خوابی زمینه‌ساز پیامدهای زودهنگام نظیر ادراک بینایی، اختلالات تمرکز، کمبود توجه، اختلالات حافظه و حتی تغییرات خلقی می‌شود. افرادی که خواب مطلوب ندارند در طولانی‌مدت نیز دچار عوارضی مانند اختلال متابولیک، ابتلا به پرفشاری خون و ضعف عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند. این افراد همچنین مستعد ابتلا به افسردگی خواهند بود. 

 

ترجمه: مریم سادات کاظمی

منبع:PourquoiDocteur.fr

 

برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو