پاسخ‌های دکتر مهران بابایی، فوق‌تخصص گوارش به پرسش‌های پزشکی شما
26 خرداد 1400 ساعت: 14:3



دکتر مهران بابایی، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهد.


پرسش: خانمی ۳۸ ساله هستم که دو سال پیش پس از آندوسکوپی معلوم شد میکروب معده فعال دارم اما اصلاً آن را درمان نکردم. حدود ۱۰ سال است معده درد دارم. در حال حاضر بعد از صرف غذا دل‌پیچه‌های شدیدی می‌گیرم و گاهی کف معده‌ام درد بسیار زیادی می‌گیرد که به‌تدریج آرام می‌شود لطفاً مرا راهنمایی کنید.


پاسخ: عامل مشکلات گوارشی شما میکروب هلیکوباکتر پیلوری است. افرادی که این مشکل را دارند معمولاً دچار ورم معده، التهاب معده، گاستریت و غیره می‌شوند بنابراین اولین اقدام درمانی این است که زیر نظر متخصص گوارش‌تان میکروب معده را درمان کنید زیرا میکروب هلیکوباکتر می‌تواند باعث ایجاد زخم معده شده و حتی موجب خونریزی‌های گوارشی شود. 


با توجه به علائمی که ذکر کردید و دلپیچه‌های بعد از صرف غذا به نظر می‌رسد به سندروم روده تحریک‌پذیر هم مبتلا باشید. مهمترین اقدام در این زمینه رعایت سبک زندگی، کاهش فشارهای عصبی، کاهش مصرف غذاهایی که باعث دل‌درد و دل‌پیچه می‌شوند از جمله شیر و حبوبات و مصرف دارو زیر نظر پزشک است.


*******************************************************

 

پرسش: پرسش: خانمی ۴۰ ساله هستم از حدود یک سال پیش خونریزی‌های شدید معده دارم و وقتی سرفه می‌کنم خون وارد دهانم می‌شود. در ضمن یبوست شدید هم دارم که به‌دنبال آن دچار خونریزی می‌شوم. آزمایش دادم گفتند کم‌خونی ندارم. غذا که می‌خورم معده‌ام خونریزی می‌کند و همراه مدفوع خون خارج می‌شود. لطفاً مرا راهنمایی کنید.


پاسخ: به نظر می‌رسد شما دو خونریزی دارید خونی که از معده به سمت مری و دهان می‌آید و خونی که با مدفوع خارج میشود. یک دسته از خونریزی‌های گوارشی در محل اتصال مری به معده اتفاق می‌افتد که با عق زدن، سرفه کردن و حالت بالا آوردن، این محل دچار پارگی و در نتیجه خونریزی می‌شود و فرد ممکن است خون بالا بیاورد. 


این مسئله معمولاً جای نگرانی ندارد و با درمان دارویی بهبود می‌یابد. مسئله دوم خونریزی از دستگاه گوارش تحتانی است. معمولاً به‌دنبال یبوست، افراد دچار هموروئید، شقاق و فیشر می‌شوند که این مشکلات باید حتماً درمان شود. هموروئید انواع و اقسام درمان‌های مختلف دارد به این شکل که ابتدا درمان دارویی انجام می‌شود، اگر کنترل نشود درمان جراحی تجویز خواهد شد. اما نکته مهم این است که در درجه اول یبوست‌تان را کنترل و درمان کنید تا عامل خونریزی که هموروئید است دوباره برنگردد. 


*********************************************************

 

پرسش: آقای ۵۰ ساله هستم لطفاً درباره یبوست و خارج نشدن مدفوع به صورت روان و راحت توضیح دهید. گاهی دفع با خونریزی همراه است.


پاسخ: باید بدانیم که یبوست‌تان اخیراً شروع شده است یا مدت‌ها است از آن رنج می‌برید. با توجه به سن‌تان اگر اخیراً شروع شده باشد ممکن است مسائل انسدادی مثل پولیپ، توده، تومور و غیره مطرح باشد. کسانی که سال‌ها از مشکل یبوست رنج می‌برند بیشتر مشکل عملکردی دارند یعنی اختلال در حرکات روده، سندروم روده تحریک‌پذیر و غیره که با توجه به تشخیص هر یک، درمان‌های خاص خود را دارد. اغلب این افراد به هموروئید مبتلا شده و هنگام دفع خونریزی دارند. در نتیجه همه این افراد باید حتماً زیرنظر پزشک بررسی شوند و درمان‌های اختصاصی بگیرند. 


خبرنگار: مریم منصوری

پاسخ‌های دکتر سید موید علویان به پرسش‌های پزشکی شما​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو