چرا باید برنده باشیم
25 خرداد 1400 ساعت: 07:3



 این غریزه در اساسی‌ترین انگیزه انسان برای زندگی، بنام بقا ریشه دارد. اگر در مقابل این پلنگ ‌تیزدندان یا قبیله همسایه پیروز نشوید، واقعاً باخته‌اید. پلنگ تیزدندان‌ ممکن است منقرض شود اما این احساسات هرگز از بین نمی‌رود.
این دلایل ممکن است باعث علاقه شما به پیروزی شود:


پیروزی بسیار لذت‌‌بخش است

تمایل فرد برای پیروزی به ماده شیمیایی مغز بنام دوپامین مربوط می‌شود که با لذت هم در ارتباط است. بهترین دوستتان هم در زمین گلف نه تنها برایتان رجزخوانی می‌کند، بلکه احساس خوبی را در منطقه پاداش مغز ایجاد می‌کند. مطالعه بر روی موش‌های نر نشان داد که هر بار پیروزی، سطح تستوسترون را به تدریج بالاتر می‌برد و همین امر احتمال پیروزی در چالش‌های آینده را بیشتر می‌کند.

ما از پیروزی می‌آموزیم

پیروزی، علاوه بر احساسات خوشایند، اطلاعات خوبی را در مراحل بعدی زندگی به ما می‌دهد و از سوی دیگر شکست‌های رقیب نه تنها سیگنال‌های پاداش را در مغز ایجاد می‌کند، بلکه سیگنال‌های یادگیری را نیز در ما ایجاد می‌کند.

 میدان‌ جنگ‌های سیاسی

دموکراسی با رقابت رشد می‌کند. هرچه بازار انتخابات بیشتر داغ باشد، علاقه و درگیری  افراد بیشتر می‌شود اما یک مبارزه سخت، تعداد بیشتری از افراد را به سمت باخت می‌کشد.

 مناظره بزرگ

مناظره بخشی از زندگی است. برخی از محققان می‌گویند ما برای یادگیری و تصمیم‌گیری بهتر با یکدیگر رفت ‌و آمد می‌کنیم اما عقیده‌ای ابراز می‌کند که ما این کار را برای هوشمندتر شدن یا در نهایت رسیدن به یک راه‌حل کامل انجام نمی‌دهیم. هدف ما رساندن مردم به یک نظر مشترک و رسیدن به پیروزی است.

 رقابت مشتاقانه‌ 

شما نوع این رقابت را می‌شناسید. " خوب، واقعاً امری رقابتی و عجیب و غریب است و واقعاً رسیدن به برد است. بسیاری از افرادی که به خصوص رقابت‌پذیر هستند، برای پیروزی تحت تاثیر این نیاز اولیه قرار می‌گیرند اما در پس آن دلایل دیگری می‌تواند وجود داشته باشد. آنها ممکن است این فرصت را برای بهتر شدن در کاری با مقایسه خود با دیگران ببینند یا ممکن است فکر کنند که این رقابت موجب می‌شود بیشتر کار کنند و به نوبه خود بهترین‌ خود را به نمایش بگذارند.

 شکاف جنسیتی رقابتی

 به طور کلی، مطالعات نشان می‌دهد که زنان به اندازه مردان رقابت را دوست ندارند. این طور نیست که زنان از باخت می‌‌ترسند. تئوری آن این است که مردان کمی بیش از حد اعتماد به نفس دارند. هر چند این تفاوت خوب است. مطالعه‌ای که روی۴۲ کشور انجام شد نشان داد در جوامع زمانی که هر دو جنسیت بسیار رقابتی باشند، کمتر خوشنود می‌شوند.

 برنده شدن از جانب دیگران

برای تشویق کردن تیم برنده عملکردی وجود دارد و آن با شکوه جلوه دادن آن است. این بدان معناست که شما از یک پیروزی لذت خواهید برد حتی اگر کار دیگری جز تشویق نداشته باشید و ابراز کنید که "پیروز شدیم، برنده شدیم!" از طرف مقابل، اگر تیم‌تان هم برنده نشود، شما هیچ دوست ندارید کاری انجام دهید تا شور و شوقتان از بین برود.

 ناراحتی رسیدن به جایگاه دوم

 پس از المپیک 1992 بارسلونا، محققان دریافتند که ورزشکارانی که در مسابقات سوم شدند و مدال برنز گرفتند، بسیار خوشحال‌تر از کسانی بودند که دوم شدند و نقره گرفتند. مدال‌آوران نقره امیدش نداشتند زیرا فکر می‌کردند که شانسی برای کسب طلا دارند، در حالی که دارندگان مدال برنز از رسیدن به این جایگاه بسیار خوشحال بودند.

 راه درازی در پیش داریم

 افرادی که وظیفه‌شان را به خوبی انجام نمی‌دهند، در صورت وجود فشار برای رسیدن به پیروزی، بسیار زیاد خطا می‌کنند. چه کارت قرمز باشد و چه کارت دیگری، این کار معمولاً به یکی از دو دلیل زیر خواهد بود: حفظ ظاهر کردن یا پیروزی برایشان معنا ندارد.

 اثرات منفی برنده شدن

 اگر آنقدر درگیر ورزشی هستید که از خود راضی نیستید مگر اینکه عملکردتان در آن خوب باشد، این طرز فکر درست نیست. بیش از حد رقابت کردن موجب می‌شود که دیگر برایتان سرگرم‌کننده نباشد؛ مثلاً ممکن است بسیار پرخاشگر شوید.

 بسیار برنده شدن

 محققان که به آن مقیاس نگرش ابررقابتی می‌گویند، دریافتند مه از دیگر ویژگیهای منفی شخصیت افراد بسیار رقابتی این است که تمایل دارند جذب شوند و به هیچ وجه اعتماد نمی‌کنند. اگر به نظر می‌آید که شما هم افراد بسیاری را می‌شناسید که اینگونه هستند، تعجبی ندارد. آنها همچنین در گزارش اعلام کردند که رقابت‌پذیری بیش از حد، بخشی از خصوصیات آمریکایی‌هاست.

 وقتی والدین بسیار فاصله می‌گیرند

اغلب وسواس در پیروزی، از والدین ناشی می‌شود. می‌دانید چکار می‌کنند؟ با صدای بلند در بازی‌های فوتبال فرزندانشان فریاد می‌زنند. مربیان می‌گویند وجود والدین مصر، مشکل اساسی است. یک نظرسنجی از میان مربیان تنیس نشان داد که ۳۶ درصد والدین در واقع به پیشرفت ورزشی فرزندان خود لطمه می‌زنند.

 نگاهی مجمل

 بحث در مورد ارزش رقابت سالهاست که خصوصاً در مورد بچه ها مطرح بوده است. رقابت و تمایل به پیروزی می‌تواند فرد را به سمت موفقیت بیشتر سوق دهد اما فقط این مسئله نیست. نیاز ناسالم به پیروزی می‌تواند بر شادی، سطح استرس و عزت نفس فرد تاثیر بگذارد. در مطالعه‌ای، به کودکانی که به آنها گفته شده بود نهایت سعی خود را کنند و به دنبال راه‌های جدید در انجام برخی فعالیت‌ها باشند، به آنها انگیزه بیشتری داده شد، نسبت به کودکانی که به آنها گفته شده بود باید بهتر از سایر بچه‌ها باشند.

 رقابت در مقابل همکاری 

به گفته برخی از دانشمندان علوم اجتماعی، ممکن است این ایده درست باشد که کودکان را در جهت رسیدن به اهدافشان به کار با دیگران تشویق کنیم نه اینکه در مقابل دیگران قرار
دهیم. بچه‌ها احساس بهتری نسبت به خود دارند و اگر  به رقابت منفی بیفتند هیچ شانسی وجود ندارد که عزت نفس آنها به برنده شدن گره بخورد.

 حرکت به سوی غیررقابتی شدن

این وضعیت برای افرادی است که زیاد نگران پیروزی نیستند. گرچه رقابت می‌تواند بهترین‌ها را در بعضی از ما به نمایش بگذارد و پیروزی مطمئناً احساس خوبی خواهد داشت. همکاری با دیگران می‌تواند به ما کمک کند تا ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنیم، به دیگران بیشتر اعتماد کنیم و افراد متفاوت را بپذیریم.

مترجم مهتا زمانی‌نیک 
منبعWebMD
برچسب ها
دیدگاه کاربران

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد

طراحی و اجرا توسط: هیاهو