از دئودورانت استفاده کنیم یا ضدتعریق؟
24 خرداد 1400 ساعت: 12:3



شاید شما هم نظرات مختلفی در مورد مزیت‌های دئودورانت یا ضدتعریق و همچنین جنبه‌های منفی آنها شنیده باشید. بعضی‌ها هم سرسختانه از برتری یکی از این دو نوع محصول دفاع می‌کنند، اما واقعیت این است که انتخاب هر کدام از این محصولات در درجه اول به اولویت‌های شخصی و اهداف هر فرد برای مراقبت از پوست خودش بستگی دارد. 

برای این‌که درک بهتری از این موضوع داشته باشیم، از دکتر لوسی چن، متخصص پوست‌ومو درخواست کرده‌ایم تا به مهم‌ترین سوالات در این زمینه پاسخ دهد. 

 

دئودورانت چیست؟


دئودورانت (deodorant) از پوست در مقابل بوی بد بدن محافظت می‌کند. درواقع باکتری‌های روی پوست هستند که باعث بودار شدن ذرات تعریق می‌شوند و ترکیبات دئودورانت دقیقا برای افزایش سطح اسیدی بدن طراحی شده‌اند تا از این طریق باکتری‌های بوی‌زای پوست را از بین ببرند. 

 

هرچه بافت پوست اسیدی‌تر باشد، باکتری‌ها نیز کمتر به پوست جذب می‌شوند. البته بعضی از ترکیبات معطر با این هدف به دئودورانت اضافه می‌شوند که صرفا بوی بد را خنثی کنند، بدون این‌که نقشی در توقف رشد باکتری‌ها داشته باشند. ضمنا محصولات دئودورانت قرار نیست ناحیه تعریق (مانند زیربغل) را خشک کنند، بلکه فقط بوی خوبی را به‌وجود می‌آورند. 

 

ضدتعریق چیست؟


محصولات ضدتعریق (antiperspirant) حاوی ترکیبات برپایه آلومینیوم هستند و بنابراین روزنه‌های تعریق را مسدود می‌کنند. درواقع ترکیبات ضدتعریق وارد مجاری تعریق می‌شوند، تعریق را متوقف می‌کنند و از این طریق ناحیه تعریق (مانند زیربغل) را خشک نگه می‌دارند. این روند مانع از شکل‌گیری بوی بد توسط باکتری‌ها می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که ضدتعریق از شکل‌گیری بوی بد در بدن جلوگیری می‌کند. 

 

آیا ضدتعریق برای شما مضر است؟ 

 

سوالات بسیاری درباره ایمنی محصولات ضدتعریق وجود دارد. به‌گفته دکتر چن «تصورات نادرست مختلفی درباره محصولات ضدتعریق مطرح شده‌اند، ازجمله این‌که ضدتعریق از علت‌های ابتلا به سرطان پستان یا ابتلا به بیماری آلزایمر است. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که هیچ نوع ارتباطی میان استفاده از محصولات ضدتعریق و ابتلا به بیماری‌های نام‌برده وجود ندارد و ترکیبات آلومینیوم استفاده‌شده در محصولات مراقبت از پوست بی‌خطر و ایمن هستند». 

 

اگر زیاد عرق می‌کنید، محصولات ضدتعریق گزینه خوبی برای شما خواهند بود. استفاده از این محصولات فقط در مورد خاصی مانند عملکرد 30درصدی کلیه‌ها یا کمتر از آن پیشنهاد نمی‌شود. دلیلش هم این است که محصولات ضدتعریق حاوی مقادیر کمی از آلومینیوم هستند و اگر کسی به بیماری‌های کلیوی پیشرفته مبتلا باشد، نباید در معرض تماس با این ترکیبات قرار بگیرد. 

 

از دئودورانت استفاده کنیم یا ضدتعریق؟

 

دکتر چن می‌گوید که هر دو نوع این محصولات هیچ خطری برای استفاده ندارند. همان‌طور که گفته شد، انتخاب شما تا حد زیادی به نیازها و اولویت‌های خودتان وابسته است: مبارزه با خود تعریق (ضدتعریق) و مقابله با بوی بد بدن (دئودورانت). 


استفاده از ضدتعریق بیشتر به کسانی پیشنهاد می‌شود که خیلی زیاد عرق می‌کنند. با این‌حال همه می‌توانند از دئودورانت همراه با ضدتعریق کمک بگیرند تا از مزیت‌های هر دوی آنها بهره‌مند شوند. فقط اگر چنین تصمیمی گرفتید، ابتدا از محصول ضدتعریق استفاده کنید و حدود 2 تا 3 ساعت بعد از دئودورانت کمک بگیرید تا این‌گونه بتوانید از اثربخشی کامل ضدتعریق برخوردار شوید. 

 

ترجمه: ندا احمدلو

منبع: goodhousekeeping


برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو