چطور سبزیجات بیشتری در تابستان مصرف کنیم؟
26 خرداد 1400 ساعت: 13:3



یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای پیشگیری از کم‌آبی بدن در تابستان و پیشگیری از مختل شدن تعادل آب و الکترولیت‌های بدن، مصرف سبزیجات فراوان است. متاسفانه، بعضی از خانواده‌ها به‌دلیل داشتن افراد بدغذا نمی‌توانند سبزیجات کافی را در فصل تابستان مصرف کنند و از خواص آنها برای بهبود عملکرد سیستم گوارشی و ایمنی بدن شان بهره‌مند شوند.

از این‌رو، در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید سبزیجات را به‌طور پنهانی در برنامه غذایی خانواده تان بگنجانید. 

 

1. افزودن سبزیجات به مایه ماکارونی یا لازانیا 

انواع ماکارونی و لازانیا جزو غذاهای محبوب افراد بدغذا هستند. شما می‌توانید هویج پخته یا له‌شده و کدوسبز پخته یا له‌شده را به‌سادگی به مایه گوشتی این دو غذا اضافه کنید. ضمن این‌که می‌توانید در تهیه مایه‌گوشتی‌های غذاهایی مانند ماکارونی یا لازانیا به‌جای رب گوجه‌فرنگی از پوره گوجه‌فرنگی کمک بگیرید. فقط حواستان باشد که اگر نمی‌خواهید اعضای خانواده ردی از گوجه‌فرنگی را در غذا ببینند، حتما پوست گوجه‌ها را بگیرید و سپس آنها را حرارت دهید تا بافتی شبیه به رب یا سس کچاپ پیدا کنند. 

 

2. افزودن سبزیجات به سس‌ها 

معمولا تمایل خانواده‌ها در فصل تابستان به مصرف سالادهای مختلف یا غذاهای ساندویچی بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید که سلامت سفره غذایی خانواده را حفظ کنید، به شما توصیه می‌کنیم که به‌جای استفاده از سس‌های آماده حتما خودتان در خانه یک سس سالم و مغذی تهیه کنید. معمولا می‌توان از گوجه‌فرنگی، هویج، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات معطر در سس‌های قرمز و از سبزیجات معطر، کرفس و گیاهان ریشه‌ای در سس‌های سفید استفاده کرد. اگر اعضای خانواده شما به سس کچاپ علاقه دارند، می‌توانید گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، سرکه، سیر، هویج، پیاز و مقداری اسفناج را داخل مخلوط‌کن بریزید تا یک مایه کاملا یکدست شکل بگیرد. سپس این مایه را با مقداری روغن زیتون، نمک، پودر آویشن، پودر فلفل سیاه و کمی شکر قهوه‌ای روی حرارت بگذارید تا آب اضافی‌اش کشیده شود و به این ترتیب یک سس خانگی بسیار سالم و برپایه سبزیجات داشته باشید. سس‌های سفید سالاد هم می‌توانند از ترکیب مایونز، سرکه، ماست و سبزیجات معطری مانند کرفس، ریحان، جعفری، آویشن و پودر سیر یا سیر تازه تهیه شوند. 

 

3. افزودن سبزیجات به انواع کوکو یا کتلت 

از آنجایی که ماهیت انواع کتلت و کوکو برپایه انواع مواد اولیه کاملا له‌شده یا رنده‌شده است، بنابراین می‌توانید به‌سادگی سبزی‌هایی مانند اسفناج له‌شده، هویج پخته و له‌شده، جعفری ساطوری، ‌پیاز، سیر، شلغم پخته و له‌شده، چغندر پخته و له‌شده یا انواع کلم‌های پخته و له‌شده را به این غذاها اضافه کنید، بدون این‌که طعم نهایی آنها را تحت تاثیر قرار دهید. شما می‌توانید مقداری گوجه‌فرنگی تازه پوست‌کنده را هم به‌صورت پوره دربیاورید و روی حرارت بگذارید تا آبش کاملا کشیده شود. سپس مقداری از خمیر گوجه را هم به انواع کوکو یا کتلت اضافه کنید. 

 

4. افزودن سبزیجات به اسموتی‌ها 

اسموتی‌ها جزو نوشیدنی‌های خنک و محبوب تابستانی هستند که معمولا برپایه شیر، یک نوع میوه، یک نوع شیرین‌کننده و یک یا چند نوع از مغزها و دانه‌ها تهیه می‌شوند. شما می‌توانید خیار، کدوسبز یا اسفناج را به انواع اسموتی‌ها اضافه کنید و مطمئن باشید که به‌دلیل وجود میوه و شیرین‌کننده‌های مختلف در اسموتی، اعضای خانواده شما طعم سبزیجات اضافی را متوجه نخواهند شد.

 

5. افزودن سبزیجات به پیتزاها و اُملت‌ها 

پیتزاها و اُملت‌ها می‌توانند بهترین غذاها برای اضافه کردن سبزیجات مختلف به رژیم غذایی باشند. معمولا طعم قالب پنیر در پیتزا و تخم‌مرغ در اُملت باعث می‌شود که طعم سبزیجات چندان حس نشود. بنابراین می‌توانید سبزیجاتی مانند قارچ، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی یا انواع کلم را به پیتزا یا اُملت خانواده اضافه کنید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: healthline

 از خوردن تخمه هندوانه غافل نشوید!

چرا مصرف پروتئین‌‌های گیاهی اهمیت دارد؟​​​
چرا باید در تابستان بیشتر آب بنوشیم؟​​​
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو